این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

عنوان پروژه:

مرکز گارانتی الماس رایان ایرانیان

@almasrayaniranian

کارفرما: شرکت الماس رایان ایرانیان – مدیر عامل: وحید غرویان

طراح: استودیو دیزاین نیکدل

@nikdelstudio

طراح فاز یک و طراح صنعتی:

امیرعلی معمار زاده @amiralimmz

امیر حسین نیکدل  @amirnikdel

همکاران طراحی فاز یک :

مرضیه مولائی @marziemolaei

امین رحیمی@aminrahimi

موقعیت پروژه: میدان ولیعصر-ساختمان ایرانیان

اجرا:

امین رحیمی@aminrahimi

همکاران اجرا:

المیرا گلستانه@elmira_memarestan

محمد اکبری فخر@nima.akbarifakhr

بهزاد انصاری@behzad_ansari

آرش مرادی@arashmoradi_pm

امیرعلی موثقی@amiralimovaseghi

حسن اصغریان

گرافیک:

 امیرعلی معمارزاده@amiralimmz

مرضیه مولائی@marziemolaei

عکاس:

 محمد حسن اتفاق@mhettefagh

آدرس: دفتر مرکزی: تهران-بلوار نلسون ماندلا- خیابان گلفام- پلاک۳۸- طبقه پنجم-واحد۵۰۲

شماره تماس:۰۹۱۲۱۴۸۶۱۸۶   

آدرس ایمیل: nikdelstudio@gmail.com

نیکدل استودیو

امیرحسین نیکدل

مبانی نظری پروژه

 

پروژه و موقعیت قرارگیری آن

“الماس” نامی است که برای پروژه بازسازی مرکز گارانتی شرکت “الماس رایان ایرانیان” برگزیده شد. این شرکت از بزرگترین مراجع توزیع و خدمات گارانتی و پس از فروش قطعات کامپیوتر و موبایل در ایران است. موقعیت قرارگیری این مرکز گارانتی، در یک واحد اداری به متراژ ۱۲۸ متر مربع در طبقه هشتم مجتمع تجاری- اداری ایرانیان واقع در ضلع جنوب شرقی میدان ولیعصر می باشد. واحد مذکور پیشتر به دفتر مرکزی شرکت الماس رایان ایرانیان اختصاص داشت که با تغییر محل دفتر مرکزی، این واحد نیاز به تغییرات عمده ای در چیدمان، جانمایی و همچنین اصلاح پوششهای سقف، کف و دیواره ها  و نیز سیستم تاسیسات مکانیکی و الکتریکی پیدا کرد تا به عملکرد مطلوب برای مرکز گارانتی دست یابد.

نیازمندی ها و خواسته های کارفرما

برای این واحد نیاز به فضاهایی مشتمل بر پذیرش، بخش انتظار، بخش فنی و اتاق مدیریت و اتاق مالی و همچنین یک آبدارخانه و سرویس بهداشتی ، ارتباط بخش پذیرش با بخش فنی، قابل ورود نبودن بخش فنی برای همه مراجعین در عین دید داشتن به فضا، فضای بسته بندی کالا  و جانمایی مناسب آن ، بخش تست برای مراجعه کنندگان و بازنگری در تاسیسات بود.

از ویژگی های این پروژه مراجعین خاص آن بودند که طبق تجربه کارفرما عموما افراد زیان دیده و تا حدی ناراضی بودند که بایستی در این محیط ضمن فراهم شدن مراتب آرامش، حس پاسخگویی سریع و احترام نیز به آنها القا میشد.

ایده های پروژه

همانطور که در تصاویر مشخص است، محورهای پلان در سه راستای عمودی، افقی و ۴۵ درجه امتداد یافته اند. همچنین وجود رایزرهای متعدد در پلان محدودیتهایی را برای چیدمان و تفکیک فضایی پروژه به وجود آورده بود.

  • توجه به هویت بصری شرکت الماس رایان ایرانیان، درنظر گرفتن رنگهای سازمانی این شرکت متشکل از رنگهای آبی، طوسی و لوگوی آن که نمایه ای از فرم الماس با اشکال مثلث و خطوط شکسته در قسمتهای مختلف اعم از فرم و رنگبندی فضاها، مبلمان، و دیگر المانها
  • تقویت محورهای پلان به منظور خواناتر کردن کادربندی و همچنین تفکیک فضایی به طور مشخص و موکد با استفاده از دو لاین رنگی همخوان با رنگهای که در جداره ها، سقف و زمین امتداد دارد و مورد تاکید قراردادن آنها  و خواناتر کردن فضا با نورهای خطی
  • ایجاد طراوت در فضا با استفاده از گلدان های طبیعی در قسمتهای گوناگون فضا، آمیخته با فرم مبلمان
  • ایجاد حس اعتماد متقابل و شفافیت با استفاده از پارتیشن شیشه ای جهت جداسازی بخش مراجعین از بخش فنی در عین محدود کردن ورود به آن قسمت
  • طراحی کانتر به صورتی که تداعی کننده شکل الماس باشد تا هم سازگاری با هویت شرکت را در خود داشته باشد و هم حس ارزشمندی را به طور ضمنی به مراجعه کننده القا نماید.

             متریال و سیستمهای انتخاب شده

  • با توجه به ستون گذاریها علاوه بر دو محور در نظر گرفته شده د پلان ، محور ۴۵ درجه نیز در نپپر گرفته شد که در این راستا ، مبلمان خاص طراحی و تولید شد که نمود آن را در طراحی میز مدیریت به همراه میز کنفرانس آن و صندلی های انتظار و نمای بالای کانتر پذیرش می توان مشاهده کرد.
  • همچنین با بررسی و تحقیقات به عمل آمده از بخشهای تعمیرات شرکت، سازه هایی خاص در تیم طراحی صنعتی، طراحی و ساخته شد تا بتوان قطعات مختلف کامپیوتر، موبایل، دستگاه تلفن و مونیتور را بر روی آن نصب نمود و از اتصال آنها به صورت مستقیم بر روی دیوار با پیچ که مشکلات عدیده ای برای گروه فنی کارفرما ایجاد کرده بود، جلوگیری نمود.
  • برای ساخت جداره اتاقها از پنلهای گچی پیش ساخته به دلیل وزن سبک و مطابقت با سازه ساختمان و برای پوشش سقف، سقف کاذب پنل گچی و برای کف، کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک جهت پیشگیری از تجمع بار الکتریکی و نیز از پارتیشن الومینیوم و شیشه برای جداسازی بخش پذیرش در نظر گرفته شد.
  • کانتر تماما از جنس ام دی اف رنگ شده بود که دارای شاسی فلزی و صفحه ای یکدست و بدون برجستگی ساخته شد تا امکان تبادل کالا بین پرسنل و مراجعین به راحتی امکانپذیر باشد.
  • با توجه به نارضایتی کارفرما از سرمایش واحد و تحقیقات به عمل آمده از ساکنین دیگر واحدها و با مشاهده قدمت و ناکارآمدی سیستم مرکزی سرمایش و گرمایش و فرسودگی لوله ها و اتصالات آنها که باعث مصرف بالای انرژی و هدررفت آن میشد، جداسازی سیستم تاسیسات مکانیکی این واحد از سیستم مرکزی در دستورکار قرار گرفت که با تهیه و نصب سیستم داکت اسپلیت اینورتر مجهز به کویل آب گرم و پکیج، این موضوع مرتفع شد و بدین صورت سیستم آب گرم مصرفی، گرمایش و سرمایش واحد از سیستمهای تاسیساتی مرکزی مستقل گشت.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید