اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

آناهیتا شهیم


نام پروژه : هایکو خانه

دفتر طراحی: استودیو چنین
طراح: محمد موذنی
همکار طراحی: ادیب اشراق

اجرا: محمد موذنی، ادیب اشراق

گرافیک: سحر ابراهیم نژاد

کارفرما: آقای حسن زاده

عکاس: محمد موذنی
مکان: ایران، شیراز
سال طراحی و اجرا: ۱۳۹۵

مساحت: ۲۴متر مربع

هایکو خانه با هزینه ای کمتر از ۷۰۰ هزار تومان پروتوتایپی در بازسازی فضاهای داخلی است که متمرکز بر کاهش حداکثری هزینه ها با تکیه بر تغییر نگاه به جایگاه کارفرما در پروژه و درگیری با مفاهیمی از قبیل “بازیافت” ، “استفاده مجدد” و “حاضر آماده ها ” در روند طراحی دارد .

نیازهای کارفرما به عنوان عکاس و فیلمسازی جوان جهت سازماندهی فضای زندگی و کار به گونه ای که با کمترین هزینه ممکن بتواند تغییرات لازم را اعمال کند ، خود تبدیل به ایده ای شد که با تغییر دادن نگاه به جایگاه کارفرمای پروژه ، از فردی خارج از دایره اتفاقات اجرایی به نقطه مرکزی و شکل دهنده تمامی اتفاقات پروژه . عدم استفاده از نیروی انسانی متخصص که بخش قابل توجهی از هزینه های هر پروژه را به خود اختصاص می دهد و استفاده از توانایی و ابزارهای کارفرما و نزدیکان کافرما چالش اصلی و شکل دهنده ی مسیر پروژه بود.

باتوجه به جزئیات موجود بر روی دیوار ها که میزان قابل توجهی از فضا را به خود اختصاص داده بودند ، تمامی جزئیات به دست کارفرما تخریب و سپس با راهکار های بسیار ساده و ابتدایی مرمت شد.

رنگ دیوار ها که توسط خود کارفرما رنگ آمیزی شده به گونه ای انتخاب شد ، که علی رغم یکپارچه بودن و همجواری فضای عمومی و خصوصی پروژه ، فضا ها را تا حد ممکن از یکدیگر جدا کند و بازتابی از اتفاقات درون هر فضا باشد و در عین کنار هم بودن ، حامل جهان های متفاوتی باشد .

جهت کاهش هزینه ها به جای طراحی و ساخت مبلمان از وسایل ، اشیاء و متریال های بازیافتی و دور ریز استفاده شده ، که با کمی تغییر یا بدون تغییر و بطور مستقیم در پروژه مورد استفاده قرار گرفته است .

استفاده از پالت چوبی صفحات کورین به عنوان متریالی ارزان ، در دسترس و قابل تغییر و تبدیل ان به کتابخانه ، نشیمن ، میز تلویزیون ، استفاده از جعبه های چوبی صنعتی که با هزینه ی بسیار ناچیزی قابل تهیه بود و تبدیل آنها به کمد و باکس نور ، استفاده از دسته بیل برای ارتفاع دادن به تخت خواب و اضافه کردن فضای کمد به قسمت به وجود آمده زیرین تخت ، استفاده از مصالح ابتدایی برای نورپردازی ، استفاده از چوب های دور ریز برای پوشاندن درب بلا استفاده در فضا ، راه حل های تیم طراحی برای کاهش حداکثری هزینه ها بود .