این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

نام پروژه: مجتمع تجاری اداری سام سنتر غرب

نوع ساختمان: تجاری و اداری

دفتر معماری ایماژ

معماران: نوید تولایی ، آرمین شایانپور ، محمد مهدی شرافت پیما ، دادبه محبی، خشایار عدالت پژوه

مشاور آتش نشانی: زهره اشعری

مساحت پروژه: ۱۴۳۰۰ متر مربع

تاریخ طراحی: ۱۳۹۹-۱۴۰۰

موقعیت پروژه: تهران ، شهرک غرب

شرکت اجرایی پروژه: شرکت برج آوران ابنیه

پرزانته معماری: ایماژ پلاس

دفتر معماری ایماژ

نوید تَوَلائی

محمد مهدی شرافت پیما

آرمین شایان پور

مبانی نظری پروژه

مجتمع تجاری اداری سام سنتر غرب در زمینی به مساحت ۲۴۰۰ متر واقع در شهرک غرب تهران به صورت مسابقه محدود جهت طراحی به دفتر معماری ایماژ سپرده شد.

مجتمع تجاری اداری سام سنتر غرب با زیر بنای ۱۴۳۰۰ متر مربع دارای دو طبقه تجاری ، یک طبقه رستوران ، پنج طبقه اداری چهار واحدی ، دو طبقه اداری تک واحدی و پنج طبقه پارکینگ در زیر زمین میباشد.

از چالش های اصلی این پروژه اولویت بندی فضا ها و همچنین ایجاد کیفیت های خاص فضایی با توجه به متراژ جواز صادر شده برای این مجتمع بود. اولویت فضا ها در مجتمع تجاری اداری سام سنتر غرب با فضا های اداری بود، به صورتی که نیازمند مسیر های ارتباطی جداگانه و همچنین لابی مجزای اداری جهت کنترل دقیق ورود و خروجی این مجتمع بود. از این رو در مراحل اولیه طراحی کار سعی شد تا شفت های عمودی در نقطه ای قرار گیرد تا ضمن ایجاد فضای حداکثری در پارکینگ ها جدا سازی مسیر های ارتباطی اداری و تجاری نیز به صورت کامل اتفاق بیافتد. همچنین قرار گیری شفت های عمودی در مرکز پلان تقسیم بندی داخلی فضا ها را نیز متناسب و عملکرد این شفت ها را به عنوان هسته مرکزی سازه نیز بهتر میکرد.

در راستای بالا بردن اهمیت فضا های اداری در مجتمع تجاری اداری سام سنتر غرب فضای ورودی شاخصی در مرکز ساختمان ایجاد شد . این ورودی که با ارتفاع دو طبقه طراحی شده بود لابی و فضای نگهبانی بخش اداری میشود منتهی میشود.

همانطور کف گفته شد مجتمع تجاری اداری سام سنتر غرب دارای پنج طبقه اداری چهار واحدی و دو طبقه اداری تک واحدی میباشد. در طراحی طبقات چهار واحدی چالش اصلی ایجاد کیفیتی یکسان در تمامی واحد ها از لحاظ نور گیری ، دید منظر و ابعاد و نیز قابلیت تجمیع واحد ها در صورت نیاز بود. همچنین در طراحی واحد های اداری تلاش شد تا تمامی واحد ها از فضای باز قابل چیدمان بهره‌مند شوند.

در هر طبقه لابی ورودی برای چهار واحد تجاری در نظر گرفته شده که دارای نورگیری طبیعی میباشند و همین امر سبب میسر شدن کاشت گیاه در لابی طبقات شده است. از موارد قابل توجه دیگر در طراحی مجتمع تجاری اداری سام سنتر غرب اتاق های معلق میباشد. اتاق های معلق در واحد های اداری اتاق هایی هستند که به عنوان اتاق کنفرانس قابل استفاده بوده و ضمن قرار گیری در موقعیت مناسب در پلان، از دو طرف به فضای بیرون ارتباط دارند و این موضوع باعث نورگیری خاص در این فضا ها میشود.

در طبقات اداری تک واحدی جهت تقسیم کیفیت ها بین دو واحد ۱۲۰۰ متری طبقات به صورت ضربدری به روی یکدیگر قرار گرفته اند. این موضوع باعث ایجاد دو واحد دوبلکس با ارتفاع و دید مناسب در تمامی جهات ساختمان شد. همچنین ورود مستقل واحد ها به فضای روف گاردن ساختمان را نیز قابل دسترس تر کرد. طبقات اداری تک واحدی هر کدام دارای چند بالکن با ارتفاع دو طبقه میباشد.

طبقات تجاری و رستوران مجتمع سام سنتر غرب از طریق دو خیابان ایوانک و اقاقیا قابل دستری میباشند. به علت شیب موجود در زمین خیابان اقاقیا فضای مناسبی جهت ورود به طبقه تجاری -۱ و خیابان ایوانک فضای خوبی برای ورودی تجاری همکف و رستوران در طبقه +۱ میباشد.

در طبقه همکف دو فروشگاه بزرگ با ورودی های جداگانه طراحی شده و همچنین ورودی رستوران های طبقه اول نیز توسط آسانسور و پلکان از طبقه همکف قابل دسترس میباشد. ورودی تجاری -۱ در جهت ایجاد ورودی شاخص برای بخش تجاری و حیاط با ارتفاع دو طبقه طراحی گردیده است.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید