نویسنده: علیرضا عظیمی (مدیر مسئول و بنیانگذار فضای نو)


وبسایت فضای نو بعنوان یک پایگاه خبری تخصصی در حوزه‌ی طراحی داخلی وارد چهارمین ماه فعالیت خود شده است. در این مدت ما علاوه بر پیش فرض‌های قبلی خود که به مدد مطالعات کتابخانه‌ای و تحقیقات میدانی بدست آورده‌ بودیم، با گزاره‌های جدیدتری از اکوسیستم طراحی داخلی در ایران آشنا شدیم. برایند تمام این شرایط به یک پاسخ بیشتر نمی‌رسد: کار بیشتر!

ما می‌دانستیم مجلات معماری در ۲۰ سال اخیر آنگونه که باید به طراحی داخلی نپرداخته‌اند. با اینکه هریک جوایزی را در این زمینه هرسال اهدا می‌کنند اما مطالب چندانی در این زمینه نشر نداده‌اند. ما می‌دانستیم انجمنهای مربوطه و دانشکده‌های طراحی داخلی از نظم و انسجام بالایی برخوردار نیستند. ما می‌دانستیم اینستاگرام بهشت کسانی شده است که خود را به جای طراح داخلی جا می‌زنند و با عوام فریبی در حال به زیر کشیدن ارزشهای این حرفه هستند. ما می‌دانستیم در این حوزه کسانی فعالیت می‌کنند از ابتدائی ترین نکات طراحی داخلی اطلاع ندارند و صرفاً دکوراتور هستند.

پس از سه ماه فعالیت به مرزهای جدیدی در باب طراحی داخلی رسیده‌ایم. اسم این جماعت را گذاشته‌ام زرد و صورتی و طلائی‌ها! باور دارم طراحی داخلی ایران از حضور این سه دسته رنج می‌کشد.

ما در فضای نو از هسته‌ی علمی و فرهنگی طراحی داخلی در ایران محافظت می‌کنیم. هسته‌ای که از سه جهت مورد تهاجم قرار گرفته است. زرد و صورتی و طلائی‌ها!

اثری در سطح هنری کیچ یا هنر نازل که نمادی است از جماعتی زرد که می‌کوشند خوکی را که مورد قبول خود هستند را به پیش ببرند. خود را فرشته می‌دانند ، غافل از اینکه خوک سوارانی بیش نیستند.


زرد:

متأسفانه فضای مجازی برای طراحی داخلی منجر به خیر نشده است. هرکسی که دو سه کتابی در باب طراحی داخلی خوانده در حال تولید محتوا است. بدلیل نظارت و گرانی مطبوعات و مجلات، اینترنت و اینستاگرام پناهگاه این افراد شده است. شاید اکنون ده‌ها پیج اینستاگرامی در حال آموزش «دکوراسیون خانه نو عروس ایرانی» هستند! مطالب این افراد انقدر زرد و سخیف است که حقیقتاً قلم از توصیف آنها طفره می‌رود اما می‌دانم که استقبال از اینها، ماحصل فقر سواد هنری و طراحی داخلی مردم است. برخی از اینها با اعزام نیرو به آثار طراحی داخلی مثل رستورانها و … مرزهای رپرتاژ و روزنامه نگاری تحقیقی و میدانی را مخدوش کرده‌اند! آنقدر نازل هستند که مطالب آنها بیشتر از ایجاد احساس لذت از طراحی داخلی، باعث انزجار می‌شود.


صورتی:

بسیار در این مدت دیدم افرادی را که با ایجاد یک پیج اینستاگرام در حال مثلاً آموزش معماری داخلی هستند! سبقه این افراد مشخص نیست. یکی هنر خوانده، دیگر در فضای مجازی به واسطه مطالب روزمره مشهور شده است. آنچه که مشخص است اینها تحصیلات ندارند، طراحی داخلی را با دکوراسیون اشتباه گرفته‌اند و اغلب ، بدلیل تعریف اطرافیان انها از چیدمان خانه آنها، گمان برده‌اند که طراح داخلی هستند. مطالب این افراد صورتی است! طراحی داخلی را با افه‌های ژیگولی اشتباه گرفته‌اند! دخترانی هستند که هیچ راهی جز لوس بازی در اینستاگرام برای کسب درآمد پیدا نکرده‌اند. برخی از خارج نشینان نیز در این حیطه فعالیت می‌کنند و با درج تصاویر غیراخلاقی در زمینه‌ی آثار طراحی داخلی، مشتری جلب می‌کنند. پالم اسپرینگ بازی صورتی راه انداخته‌اند به اسم کمک به مردم برای آموزش طراحی داخلی!!!


طلائی‌ها:

جماعت خانمهای مو بلوند و پاشنه بلند و پلنگ! که طراحی داخلی را با پتینه بازی و نقاشی رنسانسی و طلاکاری اشتباه گرفته‌اند. نقطه‌ی اوج تاریک تاریخ طراحی داخلی ایران همین افراد هستند. تاریخ در قضاوت آثار آنها و کارفرمایان‌شان از تعریف عمق جهل و نادانی‌شان عاجز خواهد ماند. جالب آنکه این افراد برای خود بازار مکاره‌ای با قیمتهای نجومی و همایش‌های پولی پرطمطراق راه انداخته‌اند تا چهره‌ای موجه پیدا کنند.


ما چه کرده‌ایم:

با کادر سازی و تولید محتوای فاخر کوشیدیم کم کم شمعی در این اتاق تاریک روشن کنیم. کم کم یارانی را دیدیم که آنها نیز همچون ما دغدغه دارند. طراحان داخلی متعهدی را دیدیم که با اثار خود کوشیده‌اند هسته علمی و فرهنگی طراحی داخلی ایران را گرم و روشن نگه دارند. آنها را معرفی کردیم و می‌کنیم تا مردم با الگوهای برتر معرفی شوند. در فضای مجازی، میدان را خالی نگذاشتیم و با حضور خود، جبهه‌ای جدید باز کردیه‌ایم. با رویدادی همچون جایزه ملی خانه، به قلب تاریکی حمله کرده‌ایم. رویدادی تعریف کرده‌ایم که خیلی از زرد و صورتی و طلائی‌ها حتی نمی‌توانند جهت حضور در آن ثبت نام کنند زیرا خود می‌دانند بازنده‌های از پیش تعیین شده بیش نیستند!