این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

هایپر مارکت هاب، شیراز

محمد وارسته، رزا تبادار

محل اجرا: شیراز، خیابان زرگری، مجتمع تجاری سینا

 تیم طراحی : امین رضایی، زهرا سلطانی

کارفرما: میثاق قنبری

اجرا: محمد وارسته، امین رضایی، سپهر ولی، حسین رایان، حمید چالاک

سازه: موجود

تأسیسات برقی: محمد علیزاده

نور پردازی : همراه قشقایی – محمد وارسته

تأسیسات مکانیکی: مجموعه ال جی – زمانی

گرافیک: پیمان تحقیقی

عکس: امیر علی غفاری

مساحت: ۱۶۰۰ مترمربع

دفتر وارتا و همکاران

رُزا تبادار

محمد وارسته

مبانی نظری پروژه

هایپر مارکت هاب در مجاورت خیابان زرگری شیراز و در طبقه‌ی زیرین یکی از بهترین مجتمع های تجاری محلی شیراز واقع شده است، این مجتمع در دهه ۷۰ و در حاشیه  باغات قصرالدشت ساخته شده است و دارای محوطه سازی منحصر به فرد و همسو با باغات هم جوار خود می‌باشد .طبقه زیرین مجتمع و فضای پروژه بنا به دلایلی سال ها متروکه و بدون هیچ گونه تاسیسات باقی مانده بود.

کشیدگی بسیار زیاد، اختلاف سطح در طول فضا، نورگیری بسیار کم و دسترسی غیر مستقیم مهمترین چالش های ما در طراحی این پروژه بود. از طرفی کارفرما تمایل داشت فضایی زنده ،پویا و متفاوت از دیگر هایپر مارکت ها، طراحی شود تا ضمن ارائه خدمات معمول، امکان ایجاد تعاملات مردمی بیشتر با یکدیگر در جهت رسیدن به پایداری اجتماعی و ایجاد حس آرامش و تعلق به محیط برای آنها فرآهم شود.

فرم کشیده و ساختار پلان از سویی و تلاش برای ایجاد تعاملات اجتماعی از سوی دیگر در کنار کاربری هایپر مارکت،بستر شکل گیری ایده طرح را فراهم کرد. از آنجا که بازار به عنوان شاخصه‌ اصلی تجاری شهر تاثیر مهمی بر شکل و جهت‌گیری محیط و بستر پیرامون خود و یکپارچه سازی کاربری های مختلف را دارد و همچنین از سویی راسته و حجره ها، تشکیل دهنده ساختار بازار هستند؛ استفاده از این دو مفهوم اساسی بازار، ایده اصلی طراحی ما را شکل داد. ساختار فضایی موجود شامل راهرو ها و ستون‌های فلزی و محاربند بود که با ساماندهی آنها به چیدمان اصلی که شامل راسه اصلی و حجره ها با کار بری های مختلف بودند رسیدیم.

به منظور ایجاد دسترسی‌های عمودی برای رسیدن به سطح ، مطابق با مسیرهای اصلی دسترسی و امکان پیشروی در سایت مجموعه،شروع به حفاری و خاکبرداری در دو سمت  از پروژه کردیم و سه آسانسور به مجموعه اضافه شد و بقیه‌ی مسیرهای دسترسی پلکانی در پروژه را حفظ کردیم. انبار ها در درون زمین و باکس های آسانسور با راهرویی زیرزمینی با فاصله از بنا در پارکینگ قرار داده شدند تا از نظر بصری حداقل تداخل با وضعیت موجود بنا را داشته باشند.

در طول حفاری در پروژه جنس خاک و بقایای موجود، نشان از لایه های زیرین مجموعه که بر روی باغات ساخته شده بود را نشان میداد؛ تیم طراحی بر آن شد تا برای اتصال انتزاعی بافت متراکم مجتمع به باغ‌های قدیمی مجاور و اشاره به گذشته زیرین بنا و تبدیل آن به گذری که خود زمانی باغ بوده است، اقدام  به ایجاد لکه هایی سبز و کاشت درخت دردرون زمین در قسمت های مختلف کند.

در این پروژه سعی شد سازمان دهی فضایی بر اساس سلسله مراتب فضایی عملکردی و توجه به هویت بخشی هر گوشه از بنا شکل گیرد و نقطه عطفی چند منظوره به عنوان کانون تعاملات اجتماعی و تجاری خلق شود، به تعبیری به دنبال ایجاد فضایی برای ارتباط بین تمامی اقشار و کاربران و خریداران هایپر مارکت ایجاد شود که عنصر اصلی این اتفاق، کاربری های متنوع عمومی، تنوع فضایی و مکس در نقاط مختلف فضا بود.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید