اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی
آناهیتا شهیم
نام پروژه: رستوران جعبه
طراح: پدرام ایزدی بروجنی
اجرا: پدرام ایزدی بروجنی
سال ساخت: ۱۳۹۸
ابعاد زمین: ۱۵۰ متر مربع
بودجه: ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان
رستوران جعبه، سالها قبل با ایدهی به وجود آمدن رستورانی برای عرضهی غذاهای چینی به روش بیرون بر، راهاندازی شد؛ و به این دلیل نام جعبه (Box) را به خود گرفت که به شیوه سرو غذای کشاورزان چینی، تقاضای هر مشتری در یک جعبه عرضه گردد؛ اما با بالا رفتن تقاضای مشتریان برای غذای ایرانی، رفته رفته تغییر عملکرد داده و تنها نام خود را حفظ نموده است.
در زمان طراحی این رستوران ایده جعبه برای ساخت جعبهای که در آن غذا طبخ میشود حفظ شد، و با توجه به خلوص این فرم، همه چیز در خالصترین حالت خود حفظ گردید.
مهمترین اقدام طراحی، با توجه به محدودیت فضا، ایجاد گستردگی و القای وسعت در آن بوده که با استفاده از ارتباط درون و بیرون به آن پاسخ داده شده است. استفاده از درهای بزرگ با ارتفاع چهارمتر و اجرای دیتیل ویژه برای گشودگیها، با باز شدن درها، فضای سالن و تراس رستوران تبدیل به فضایی یکپارچه میشود که ضمن پاسخگویی به نیاز رستوران برای فضای پذیرایی یکپارچگی عملکرد را نیز موجب میشود.
سرآشپز این رستوران در کار خود به طعم اصلی ماده اهمیت ویژهای میدهد و بر این اعتقاد است که مواد اصلی غذا باید طعم واقعی خود را حفظ کنند؛ این دیدگاه در طراحی نیز به یاری طراح آمده تا با حفظ خلوص فرمها و متریال، عملکرد فضا را نیز در راستای فعالیت رستوران نگه دارد؛ بنابراین بدون افزودن هیچگونه اندود، رنگ یا روکش از متریالی نظیر چوب و فلز استفاده شده است. استفاده از موادی نظیر چوب و آهن و آجر با شکل اصلی و خالصشان، غیر از تکمیل رویکرد مالک رستوران در گرایش به اصالت پای معماری اصیل ایرانی را نیز به طرح باز کرده است.
محدودیت فضا و مساحت، و فرم نامتوازن سطح اشغال مجاز، توأم با الزامات طراحی رستوران محدودیتهایی است که کمترین حد مداخله را میطلبد. از این روی به منظور تفکیک عملکرد آشپرخانه و سالن با اضافه کردن تنها دو پارتیشن، که یکی از آنها تشکیل دهنده جداره اتاق ایزوله است، به کل نیازها پاسخ داده شده است.
طعم لذیذ غذای اصیل ایرانی در فضایی اصیل با معماری امروزی دوچندان میشود؛ و این نگاهی است که طراح را به استفاده انتزاعی از عناصر معماری ایرانی واداشته است. از آرک پیشخوان گرفته که نمودی از کاربندی ایرانی است، تا شیشههای یکپارچهی رنگی، تا لوگوی رستوران که از الگویی از شبکهبندی آجری است و در طرح کاشیهای لعابدار روی دیوار به قاب نشسته است، نمودی از این پاسخگویی در طرح است. با کمک فلز، قوسها به فضای بیرونی نیز راه یافتهاند تا با پوشش سازههای چادری تداعیگر طاق و قوسهای معماری ایرانی شوند.
لینک سایت : www.pedramezadi.com