اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

مترجم : آناهیتا شهیم


نام پروژه : رستوران Ya

گروه طراحی : C+ Architects

سال ساخت : ۲۰۲۰

رستوران Ya  در میان خانه‌ها، معابد و ساختمان‌های اداری Dafangjia Hutong در پکن واقع شده است، غذاهای آن الهام گرفته از غذاهای منطقه یونان در چین است.

پیش از اعمال تغییرات، این بنا دارای دیوارهای سفید و کف‌های آسفالت شده بود، اما معماران C +  می خواستند فضای داخلی جدید، بازتاب بهتر خیابان‌های اطراف رستوران باشد، در حقیقت جایی که “قدیمی و جدید ، سنتی و مدرن با هم زندگی می کنند.”
به این منظور ابتدا از درخت ۱۰۰ ساله آن جا، یک نقطه کانونی را تشکیل دادند و  پایه آن را با گیاهان گلدانی پوشاندند سپس این درخت توسط یک سری پنل‌های لعاب‌دار مشکی محصور شده و یک حیاط کوچک را شکل می دهد. علاوه بر آن یکی از دیوارهای رستوران با آجرهای بزرگ پوشانده شده و از دهانه‌ای بزرگ مانند یک شکاف، به عنوان محل قرارگیری بار استفاده شده و پشت آن ظروف شیشه‌ای، در ردیف قفسه‌های باز نمایش داده می شود. همچنین یک ستون سنگی خشن در مرکز طرح احداث شده است.  در مقابل، برای دیوار رو به روی آن از صفحات تراورتن مایل به قرمز استفاده شده و سایر عناصر تزئینی نیز به طور هدفمند از مواد معاصر امروزی مانند فولاد سیاه ساخته شده است.

برخی دیگر از عناصر از “崖” که” ya”، به معنای صخره، گرفته شده؛ به عنوان مثال، فضای اصلی ناهارخوری در زیر سطح زمین قرار گرفته، به گونه‌ای که گویا در فضا غرق شده است تا “تعاملی عمودی” بین حیاط مرتفع و محل نشستن در قسمت عقب رستوران ایجاد کند.