این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

معماران : محمد یاسر ملک زادگان ، کسری امیری ، شیما شهرآزاد آذر

محل اجرا : تهران، سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، پلاک۹۸، طبقه همکف

تاریخ شروع و اتمام طراحی : بهار۱۴۰۰

تاریخ شروع و اتمام اجرا : بهار و تابستان ۱۴۰۰

مساحت / زیر بنا : ۲۴۳ مترمربع

عملکرد : اداری تک واحدی

مهندس یا مشاور تاسیسات مکانیکی : مهندس فرید

مدیر اجرایی پروژه : محمدعلی کارگران

نظارت پروژه : محمد یاسر ملک زادگان ، کسری امیری ، شیما شهرآزاد آذر

طراح سه بعدی : بهنام کشاورز

متریال اصلی : آجر

کارفرما : شرکت پیمانکاری رُس

عکاسی پروژه : علیرضا غضنفریان

خانه معماری ملک زادگان

شیما شهرآزاد آذر و کسری امیری

خانه معماری ملک زادگان

معمار اصلی : محمد یاسر ملک زادگان ، کسری امیری ، شیما شهرآزاد آذر

اینستاگرام : shima_shrzd_architect , architectkasra

نام دفتر معماری : خانه معماری ملک زادگان

وب سایت : malekzadegan.com

اینستاگرام : malekzadegan.architect

موبایل : ۰۹۱۲۱۵۷۱۵۹۲-۰۹۱۲۶۲۳۰۰۳۲

آدرس : باغ کتاب ، طبقه دوم

مبانی نظری پروژه

. کاربری بنا با ذکر جزئیات

ساختمان مذکور با قدمتی در حدود نیم قرن در دهه پنجاه شمسی احداث شده است . هم اکنون دفتر مرکزی شرکت رُس که شاید معرفی آن زیاده گویی باشد و توسط جناب مهندس محمد پور فتحی در سال ۱۳۲۸ تاسیس شده که مجری آثار معماری فاخری چون برج آزادی ، موزه هنر های معاصر ، فرهنگسرای نیاوران و … می باشد ، در دو طبقه همکف و اول این ساختمان مستقر است . پروژه پیش رو با هدف بازسازی و مقاوم سازی طبقه همکف این ساختمان انجام شده است .

. سازه و تاسیسات بنا به طور کلی

با توجه  به آنکه سازه فعلی دیوار باربر بوده است ، با مقاوم سازی دیوار ها سعی در حفظ آن ها داشته ایم بنابراین:

تعداد چهار ستون با رعایت تمامی اصول پی ریزی و تعداد دو تیر اصلی (قاب خمشی) به سازه بنا افزوده شده است . در نهایت تمامی دیوار ها برای ایجاد یک مقاوم سازی نسبی بتن پاشی (Shotcrete) شده است . در تاسیسات نیز برای هر دو فرآیند سرمایش و گرمایش از داکت اسپلیت های اکسپوز با سطح مقطع دایره ای شکل بهره برده ایم .

. ایده طراحی

شروع فرآیند طراحی پس از برگزاری چندین جلسه گفتگوی روان شناسان ما با اهالی شرکت رُس همراه بود . در این جلسات شخصیت آرکی تایپ شرکت رُس «حکیم» برآورد شد و از این رو رنگ سازمانی سرمه ای برای این طراحی مدنظر قرار گرفت . یکی از مهم ترین و اصلی ترین اهداف ما در طراحی ، حفظ و نشان دادن قدمت و هویت این شرکت بوده است و در کنار این هدف که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت ، اهداف دیگری نیز داشته ایم که عبارتند از :

به نمایش گذاشتن کلید واژه رُس و ایجاد حال و هوای خاک و رُس در فضا / ایجاد یک فضای منعطف که سبزینگی را نیز چاشنی آن کرده ایم / ساده ترین و کم هزینه ترین اجرا در عین کافی بودن برای چنین فضایی / نمایش خاطرات و مسیر طولانی پیموده شده رُس که تا بدین جا رسیده است / حفظ حس و حال و اصالت معماری ایرانی در فضا .

در بدو ورود به این واحد ما با آجر ، آب و گیاه مواجه خواهیم شد و این حس لطیف و بوی مطبوع خاک برای همه ما یادآور رُس خواهد بود ، با تراشیدن سقف و رساندن آن به طاق ضربی موجود ، نه تنها از هزینه های گزاف سقف کاذب دوری جسته ایم ، بلکه نمایش این طاق های ضربی هویتی وصف ناپذیر از معماری ایرانی را به نمایش گذاشته است . در کنار این طاق های ضربی عبور تاسیسات را به صورت اکسپوز داریم که ترکیبی بسیار مطلوب را ایجاد کرده اند ؛ از کنار هم قرار گرفتن رنگ سازمانی سرمه ای که بر روی المان های فلزی پروژه نقش بسته است و آجر های گری سقف طاق های ضربی شگفت زده خواهید شد . در سر تا سر پروژه سعی شده است که حس معماری ایرانی القا شود بنابراین در نقاطی دیوارها را تراشیده و به آجر های گری رسیده ایم و در قسمت هایی نیز از کاشی دست ساز ایرانی بهره مند شده ایم .

. نوآوری و مزایای پروژه

با کمی مطالعه درباره ی شرکت رُس در می یابیم که مسیری طولانی پیموده شده تا این شرکت هویت حال و حاضر خود را کسب کند . در واقع شرکت رُس را به سان بذری دیده ایم که در طی این سال ها به درختی تنومند مبدل شده است ؛ از این رو در این پروژه مسیری را در قالب یک راهرو با سقف طاق ضربی ایجاد کرده ایم که در یک سمت آن گیاهان پیچک در حال رشد و در سمت دیگر یادبود های تاریخی شرکت را می بینیم . این راهرو خاطرات در واقع بازتاب رشد همان بذر اولیه تا تبدیل شدن به یک درخت تنومند را به نمایش گذاشته است.

با نیم نگاهی به وضعیت کنونی تهران و تراکم آلایندگی در منطقه مذکور به آن شدیم که با توجه به راهکار های اعلامی از سوی موسسه ناسا (NASA) از گیاهان تصفیه کننده هوا به منظور بهبود وضعیت کیفیت هوا در پروژه استفاده کنیم .

. مهم ترین ارزش های بنای موجود

همانطور که اشاره کردیم قدمت این ساختمان در حدود پنج دهه است و قرار گرفتن شرکت با اصالتی چون رُس در آن به ارزش تاریخی آن اضافه خواهد کرد . بنابراین یکی از مهم ترین چالش های ما در طراحی ایجاد یک فضای عملکردی مناسب در کنار حفظ ارزش های پایدار تاریخی آن بوده است . حفظ لکه های آجری روی دیوار ها ، طاق ضربی و موارد دیگری که در بخش های پیشین به آن اشاره کردیم را می توان از دستاورد های تیم طراحی در این راستا به شمار آورد .

رندرها ، نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید