اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

فاطمه میری


نام اثر: مطب دندان‌پزشکی داستان

معماران: استودیو روایت

موقعیت اثر: شیراز، ایران

سال ساخت: ۲۰۱۸

 

روایت فرآیند طراحی

بازسازی و تغییر کاربری مجتمعی تجاری-اداری با قدمت چند سال و تبدیل به فضایی مغایر با کاربری ساخت در کل مجتمع و تبدیل به مجتمع پزشکی بدون در دست داشتن نقشه‌های اجراشده و فاز دو ساختمان، در ابتدا دغدغه‌ای را شکل داد.

با در نظر گرفتن پوسته بیرونی به عنوان عنصری ثابت و غیرقابل تغییر؛ به شناخت مخاطبین عام و خاص و همچنین شناخت نیازهای کاربری کلی و خاص پروژه به عنوان مطب دندانپزشکی با سه یونیت در دو اتاق درمانی با تخصص ارتودنسی و زیبایی، به مسئله طراحی این فضا رسیدیم.

پاسخگویی به این مسئله که چگونه می‌توان با وجود محدودیت‌های موجود به نیازهای مخاطبین پروژه به‌طوریکه ماهیت وجودی دندانپزشکی حفظ گردد، روایت شکل‌گیری فضاها را تعریف کرد.

فضاسازی‌ها با توجه به دو عاملِ نیازهای مخاطبین فضا و مفهوم هنر دندانپزشکی شکل گرفتند. در ایده‌های اولیه طراحی سعی بر آن شد تا با بازآفرینی حس و حال معماری ایرانی در جهت تحقق اهداف پروژه، معماری سنت و مدرن با یکدیگر تلفیق گردند.

از دیگر نکات قابل توجه در پروژه، استفاده از یک الگوی قابل گسترش و منعطف جهت حفظ یکپارچگی، بهره گیری از نیروی پنهان در رنگ سبز آبی و همچنین تلفیق ایده‌های طراحی و تخصص دندانپزشکان است. تخصص زیبایی (لمینت) با ایجاد فضاهای یکدست و استفاده از متریال فایبرگلاس و تخصص ارتودنسی در ایجاد ساختارهای نمایان می‌باشد.

پیمون(مدول): مربع؛ نماد سکون و آرامش و ایستایی، نماد پایداری و استحکام و به کاربردن خطوط منحنی که حس آرامش بیشتر و از بین بردن گوشه‌های تیز.

رنگ شاخص: سبز؛ آرامش‌دهنده در محیط‌های درمانی(همچنین توجه به رنگ سبز ایرانی)

در راستای درک بهتر فضا، حرکت پویا از قلب مجموعه با نور یکپارچه (پذیرش) آغاز و به دو سمت نور طبیعی مستقیم (اتاق‌های درمان) و تلفیق نور طبیعی غیرمستقیم و نور مصنوعی (فضای انتظار) امتداد می‌یابد. در این تقسیم‌بندی فضایی سیالیت خیالی، فضاها را توسط پیمون (مدول) یکپارچه و به هم گره میزند.