اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

نویسنده: فاطمه میری


نام اثر: McDonald’s Chicago Flagship

معماران: Ross Barney Architects

موقعیت اثر: CHICAGO, UNITED STATES

سال ساخت: ۲۰۱۸

معماران درباره کار خود چنین می‌گویند: “رستوران McDonald’s ساکنان و توریست‌ها را به یک مکان تفریحی برای دورهمی‌های دوستانه و بی تکلف در قلب شهر دعوت می‌کند. این سایت یک بلوک کامل شهری است و فقط چند قدم از خیابان میشیگان فاصله دارد.

طراحی جدید به ترافیک بین ماشین و عابر تعادل می‌دهد که این یک شهر واحه را می‌سازد که مردم در آن می‌توانند بخورند، بنوشند و یکدیگر را ملاقات کنند. فضای سبز بیش از ۴۰۰% افزایش یافته، که موجب پدید آمدن امکانات جدید رفاهیِ مشابه پارک برای ناحیه‌ی متراکم شهری شده است.

سایبان بزرگ خورشیدی از نظر بصری، رستوران را به حجمی واحد تبدیل می‌کند که در زیر این سقف بزرگ، فضای غذاخوری داخلی، داخل یک جعبه شیشه ای قرار دارد به صورت یکپارچه به فضای باز متصل شده اند همچنین آشپزخانه جدید از ردپا و ساختار فروشگاه قبلی استفاده می‌کند و جعبه چوبی بتنی دوم را تشکیل می‌دهد. فضای غذاخوری مثل باغی از سرخس‌ها و درختان توت سفید هست که در بالای مکان سفارش گیری شناور است و از این نقطه نظر ، مشتریان می‌توانند منظره فراتر و بالاتر را تجربه کنند.

در بالای میزهای مشترک با شارژ و پریز، فرشینه‌هایی از گیاهان زنده قرارگرفته‌ که کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود می‌بخشند و پس‌زمینه‌ای از شیب‌های سبز فراهم می‌کنند. چیزی که ممکن است بسیاری را در سقف آشپزخانه مجاور متعحب کند: ردیفی از درختان سیب قابل برداشت است که از طریق پنجره سقفی می‌توان نگریست. این داستانی در مورد آینده کشاورزی شهری و استفاده از فضای غالباً کم مصرف را نشان می‌دهد.

تعهد سازمانی رستواران های زنجیره ای مک‌دونالد به پایداری در محیط زست، در هسته طراحی جدید این رستوران نیز قرار دارد. سیستم سازه‌ایCTL(Cross Laminated Timber)  اولین استفاده تجاری در شیکاگو را دارد و دارای اثرات زیست‌محیطی سبک‌تر نسبت به بتن و فولاد می‌باشد. سایبان خورشیدی ، انرژی خورشید را جذب و بخشی از نیازهای مصرفی ساختمان‌ها را تامین خواهد کرد. در سراسر سایت ، از سنگ فرشهای نفوذ پذیر برای کاهش رواناب فاضلاب‌های سطحی و اثرجزیره گرمای شهری(Urban heat island) استفاده می‌شود. این ساختمان برای دستیابی استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی(LEED) طراحی شده است.”

سایت معمار: http://www.r-barc.com/