اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


نام پروژه: باغچه پدری

طراح: فرزانه رحیم پور

کاربری: مسکونی

مکان: قم، روستای میم

مساحت زمین: ۱۳۰۰ متر مربع

سطح اشغال: ۲۵۰ متر مربع

مبنای نظری پروژه:

هر ساختمان، داستانی مختص خود داراست که می تواند به بهترین و کاملترین شکل ممکن روایت گراین داستان باشد. امیدواریم طرح پیش رو، راوی خوب  و صد البته پاسخگویی مناسب در برابر نیازهای کارفرما باشد و رسالتش را به درستی به انجام رساند.

کلیت فضایی طرح به گونه ایست که پاسخگوی نیاز و عملکرد خانواده ای باشد که برای جدایی از ساختار نا به سامان شهری و گذران اوقات فراغت به طبیعت پناه برده و دورهمی های خانوادگی و دوستانه خود را در باغچه سپری می کنند.

با در نظرگرفتن عملکرد مورد نظر و روحیه کاربران فضا، سعی شده تنوع فضایی نسبتا بالایی ایجاد شود، به شکلی که در گوشه و کنار طرح چه در فضای داخلی و چه در فضاهای باز و نیمه باز، تجربیات فضایی تازه ای ایجاد شود( تجربیاتی که شاید از نظر طراح، شباهتهایی با ساختارهای ذهنی پیشین هر فرد ایرانی داشته و از خاطرات و کودکی هایش و گشت و گذار در فضاهای تاریخی ایران بر آمده است.)

باغچه میزبانی است که علاوه بر ایجاد حس تعلق و صمیمت و آشنایی، فرصتی برای میهمانان خود فراهم می آورد تا در میان فراز و فرود ها و تجربیات بصری در ارتفاعات متفاوت و قابهای گونه گون از مناظر طبیعی بهره مند شود ضمن اینکه  در خلال این سیر و حرکت، فضاهایی برای خلوت و گپ و گفت های دوستانه به ارمغان آورده است. ناگفته نماند، پله های رقصان در نمای خارجی، نه فقط تامین کننده دسترسی های فضایی بلکه پویایی و سیال بودن در روح زیستن را به رخ می کشاند.