اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

آناهیتا شهیم


نام پروژه: فروشگاه لایکو
طراح: استودیو آدمون
طراحان: شبیر موسوی، امیررضا فاضل، مهدی کلاهی
تیم طراحی: ابوالفضل خمیسه، مسعود الماسی، فرشاد حبیبی، کسری کرمی، علی‌رضا هاشم زاده، مجید معبودی
گرافیک: کیمیا فرهناک، نیوشا قاسم
اجرا: استدوید آدمون
مدیر اجرا: بابک مشرفی، مهدی موسوی
محل اجرا: تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ساعی
سال اجرا: ۱۳۹۷
کارفرما: شرکت لایکو
عکس: پرهام تقی اف
نوع ساختمان: تجاری
مساحت: ۱۰۰۰ متر مربع

*جایزه ی مجله ی معماری و ساختمان ۱۳۹۷ – بخش ساختمان‌های عمومی بزرگ مقیاس (بازسازی و مرمت) – مقام دوم   www.memary.net

هدف پروژه دست‌ یافتن به یک‌پارچگی و سادگی در بستری پیچیده همراه با عناصر متضاد بود. لایکو برندی شامل تعدادی زیرشاخه با محصولات متنوع است؛ به این دلیل برای طراحی فروشگاه مرکزی لایکو، هر گروه از محصولات به فضاهای با طراحی و ابعاد مخصوص نیاز دارند. فروشگاه فعلی درگذشته شامل سه واحد مسکونی جداگانه بود که به یک فضای بزرگ تبدیل شد. این فضا وسیع و ناخوانا بود؛ همچنین ستون‌های زیاد، هندسه‌ی نامنظم، و ناخوانایی محیط استفاده‌کنندگان را سردرگم می‌کرد. بنابراین، کارفرما نیاز به یک محیط داخلی منظم داشت که به راحتی قابل درک باشد.

یک فضای متمرکز با زون‌بندی مرتب و شفافیت کافی برای بهبود همه‌ی مغایرت‌ها ارائه شد. استراتژی طراحی وارد کردن یک چیدمان دایره‌ای برای خلق یک الگوی مدولار و قابل انعطاف در بستر موجود بود. قفسه‌ها، سیستم نورپردازی و به طور کلی تمامی پروژه از این تصمیم طراحی تاثیر گرفته است. در پی این طراحی، پروسه‌ی اجرا ساده‌تر و کوتاه‌تر شد.

متمرکز سازی: یک نقطه‌ی سفید در مرکز،الگوهای همگرای کف به همراه خطوط روشن ‌هم‌ساز روی سقف، استفاده‌کنندگان را به میان پروژه هدایت می‌کنند. در مرکز، به سبب کاهش تدریجی ارتفاع قفسه‌ها، استفاده‌کننده قادر به مشاهده‌ی هر دسته محصول است و محصول مورد نظر خود را در زمان کوتاهی پیدا می‌کند.

رنگ‌ها: برای رسیدن به خوانایی و سادگی، سه رنگ سفید، زرد و خاکستری به محیط داده شد. رنگ خاکستری بخش‌های دست نخورده‌ی پروژه – سقف، ستون‌ها و دیوار‌ها –را پوشش داده است و رنگ سفید برای قفسه‌ها و خطوط کف برگزیده شده است. رنگ زرد برای پررنگ کردن بخش محصولات ویژه و کافه گالری به بستر اضافه شد.

گالری: کاربری کافه‌ گالری  به قسمتی از پروژه و به هدف ترغیب استفاده‌کنندگان به گذراندن زمان بیشتر در فروشگاه اختصاص داده شد. کارهای هنری با استفاده از پارچه‌های لایکو بر دیوارها و قاب‌های خالی آویخته شد تا مشتریان حین نشستن آن‌ها را مشاهده کنند و به این صورت، بستری برای تبلیغ غیرمستقیم محصولات نیز ایجاد شود.

لینک سایت : www.admunstudio.com