این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

عنوان پروژه : خانه آجری کردان
موقعیت : البرز-کردان
معمار اصلی: شایان سیف 
دفتر طراحی : استودیو معماری کاو
همکاران طراحی : ترانه ایرانپور – گلنوش تهرانی
تاریخ ساخت: ۱۳۹۷-۱۳۹۹
تاریخ طراحی:۱۳۹۷
کارفرما : آقای درسرا
عکاس: استودیو عکاسی دید ( تمامی عکسها)
مساحت زمین:۱۳۷۵ متر مربع
مساحت زیر بنا : ۶۴۰ متر مربع
اینستاگرام معمار:  seif_shayan
اینستاگرام دفتر طراحی: kav.architects

شایان سیف

مبانی نظری پروژه

خانه آجری در زمینی به مساحت ۱۳۷۵ متر مربع در جنوب منطقه کردان واقع است.

 این خانه ویلایی متعلق به خانواده‌ای است که قصد دارند اکثر اوقات هفته را در محیطی آرام، مستقل و با امکانات رفاهی کامل و در نزدیکی محل کارشان زندگی کنند.

 یکی از چالش‌های طراحی، ایجاد حریمی امن و خصوصی برای این خانواده بود که ایده طراحی بنا را نیز تحت الشعاع قرار داد. به این ترتیب بنا و حیاط‌ها به گونه‌ای استقرار یافتند تا ضمن ایجاد محرمیت، بسته و محدود نباشند. تعریف گودال باغچه ای  در حیاط پشتی ساختمان، یکی از تصمیمات اصلی پروژه در جهت دستیابی به این خواسته بود. بدین ترتیب حیاط پشتی پروژه، کانون توجه بنا شده و تمامی توجه ساختمان به این حیاط معطوف شده است. به عبارتی بنا دل در گرو درون خود دارد تا بیرون!

با توجه به خواسته کارفرما مبنی بر ایجاد اختلاف سطوح،‌ طبقات در تراز های مختلف طراحی شد، تا با ایجاد تنوع فضایی و رفتاری کاربری های متنوعی را درون خود پذیرا باشد. همچنین با طراحی ارتباطات عمودی متنوع،‌ سیرکولاسیون حرکتی سیالی در اختیار کاربر قرار داده شده است. در میانه ساختمان، ووید مرتفعی قرار دارد که علاوه بر ایجاد ارتباط بصری بین طبقات، نور کنترل شده فضاهای داخلی را در تمامی فصول تأمین می‌کند.

تراز همکف به فضاهای عمومی اختصاص داده شد، در تراز میانی اتاق خواب‌ها، و در بالاترین طبقه فضای سرگرمی جانمایی شده است که در مجاور آن تراسی با دید وسیع قرار گرفته است. همچنین استخر و فضاهای مرتبط با آن در پایین‌ترین تراز حیاط پشتی واقع شده است، تا علاوه بر ایجاد محرمیت ، منظر مناسبی را نیز برای فضاهای داخلی به ارمغان بیاورد.

خواسته کارفرما خانه ای مدرن بود که در عین حال حس و حالی گرم‌و سنتی داشته باشد. ما سعی کردیم در طراحی دیتیل ها و انتخاب متریال ها خواسته ی ایشان را برآورده کنیم. فضاهای داخلی این پروژه دارای حس و حالی مدرن، مینیمال و پالت رنگی روشن است، حال آنکه در فضاهای خارجی با استفاده از آجر و دیتیل های خاص حس و حالی گرم‌و سنتی حاصل شده است. در واقع خانه ی آجری در جایی بین گذشته و امروز واقع شده است.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید