لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید:

ریحانه عیارهستم موسس و مدیرعامل گروه معماران رادیس (آرسا). معمار ، طراح داخلی و گرافیست. فعالیت حرفه ای خودم را در حوزه معماری و طراحی داخلی به صورت کاملاَ تخصصی و حرفه ای از سال ۱۳۹۰ آغاز کردم.

رادیس در چه حوزه هایی فعالیت میکند؟

شرکت مهندسی معماران رادیس در حوزه تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی ، طراحی، ساخت و اجرای تخصصی  غرفه های  نمایشگاهی و طراحی گرافیک ،  با بهره مندی از متدهای  روز دنیا و با  هدف خلق  طرح های مبتکرانه،  خلاق  و  همسو با سبک های طراحی دنیا  و همچنین آشنایی کامل با  اصول  برنامه ریزی  استراتژیک برندسازی فعالیت خود را به صورت کاملا حرفه ای دنبال میکند.

 همچنین شرکت رادیس عضو رسمی انجمن غرفه سازان ایران و عضو رسمی انجمن صنفی معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی شهر تهران نیز میباشد.

غرفه سازی در ایران از حوزه های دیزاین مغفول مانده است. اهمیت غرفه سازی در چیست؟

حضور در یک فضای رقابتی نیازمند هوشمندی و بهره گیری از حداقل فرصت هاست.

غرفه سازی نمایشگاهی فرصتی است برای معرفی و شناساندن هویت و شخصیت یک برند در سطح کشور و یا حتی حضور در عرصه های بین المللی

غرفه سازی در واقع نمایانگر ذهنیت برند و فعالیت و شخصیت یک کسب و کار محسوب میشود.

هرچقدر حضور در یک نمایشگاه و روند طراحی و ساخت غرفه و ارائه خدمات و محصولات برند دقیق تر ، برازنده تر ، هوشمندانه و به روزتر باشد شخصیت والاتر و هویت سازمانی برتری را از برند مورد نظر معرفی و ارائه می کند.

آیا اساساً تعریف مشخصی از غرفه سازی داریم؟

طراحی نمایشگاهی به عنوان شاخه ای از معماری داخلی شناخته می شود، فرآیند توسعه غرفه از یک مفهوم آغاز می شود و تا ایجاد یک فضای فیزیکال و سه بعدی ادامه دارد. یک زمینه در حال تکامل مستمر که به دنبال راه حل های خلاق و عملی برای ایجاد محیط های ارتباطی است.

طراحان نمایشگاه از طیف گسترده ای ازفناوری ها و تکنیک ها برای توسعه مدل ذهنی خود استفاده می کنند.

طراحی نمایشگاه یک فرآیند همکاری بین رشته های معماری منظر – طراحی گرافیک – مهندسی صوتی و تصویری – رسانه های دیجیتال – نورپردازی – طراحی داخلی و توسعه محتوا جهت ایجاد یک تجربه جدید برای مخاطب است.

همچنین استفاده از مهارت های فنی و ساخت در ترجمه زبان بصری به شکل دقیق است که تمام مشخصات مورد نیاز برای ساخت و نصب یک غرفه را فراهم می کند.

طراحی غرفه های نمایشگاهی در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر فرهنگ محلی و دسترسی به مصالح قرار دارد.

قطعاَ طراحی غرفه در خاورمیانه با آمریکای شمالی و حتی اروپا متفاوت است. ( به دلیل محدودیت ها و موانع اجرایی ، سیاسی و مالی )

غرفه های نمایشگاهی می تواند به چند روش مختلف ارائه گردد:

۱ – غرفه های پیش ساخته توسط برگزارکنندگان نمایشگاه

۲- غرفه هایی که توسط خود شرکت کنندگان (توسط شرکت های معماری و غرفه سازی و پیمانکاران ساخته می شود.

۳ – غرفه های مدولار و ماکسیما

ضرورتهای طراحی صحیح یک غرفه کدامند؟

یک طراح خوب غرفه باید دارای توانمندی هایی باشد از جمله:

۱- دارای خلاقیت هنری و زیبایی شناسی باشد.

۲ – از دانش تخصصی برخوردار و به اصول فنی غرفه سازی تسلط داشته باشد .

۳- مسلط به ضوابط و ویژگی های برگزاری نمایشگاه باشد.

۴- توانایی محاسبه مالی و درک اقتصادی از هزینه های غرفه سازی را دارا باشد .

۵- اصول مارکتینگ و نحوه طراحی در راستای جذب مشتری _مخاطب هدف را بداند .
۶- مسلط به اصول بازاریابی و برندسازی باشد.

نبوغ و خلاقیت یک طراح در رسیدن به یک ترکیب ساده و زیباست که مستلزم موفقیت کارفرماست، ایجاد تمایز در طراحی، خلاقیت و نوآوری یک پیام مهم را به بازدیدکننده منتقل می کند و آن پیشتاز بودن شرکت و مجموعه است.

