جوایز معماری در ایران زیاد نیستند، بلکه فشل هستند!
.
با نگاهی به جوایز معماری در ایران و مقایسه آنها با جهان به راحتی درمی‌یابیم که تعداد جوایز معماری در ایران زیاد نیست بلکه نگرانی اصلی فشل بودن آنهاست. اکثر جوایز معماری در ایران توسط مجلات برگزار می‌شوند. مجلاتی که در رسالت ذاتی خود که همانا اطلاع رسانی و ثبت وقایع است سالهاست که باخته‌اند و حتی جریده چاپی آنها دیگر چاپ نمیشود!
.
جوایز برای اینها دکان و کاسبی شده است و از این رو از دیدن هر شگفتانه‌ای در منظومه کاری آنان نباید تعجب کنیم.
.
یکی از آنها چهارتا نیرو ندارد اما چهارده تا جایزه دارد و به شوخی نقل محافل است که پروژه که بماند، حتی اگر ماکت هم داشته باشید جایزه به شما میدهند. جایزه بین المللی دارند اما حتی توان ارتباطات بین المللی ندارند و داوران آنها افراد درجه سه هستند. حال بماند که همینها نیز با اطلاعات غلط و رابطه بازی قبول به همکاری میکنند و جالب آنکه هرگز برای داوری هم به ایران نمی آیند و همه چیز آنلاین است. نتیجتا شرکت کنندگان و برندگان هم ایرانی هستند. گویی هدف فقط عقده گشایی و اغراق در عناوین بوده است. یا یکی از مجلات آنقدر در بده بستانهای مالی شهره شهر است که دیگر روی به هنرنمایی در خارج از کشور آورده است، مجله ای که در شهری غیر پایتخت توان کار ندارد. جایزه‌هایی هم داریم که اساسا پاسخگویی به انتقادات را کسر شأن خود میدانند. حال آنکه اساسا رویدادهای معماری برای تاثیرات فرهنگی اجتماعی برگزار می‌شوند. اما خفن‌ترین حرکت این مجلات، رویداد اختتامیه تمام جوایز آنها بصورت فله‌ای و یکجا است که چیزی شبیه جشن دانش آموزی را رقم می‌زند.
.
رسانه‌های آنلاین معماری علیرغم ضریب نفوذ بسیار بالای خود عملا دو جایزه در ایران دارند. جایزه شایستگی معمار ایرانی که توسط وبسایت معمار ایرانی برگزار میشود و جایزه ملی خانه که توسط پایگاه خبری فضای نو برگزار می‌شود. مقایسه همین دو جایزه با کل جوایز مجلات معماری برای سنجش عیار کار کافیست.
.
در خاتمه باید بین جوایز معماری و مسابقات معماری و دیگر انواع رویدادهای معماری مثل نشست‌ها و کنفرانسها و کارهای دانشجویی تفاوت قائل شد.باید بین نمایشگاه مصالح ساختمانی و نمایشگاه آثار جوانان معمار نیز به همچنین.عمده رویدادهای فرهنگی معماری در ایران با حداقل هزینه و بدون سود مستقیم برگزار می‌شوند. هدف آنها کمک به معرفی استعدادهای نو است. جالب آنکه این قبیل برنامه‌ها در چارت کاری کاسبان معماری جایی ندارد.
.
به قلم #علیرضا_عظیمی
مدیر مسئول و سردبیر #پایگاه_خبری_فضای_نو


۲۰ اذر ۱۴۰۲