اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

آناهیتا شهیم


نام پروژه: رستوران جعبه

طراح: پدرام ایزدی بروجنی

اجرا: پدرام ایزدی بروجنی

سال ساخت: ۱۳۹۸

ابعاد زمین: ۱۵۰ متر مربع

بودجه: ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

رستوران جعبه، سال­ها قبل با ایده­ی به وجود آمدن رستورانی برای عرضه­ی غذاهای چینی به روش بیرون بر، راه­اندازی شد؛ و به این دلیل نام جعبه (Box) را به خود گرفت که به شیوه سرو غذای کشاورزان چینی، تقاضای هر مشتری در یک جعبه عرضه گردد؛ اما با بالا رفتن تقاضای مشتریان برای غذای ایرانی، رفته رفته تغییر عملکرد داده و تنها نام خود را حفظ نموده است.

در زمان طراحی این رستوران ایده جعبه برای ساخت جعبه­ای که در آن غذا طبخ می­شود حفظ شد، و با توجه به خلوص این فرم، همه چیز در خالص­ترین حالت خود حفظ گردید.

مهمترین اقدام طراحی، با توجه به محدودیت فضا، ایجاد گستردگی و القای وسعت در آن بوده که با استفاده از ارتباط درون و بیرون به آن پاسخ داده شده است. استفاده از درهای بزرگ با ارتفاع چهارمتر و اجرای دیتیل ویژه برای گشودگی­ها، با باز شدن درها، فضای سالن و تراس رستوران تبدیل به فضایی یکپارچه می­شود که ضمن پاسخگویی به نیاز رستوران برای فضای پذیرایی یکپارچگی عملکرد را نیز موجب می­شود.

سرآشپز این رستوران در کار خود به طعم اصلی ماده اهمیت ویژه­ای می­دهد و بر این اعتقاد است که مواد اصلی غذا باید طعم واقعی خود را حفظ کنند؛ این دیدگاه در طراحی نیز به یاری طراح آمده تا با حفظ خلوص فرم­ها و متریال، عملکرد فضا را نیز در راستای فعالیت رستوران نگه دارد؛ بنابراین بدون افزودن هیچ­گونه اندود، رنگ یا روکش از متریالی نظیر چوب و فلز استفاده شده است. استفاده از موادی نظیر چوب و آهن و آجر با شکل اصلی و خالصشان، غیر از تکمیل رویکرد مالک رستوران در گرایش به اصالت پای معماری اصیل ایرانی را نیز به طرح باز کرده است.

محدودیت فضا و مساحت، و فرم نامتوازن سطح اشغال مجاز، توأم با الزامات طراحی رستوران محدودیت­هایی است که کمترین حد مداخله را می­طلبد. از این روی به منظور تفکیک عملکرد آشپرخانه و سالن با اضافه کردن تنها دو پارتیشن، که یکی از آنها تشکیل دهنده جداره اتاق ایزوله است، به کل نیازها پاسخ داده شده است.

طعم لذیذ غذای اصیل ایرانی در فضایی اصیل با معماری امروزی دوچندان می­شود؛ و این نگاهی است که طراح را به استفاده انتزاعی از عناصر معماری ایرانی واداشته است. از آرک پیشخوان گرفته که نمودی از کاربندی ایرانی است، تا شیشه­های یکپارچه­ی رنگی، تا لوگوی رستوران که از الگویی از شبکه­بندی آجری است و در طرح کاشی­های لعابدار روی دیوار به قاب نشسته است، نمودی از این پاسخگویی در طرح است. با کمک فلز، قوس­ها به فضای بیرونی نیز راه یافته­اند تا با پوشش سازه­های چادری تداعی­گر طاق و قوس­های معماری ایرانی شوند.

لینک سایت : www.pedramezadi.com