برای شرکت رادیس نکات مهم در طراحی غرفه کدامند؟

ما در شرکت رادیس توانسته ایم زنجیره ارزش و همچنین ارزش افزوده در حوزه صنعت نمایشگاهی و صنایع مرتبط ایجاد کنیم.

تاثیرگذاری و ایجاد اشتغال برای جوانان فناور و نوآور در این صنعت و همچنین ایجاد افق همکاری در حوزه هایی که تاکنون این صنعت نتوانسته خدماتی را در آن تعریف کند ازمجله گردشگری سلامت ، حوزه کالای ایرانی نه فقط صرفاَ غرفه سازی بلکه خدمات مختلف از جمله ، حوزه برندسازی و نشان تجاری ،جذب و راه اندازی یک نمایشگاه آنلاین با هزینه بخش

در قالبB2C، B2B خصوصی در بستر وب و همچنین هوش مصنوعی و ایجاد نشست های تجاری

وبینار آنلاین  همزمان با نمایشگاه های حضوری و صرفه جویی های اقتصادی برای بخش خصوصی و امکان حضور برای همه اقشار و اصناف بازرگانان و تولیدکنندگان جهت بهره مندی از امکانات نمایشگاهی با هربودجه ای  از دیگر اقدامات رادیس در این صنعت است.

موانع کاری و تخصصی در حوزه نمایشگاهی و غرفه سازی را چگونه تحلیل می کنید؟

در حوزه صنعت نمایشگاهی با توجه به اقتصادهای رو به رشد نیاز به این صنعت روزبه روز بیشتر دیده می شود

متاسفانه در اوج رونق این صنعت و مواجهه با پاندمی کرونا ، این صنعت با شدیدترین وجه ممکن سیر نزولی به خود گرفت و اکنون عملاَ این صنعت در محاق رکود و بی تحرکی قرار گرفته است.

این مهم فارغ از تمام زیان و ضررهای وارده منافعی هم داشته که از جمله ورود تکنولوژی و فناوری و نوآوری به این صنعت است.

اکنون شاهد برگزاری نمایشگاه های محدود و تخصصی حضوری و غیرحضوری و آنلاین گسترده هستیم که این نوید را می دهد تمامیت اسن صنعت از ساخت و اجرا – نمایش و اعلان در معرض تحولات ریشه ای قرار گرفته.

بدیهی است که این تغییرات بسیار گسترده را این صنعت و فعالان آن برنمیتابند، اما اجبار تغییر استراتژیک این صنعت بالاجبار انجام می شود و فعالان که از این رهگذر غافل شوند یقیناَحذف منتظر آنهاست .

اگر به فرآیند غرفه سازی نگاه تخصصی بیندازیم طراحی غرفه نمایشگاهی در غرفه  سازی از تخصص های بنیادین این حوزه است.

برآوردن خواسته های متعدد کارفرما با توجه به محدودیت های مختلف ضمن دستیابی به یک ترکیب زیبای بصری با رعایت اصول غرفه سازی و مشخصات فنی گاهی بسیار پیچیده می شود که البته چارچوب های محدود مالی و اقتصادی کار را پیچیده تر نیز می کند.

زمانیکه قرار است تمام اتفاقات در یک بازه زمانی محدود مالی و زمانی رخ دهد – ویژگی های اقلیمی – فرهنگی محل برگزاری نمایشگاه احساسی که قرار است به مخاطب القا شود، توجه به نکات فنی اجرائی متناسب با استانداردهای نمایشگاه از مولفه های قابل توجه در طراحی و ساخت غرفه است که از موانع موجود در یک پروژه به حساب می آید.

۷- فلسفه دیزاین در برابر جریانات جهانی :

در حوزه طراحی و دیزاین تغییرات در راستای فناوری است.

کشورهایی که زیبایی شناسی را با فرهنگ و اصالت و فناوری های روز دنیا آمیخته کرده اند به تناسب چندین پله از سایر کشورها جلوتر هستند ، در همه حوزه هایی که معماری داخلی کاربرد دارد فناوری و نوآوری و استفاده از مصالح جدید و پیاده سازی هوشمند طراحی و چند منظوره عملاَ ارزش افزوده فراوانی را به همراه دارد .

بدین ترتیب این حرفه که لزوم فرهنگی و هنری دارد و در اقتصاد جهانی میلیاردها دلار از ارز آوری برای کشورهای پیشرو دارد در کشور ما مغفول است .

رجوع به اصالت هنری و فرهنگی ایران یاری گرفتن از فناوری های نوآورانه در طراحی و مصالح حضور استارتاپ های طراحی و معماری داخلی و جذب جوانان نوآور و فناور در این صنعت انقلابی را در کشور با بوم شناسی و هنر ، صنعتی سازی این حرفه شکل میدهد که از اصلی ترین همگامی با جریان های جهانی است.

 

 

 

 

 

 

طراحی غرفه برای شرکت زمین صنعت