این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

دفتر/شرکت معماری

شیما اکبرزاده

مبانی نظری پروژه

خانه ی ماسو، در روستای امامه  در محله ای که زمانی تاریخ پر رمز و رازی را به خود دیده است واقع شده است، سعی بر آن بوده است که با نگاه به تاریخی که، تاثیر بر معماری و سیر زندگی انسان های آن روستا داشته، با کمک ابزارها و دانش امروزی، خانه ای برای یک خانواده روستایی طراحی شود که نه تنها پاسخگوی نیازهای معیشتی آن ها باشد، بلکه اتمسفر آرام بخش فضا، خود گویای محلی به معنای واقعی کلمه‌ ی خانه باشد.

خانه ی ماسو به معنای روشنایی ماه، نگاه به خطی است که نقاط فراوانی از گذشته تا به حال و آینده را در خود جای داده است تا به نقطه ای مطلوب برای زندگی یک فرد روستایی برسد. که با توجه به بستر قرارگیری طرح و مسیرهای دسترسی آن طراحی شده است.

کشیدگی پلان و حجم پروژه در راستای شیب زمین که در هر دو شکستگی ها و پستی بلندی­هایی به چشم می­خورد، گویای آن است که پلان بخشی از نقوش و خطوط زمینه است. بنا تلفیقی از معماری سنتی به همراه مفاهیم فلسفی مدرن است که حجم توپر پاسخگویی برای عملکرد است و استفاده از شیشه برای آنکه از صلبیت بنا کاسته شود.

با توجه به اقلیم سرد و معتدل روستای امامه، در قسمت زیرزمین با در نظر گرفتن دسترسی فرعی و با به کارگیری راستاها، محورها به همراه استفاده از عناصر طبیعی موجود درزمین مثل آب که مفهموم حیات در طبیعت است، در کنار آتش با مفهموم شعله و چراغ زندگی، که در فرمی مربعی شکل، داخل کشیدگی فرم مستطیل نهان گشته و گویای رازها و اسراری که مردمان این روستا بر خود دیده اند، تا فضایی ایجاد گردد که  نه تنها زنده کننده خاطرات هست، بلکه آغاز کننده تخیل باشد.

همجواری خانه با معبر اصلی و قرارگیری آن بر روی پیلوت که اتصال دهنده معبر و خیابان است، پلی میان دنیای مجازی درون انسان و حقیقی بیرون است که بیانگر سیر زندگی از گذشته به حال است. تعبیه فضاهای گسترده وبالکنی که به افق دور می نگرد، پیوند میان خیال و واقعیت  را بهبود میبخشد که منجر به فضایی آرامش بخش به دور از هیاهوی زندگی‌مدرن و شهری امروزی را برای یک خانواده روستایی به وجود می آورد.

به کارگیری مصالح موجود در منطقه؛ سنگ و چوب ، نه تنها بنا رو جزیی از زمینه می نگراند بلکه راحتی دسترسی به مصالح و کاهش هزینه های مربوط به حمل و نقل مصالح، صرفه اقتصادی به همراه دارد.

به کارگیری رنگ های روشن به منظور بهره گیری از نور و گرمای خورشید که باعث کاهش هزینه های مربوط به سوخت و انرژی مصرفی می شود و نیز ارتباط میان انسان ها و فعالیت آن ها را تقویت می کند.

در طراحی داخلی فضای خانه، با توجه به نیازهای جامعه امروزی فضاها به سه دسته عمومی میانی و خصوصی تفکیک گشته و ترتیب چیدمان ها به گونه ای است که دسترسی به فضاها برای ساکنین و خانم خانه به راحت ترین وجه ممکن باشد. طراحی پنجره های بزرگ و باریک با با فاصله گیری از سقف و کف، بهره گیری از نورو گرمای خورشید را دارد واز بنا در برابر باران و باد مزاحم محافطت می کند وهمچنین در کنار دید وسیع، محرمیت را نیز به همراه دارد.

ساختار فضاها و سازماندهی فضای داخلی خانه ی ماسو از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که با اضافه کردن فضای کار (گلخانه )‌، ساکنین خانه ی ماسو، وقت بیشتری را نسبت به افراد دیگر در خانه می گذارند و نیز ساکنین روستا به دلیل عدم دسترسی مطلوب به وسایل حمل و نقل عمومی طبعا وقت بیشتری را نسبت به شهرنشینان، در خانه و فضای اطراف خانه می گذارند. به کارگیری رنگ، نورپردازی و مصالح با نگاه به فرهنگ و روانشناسی برای بهبود عملکرد روحی و روانی ساکنین خانه است.

پیمودن پله هایی که در پیلوت هست به فضای گلخانه می رسیم، جایی که زیبایی آمیخته به خیال و اندیشه را به همراه دارد. فضایی که تنها پاسخگوی نیاز و معیشت یک روستایی نیست بلکه بداعت آن، لطافت و درایت را نه فقط برای روستاییان بلکه برای شهر نشینان به همراه می اورد و این جا در میان سقفی از آسمان، ماه می تواند همان نقطه مطلوب زندگی روستایی باشد.

جوهره ی طبیعت، مفهموم فضا و بی کرانگی ، زودگذری  و ماندگاری، جوهره زندگی و هنر است.

نتیجه گیری

در این روزها، بیشتر روستاها با گذشته اشان در سکوت ماه به فراموشى سپرده شده اند. روستاهایى که زمانى؛ مردمانشان نه تنها با جسمشان بلکه با قلب و روحشان هایى فضاهایى را به وجود مى آورند که در کوهستانى ترین مناطق سرزمینمان هم سوسوى عشق اش، شب هاى سردِ سال را گرم تَر و پرنورتر از روزها مى کرد.

حال این فضاهاى به فراموشى سپرده شده، شاید با یک المان، یک بنا و یا حتى یک حرکتِ کوچکِ ساده بتواند، دوباره روستاها را در روشنایى مهتاب بدرخشاند. که نه تنها براى آدمیان حال، مى تواند مسمر ثمر واقع باشد بلکه نور و روشنایى آن به آیندگان سرزمینمان هم خواهد رسید.

سعى بر آن بوده که فضایى به وجود بیاد که بهره گرفته از حالات و اتمسفرى متفاوت باشد که همزمان چندین حس و معانى متفاوت را در یک فضا تجربه کنیم.

خلق فضایى که آدمى احساس زمان را نکند و فضا راوى خاطراتى باشد که احساسات و عواطف انسانى را درگیر مى کند.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید