این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

نام پروژه: Palm Agritourism Center

موقعیت: دبی، امارات متحده

دفتر معماری:  شهروز زمردی و همکاران

معمار: شهروز زمردی

سرپرست پروژه: ملیکا عسگری سرشگ

تیم طراحی: نسترن شعبان زاده – ملیکا عسگری سرشگ

رندر: افشین خدابندلو

ارائه معماری: ملیکا عسگری سرشگ

زیربنا: ۶۰.۰۰۰  متر مربع

نوع کاربری:  مجموعه تفریحی، فرهنگی

سال طراحی : ۱۴۰۱

استودیو زمردی

شهروز زمردی

استودیو معماری زمردی و همکاران در سال ۱۳۸۴ با مدیریت شهروز زمردی آغاز به فعالیت نمود و در طی‌ این سال‌ها بالغ بر ۷۰ پروژه در زمینه طراحی و اجرای مجموعه های تفریحی، گردشگری و مسکونی، ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، ویلا، رستوران و فودهال برای کارفرمایان محترم در داخل و خارج از ایران و کسب جوایز متعدد را در رزومه خود ثبت کرده است. باور ما بر این است که راز دستیابی به موفقیت در یک استدیو، تعهد است.

تیم طراحان ما با نگرشی مدرن و بکارگیری ایده های نوین ، تکنولوژی، تکتونیک و متریال های به روز و ارائه کانسپت‌های منحصر به فرد برای هر پروژه سعی در ایجاد نگاهی نو در خلق فضا دارد.

همچنین لازم به ذکر است این استودیو، از اولین مرحله هر پروژه که تعریف و امکان سنجی پروژه است، تا آخرین مراحل طراحی و ساخت مبلمان و آبجکت‌های دکوراتیو، آمادگی همراهی کارفرمایان را داشته و با همراهی تیمی متخصص و خلاق، آماده ارائه مشاوره در بالاترین سطح را دارد.

آدرس وبسایت: www.zomorrodi-associates.com

آدرس پیج مهندس زمردی در اینستاگرام: Shahrooz.zomorrodi

آدرس پیج دفتر در اینستاگرام: Zomorrodi.associates

مبانی نظری پروژه

مرکز آگروتوریسم پالم واقع در شهر دبی، در زمینی به متراژ حدودی ۶۰,۰۰۰ متر مربع شامل ۱۰۰۰ نخل از گونه‌های مختلف می‌باشد که برای بازدید و استفاده عموم در نظر گرفته شده است. این مجموعه امکان تجربه روش‌های کشاورزی سنتی و مدرن را به علاقه مندان می‌دهد و هدف آن علاوه بر دور شدن از زندگی شلوغ و پر هیاهوی شهری، ایجاد یک فضای متفاوت تفریحی و افزایش تقاضا برای محصولات محلی تولید شده است.

نخل، یک درخت مقدس و یکی از مشهورترین و پرکاربردترین در بین درختان است. در طول تاریخ نقش مهمی در زندگی انسان‌ها داشته‌ و محصولات و غذاهای متداول بسیاری از آن‌ها به دست می‌آیند.

با توجه به نوع کاشت درختان نخل به صورت شطرنجی و با فاصله ۸ متر از یکدیگر، ایده اصلی پروژه حول احترام به نخل‌های ارزشمند و جلوگیری از قطع حتی یکی از آنها به وجود آمد. نیاز ما به طراحی فضاهای بزرگ مقیاس منجر به استفاده از ویدهایی شد که نخل ها را در آغوش می‌گیرند.

طراحی دو پوسته اصلی، یکی شیشه‌ای و شفاف و با هدف ایجاد دیدهای وسیع به مجموعه و دیگری از متریال طبیعی برگ‌های درخت نخل و به منظور محافظت در برابر شرایط جوی صورت گرفته است.

فرم نرم پوسته دوم با الهام از بیابان‌های اطراف سایت شکل گرفته است. نقاط اوج این فرم نرم با گشودگی رو به بالا و با نگاهی به سوی آسمان طراحی شده است. در میان این گشودگی درخت نخلی قرار دارد که پوسته را شکافته و به سمت بی‌نهایت امتداد دارد.

این مجموعه شامل یک سالن ارائه و گردهمایی، کارگاه بسته‌بندی خرما، فروشگاه خرما و سوغاتی، گالری، کافه و رستوران، دفاتر اداری و فضاهای خدماتی است. سایت شامل فضای بازی کودکان و بزرگسال، مسیرهای دوچرخه‌سواری، فضاهای استراحتی، جاده‌ پیاده‌روی و … برای حدود ۷۰-۵۰ نفر برای استفاده در طول شبانه روز است.

 

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید