این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

نام پروژه: ملی پلاس، شعبه فخر رازی (واقع در خیابان انقلاب)

کارفرما: بانک ملی

طراحی: طرح و ساخت ازنو (احسان توسلی، سولماز تاتاری)

متراژ پروژه: ۵۰۰متر مربع

همکاران طراحی: نیلا شاهمحمدی، رعنا قمرصورت، بهمن زارع

تاسیسات الکتریکال: حامد جعفرزاده

تاسیسات مکانیکال: محمد یزدی

عکاس: محمدحسن اتفاق

سولماز تاتاری

احسان توسلی

استودیو طراحی و ساخت ازنو

مبانی نظری پروژه

در راستای تحقق هدف بانک ملی برای راه اندازی اولین بانک دیجیتال، طرح مجموعه شامل دو بخش کاری می شود: بخش اول برای بانکداری ۲۴ساعته که در فضای ورودی تعریف شده و بخش دوم با فعالیت در ساعات متداول کاری که در ابتدا کانتر پذیرش به شکلی متمایز پاسخگوی مشتریان خواهد بود.

ایده ی اصلی طراحی، بر اساس بازتعریف خدمات بانکی در راستای نمایش پیشرفت های تکنولوژیکی و همگام با هوشمندسازی بانک های دیجیتال در سایر کشورها شکل گرفت و درخواست کارفرما، خلق فضاهای مدرن، صمیمی و گرم با استفاده از فرم های خلاقانه و رنگ های متنوع بود. ویژگی های خاص شعبه ازجمله ارتفاع مضاعف سقف و حضور نیم طبقه ی مزاحم در فضای داخلی، نیاز به عنصر پوششی واحد در فضا را ایجاب می نمود. لذا الگویی متشکل از چوب ها که برای سازماندهی فضا و کنترل دیدهای نامطلوب به کار گرفته شد، با امتداد در جداره های داخلی به نمای بیرونی کشانده شده تا بر دعوت کنندگی مخاطب از لایه ی خارجی به سمت لایه ی درونی تاکید نماید. ایده ی طراحی که برای شکلگیری الگوهای عملکردی و زیبایی شناسی فضاها استفاده شده، از شکل بارکد بعنوان آشناترین شاخصه ی دیجیتالسازی الهام گرفته است؛ خطوطی موازی با ریتم غیرخطی.

در طراحی ملی پلاس، استفاده از ساختار مدرن و غیرمتداول فراتر از قالب بصری بانک رفته و در برنامه ی فیزیکی آن نیز نمود یافته است. استفاده از کانترهای دیجیتالی نشسته و ایستاده، حضور قفسه های کتاب، دسترسی به اینترنت رایگان، پذیرایی در کافه و فضاهای نیمه خصوصی جلسات جایگزین قالب سنتی و متداول بانک یعنی باجه و صندلی های انتظار شده است تا تعریف نوینی از مشتری مداری را در صنعت بانکداری ایران ارائه دهد.

شعب ملی پلاس، مشاور محور بوده و در کنار ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه های اعتبارات، سرمایه گذاری، بانکداری بین الملل، بورس و اوراق بهادار و بانکداری الکترونیک، آموزش نحوه بهره گیری از تجهیزات و سامانه های غیرحضوری ارائه می شود. علی رغم اینکه هیچ اثری از اسکناس و پول در این شعبه نیست، لیکن سایر خدمات بانکی نظیر افتتاح حساب، صدور کارت، دریافت و پرداخت، انتقال وجه، حواله های بین بانکی و… از طریق تجهیزات مکانیزه قابل انجام می باشد.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید