این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

شرکت معماری: استودیو دیزاین اوژن

معمار مسئول: اوژن سلیمی، دنا خاکسار

ایمیل ارتباطی: Ojan_Salimi@yahoo.com

سال تکمیل پروژه: ۱۳۹۹

مساحت ساخته شده:۹۰ متر مربع

وضعیت: ساخته شده

کارفرما: بهرام برازنده، حامد صمیمی

تیم طراحی: مهسا نقوی، علی مرآتی، مرضیه داوود آبادی

عکاس: محمد حسین حمزه لویی

طراح گرافیک: محمد میرکی

دنا خاکسار

استودیو دیزاین اوژن

اوژن سلیمی

استودیو دیزاین اوژن یک استودیو جوان در تهران است که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرده است. این مجموعه در دیسیپلین های متفاوت دیزاین چون معماری، معماری داخلی، طراحی محصول، طراحی گرافیک و هویت سازمانی مشغول به فعالیت میباشد. بنیان گذار استودیو دیزاین اوژن، اوژن سلیمی بوده و امروزه این مجموعه تشکیل شده از تعدادی طراح متخصص، با انگیزه و خلاق است که با بکارگیری علم، تکنولوژی و نوآوری در شیوه های ساخت سعی میکنند تا پروژه های خود را بهانه ای برای لمس و درک تجربه هایی نو و متفاوت از فضا یا محصول برای خود و مخاطبانشان کنند. آنان علاوه بر طراحی پروژه هایشان به مطالعه و پژوهش در زمینه روند طراحی پرداخته و با آزمایشاتی بر روی فرم های بدون سایت در تلاش برای دستیابی به پاسخ هایی نوین برای فرآیند کاری خود هستند.

جوایز

مدال نقره جایزه (IDA (International Design Award آمریکا در سال ۲۰۲۰

برنده جایزه ۲ACAMA در بخش انیمیشن های کوتاه مجله ۲A Magazine در سال ۲۰۲۰

کاندید جایزه ۲ACAA در بخش بازسازی مجله ۲A Magazine در سال ۲۰۱۹

نامزد ساختمان سال وب سایت Archdaily در سال ۲۰۲۱

تقدیر ویژه هیات داوران در نخستین فستیوال ملی معماران و کارفرمایان

رتبه دوم پانزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران

رتبه اول مسابقه طراحی دیجیتال مجله کوچه با عنوان سکوت مرگبار شهر، صحنه نبرد با کرونا

رتبه اول مسابقه طراحی سردر دانشگاه حضرت معصومه

فینالیست جایزه ملی خانه در پایگاه خبری فضای نو

چهار اثر منتخب گالری معماران جوان فستیوال ملی معماران و کارفرمایان

اثر منتخب سومین سمپوزیوم معماری پویا

طرح منتخب لوگو کانون فرهنگی دانشکده معماری دانشگاه سوره

مبانی نظری پروژه

کافه کربن در طبقه همکف ساختمانی چند منظوره در یکی از خیابان های فرعی مهرشهر در استان البرز واقع شده است. کارفرما درخواست طراحی کافه ای متفاوت را داشت که علاوه بر ارائه ی تجربه ای جدید و به یادماندنی به کاربرانش، نوید بخش ظهور فضایی با هویت در این منطقه باشد. بنابراین تلاش کردیم تا از طریق به چالش کشیدن المان های فضای داخلی پروژه، این بار فضای کافه را نه جایی دنج برای تجربه آرامش و امنیت، بلکه فضایی ملتهب و پرتنش در نظر بگیریم.

“سالوادور دالی” نقاش فراواقع گرای اسپانیایی، در اثر “کودک ژئوپولتیکی در حال تماشای تولد انسان جدید” ، تولد انسان جدید را از دل شی ای تخم مرغ مانند به تصویر کشیده است. انسان جدید می کوشد از آمریکای شمالی سر از تخم مرغ که نمادی از زمین است درآورد که برای این کار دستش را بر قسمتی از زمین که جایگاه اروپا است فشار میدهد و این فشار قسمتی از زمین را نابود میکند. با نگاهی به مفهوم تولد در این اثر تلاش کردیم تا فضای کافه کربن نیز روایتگر آغازی باشد که بواسطه ی انجمادی از زمان به نمایش درآمده است. تولدی از جنس نور که روشنی اش از دل تخریب کانتر بتنی کربن آغاز می شود و بواسطه آن تمام فضا را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

کانترکافه کربن با ساختاری از منطق ورونوی و بواسطه یک انرژی انتزاعی دچار انفجار شده است. متریال بتنی این کانتر دارای طرح اختلاطی ویژه است که امکان ایجاد برش های خاص در آن را به ما داده است. ۳۵ قطعه ی جدا شده از کانتر با منطقی شبیه سازی شده از انفجار در فضای کافه پخش شده و سقف پروژه را شکل داده اند.

در طراحی کافه کربن از سه نوع نشیمن متفاوت استفاده شده است: نشیمن های نیمکتی، صندلی های تکی و صندلی های کانتر. پله آهنی پروژه نیز دسترسی ما به طبقه دوم کافه که قرار است در آینده تکمیل شود را میسر میسازد. کافه کربن توقفی است در زمان کمی پس از وقوع رویداد… این رویداد بواسطه پراکندگی فرمی اش باعث شکل گیری درک جدیدی از فضا برای مخاطبانش می شود و به آنان انگیزه حرکت برای کشف و شهودی کنجکاوانه را می دهد. همچنین قرارگیری نور حاصل از این رویداد که نقطه عطف روایت این پروژه است در پشت شیشه مجاور خیابان، تلاشی است برای ایجاد پرسش در ذهن عابرین پیاده تا دعوت کننده آنان برای حضور و ماندن در فضایی باشد که جایی برای نماندن است.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید