اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

نویسنده:فاطمه میری


نام اثر: In Between Green House

معماران: J.R Architects

موقعیت ساخت: KAOHSIUNG, TAIWAN 

سال ساخت: ۲۰۱۹

معماران درباره کار خود اینطور می‌گویند:” گلخانه، خانه‌ای برای گیاهان است که محیطی پر از نور است. چالش این پروژه این است که هم گیاهان و هم انسان ها ‌را در زیر یک سقف در یک آب و هوای نیمه گرمسیری با مواد و طراحی مناسب قراردهد.

این پروژه در دامنه‌ای آرام در جنوب تایوان است. ما از قاب‌های فولادی با وزن سبک که معمولاً در زیرساخت‌های کشاورزی استفاده می‌شود برای برنامه هایی مانند کافه و رستوران استفاده می‌کنیم. چیدمان فضا سعی دارد مفهوم سنتی داخلی و خارجی را با ایجاد حس محصور در جایی که طبیعت و انسان با هم زندگی می‌کنند به چالش بکشد.

برای کنترل مسئله حرارتی از تکنیک دوجداره برای سقف و نما استفاده می‌کنیم. استفاده از پنل های پلی کربنات در نمای بیرونی، تعامل بین طبیعت و معماری را تعریف می‌کند.

ماده PMMA(پلی متیل متاکریلات) می‌تواند اکثر پرتوهای فرابنفش و نور مستقیم خورشید را فیلتر کند ، سپس آنها را به روشنایی ملایم محیط منتقل می‌کند که باعث ایجاد حس خلوص و بی وزنی می‌شود. در مورد دیوارهای داخلی، ما از پنل‌های راه‌راه شفاف(translucent corrugated panels) استفاده کرده ایم تا اتاق را به خوبی روشن نگه داریم و محیط ساخته شده توسط انسان و طبیعت را با محصور کردن فعالیت های داخلی در محیط طبیعی محو کنیم. این مکان به خاطر وجود نورگیرها‌ و مصالحش باعث می‌شود که تعامل درون و بیرون ساختمان پر جنب و جوش و جالب تر شود.

درون سیستم نمای دوجداره ، کریدوری به عرض ۱.۵ متر که فضای داخلی را احاطه کرده و به کلیه قسمت‌ها ‌متصل هست. این کریدور با سنگریزه‌ها ‌و گیاهان سنگفرش شده است تا به عنوان یک فضای ناهار خوری در فضای باز به همراه استفاده از سیستم شکاف هوایی(air gap) برای تهویه طبیعی به منظور حفظ آسایش حرارتی داخلی استفاده شود.”

سایت معمار: http://www.jr-architects.com/