اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی
مترجم: فاطمه میری
دیباچه
اعضای انجمن طراحان داخلی آمریکا موظف هستند عمل حرفهای خود را به گونهای انجام دهند که مورد احترام عموم مردم، مشتریان، همکاران و همچنین پیمانکاران باشند. این وظیفه هر عضوی از این انجمن است که این اساسنامه اخلاق و رفتار حرفهای را حفظ کند.
مسئولیت پذیری نسبت به مردم
- اعضا باید با همه قوانین فدرال، ایالتی و محلی، آییننامه و مقررات حاکم بر روند کار و همچنین قوانین مربوط به طراحی داخلی در حوزههای قضایی را (قوانین Applicable) رعایت کنند.
- اعضا نباید نقشهها، مشخصات و یا سایر اسناد طراحی داخلی را مهر و امضا كنند، مگر در مواردی كه عضو یا شركت عضو چنین اسناد را تهیه، نظارت و یا به صورت حرفهای آن را بازبینی و تایید کردهباشد؛ آنگونه كه طبق قوانین قابل اجرا مجاز است.
- اعضا همیشه باید سلامت، ایمنی و رفاه عمومی را در فضاهایی که طراحی میکنند در نظر بگیرند. اعضا موافقت میکنند، هر زمان ممکن است درمورد شرایط موجود در یک محیط ساخته شده که سلامت، ایمنی و یا رفاه سرنشینان را به خطر میاندازد به مدیران املاک، صاحبخانهها و یا مقامات دولتی اطلاع دهند.
- اعضا نباید به هر شکلی از تبلیغات نادرست یا گمراهکننده یا فعالیتهای تبلیغاتی از این دست شرکت کنند.
- اعضا نباید با هدف تأثیرگذاری غیرقانونی روی قضاوت مقامات دولتی در رابطه با پروژهای موجود و یا آینده که اعضای به آن علاقه مند باشند؛ پیشنهاد، مراجعه و یا هر اقدامی دیگری را انجام دهند.
- اعضا نباید رفتار نادرست یا غیرقانونی در رابطه با یک پروژهای درپیش بگیرند و یا معاونت کنند.
مسئولیت پذیری نسبت به مشتری
- قراردادهای اعضا با مشتری باید به روشنی دامنه و ماهیت پروژه، خدماتی که باید اجرا شوند و روش پرداخت مزد را مشخص کند.
- اعضا میتوانند به مشتری برای خدمات حرفهای خود هر نوع روش پرداخت مزد قانونی پیشنهاد کنند.
- اعضا هیچ مسئولیت حرفهای را برعهده نمی گیرند، مگر اینکه آنها با آموزش و تجربه، صلاحیت انجام کار مورد نیاز را داشته باشند.
- اعضا باید کلیه پاداشی را که عضو در رابطه با پروژه دریافت میکند، به طور کامل افشا کنند و هیچ گونه جبران نامعلوم را از طرف هر فرد یا شرکتی که عضو در ارتباط با این پروژه با آنها سر و کار دارد، نپذیرد.
- اعضا نباید اطلاعات محرمانه در مورد مشتری یا پروژه مشتری را صادر کنند یا از عکسهای این پروژه استفاده کنند مگر آنکه صریحا در اینباره عضو و مشتری توافق کردهباشند.
- اعضا باید در تمام ارتباطات حرفهای خود صادق و راستگو باشند.
- اعضا باید درباره مسائل مالی به نفع مشتری عمل کنند و روابط تجاری سالم و دقیقی را با پیمانکاران، صاحبان صنایع و تجارت برای بهترین خدمات ممکن حفظ کنند.
مسئولیت پذیری نسبت به سایر طراحان داخلی و همکاران
- اعضا باید از قوانین متداول و ممنوعیتهای قانونی در مورد مداخلات نابکارانه در قرارداد پیروی کنند و به طور غیرقانونی در روابط قراردادی طراح داخلی دیگری دخالت نکنند.
- اعضا باید از انجام هر گونه ارتباط دروغین، نوشتاری یا گفتاری آگاهانه اجتناب کنند که به شهرت یک طراح داخلی دیگر آسیب میرساند وشخصیت او را مخدوش میکند .
- ممکن است از اعضا درخواست شود که ، درخواستی که مغایر با منافع دیگری نباشد، نظر دومی را به یک مشتری ارائه دهند یا به عنوان یک شاهد خبره در روند دادرسی قضایی یا داوری خدمت کنند.
- اعضا نباید درخواست عضویت ASID، گواهی و یا مجوز شخصی شناختهشده فردی را با توجه به تحصیلات، آموزش، تجربه یا شخصیت وی صحه بگذارند و نباید آگاهانه تجربه، مهارت حرفهای یا شخصیت اخلاقی آن فرد را جعلی جلوه دهند.
- با توجه به مقررات بخش شش، اعضا تنها باید اعتبار کاری که خود و یا شرکت وی و یا تحت نظارت عضو ایجاد شدهاست را کسب کنند.
- اعضا باید به محرمانه بودن اطلاعات حساس بهدستآمده در دوره فعالیتهای حرفهای همکاران خود احترام بگذارند.
مسئولیت پذیری نسبت به این حرفه
- اعضا باید با حفظ استانداردهای رفتاری، حرفهای و شخصی که در جامعه و حرفه منعکس میشود، موافقت کنند.
- اعضا باید بطور مستمر به دنبال ارتقاء دانش و شایستگیهای حرفهای خود در رابطه با حرفه طراحی داخلی باشند.
- اعضا باید هر جا ممکن باشد در تقسیم دانش و اطلاعات بین طراحان داخلی، صنعت طراحی داخلی و عموم مردم مشارکت و کمک کنند.
مسئولیت پذیری نسبت کارفرما
- اعضای نباید نقشه، طراحی، عکس، داده، گزارش، یادداشت، فهرستهای مشتری و یا سایر مطالب مربوط به کار انجامشده را بدون نظر و اجازه کارفرما در نظر بگیرند و انجام دهند.
- اعضا نباید اطلاعات محرمانهای را که در طول کار خود درمورد مشتری یا پروژه مشتری بدست آورده اند، فاش کنند.
اجرا
- انجمن برای اجرای این آییننامه طبق مصوب هیات مدیره انجمن باید مراحل استاندارد را دنبال کند.
- اعضایی که دلیلی مستدل براساس اطلاعات قابلتوجه دارند که عضو دیگری آییننامه را نقض کرده و خلاف رفتار حرفهای عمل کرده است، باید مطابق رویههای پذیرفته شده چنین اطلاعاتی را گزارش کنند.
- هرگونه انحراف از آییننامه و رفتار حرفهای یا هرگونه اقدام اعضا که به انجمن و حرفه آسیب برساند، باید رفتار غیر حرفهای تلقی شود تا توسط هیاتمدیره انجمن فرد خاطی توبیخ شود.
(مصوب شورای ملی 8/94)
روش ارائه پرونده شکایت اخلاقی
مراحل ASID در مورد شکایتی که علیه عضو ASID مطرح شده است به شرح زیر است:
- فردی که علیه او شکایتی اخلاقی ایجاد شده است باید عضو فعلی انجمن باشد. این شکایت باید به صورت کتبی باشد که توسط شخص شاکی امضا شده باشد و شاکی باید موضوع شکایت را به همراه کلیه مطالبی که میخواهد توجه انجمن را به آن جلب کند، به تفصیل بیان کردهباشد.
- موارد شکایت باید ظرف دو سال از وقوع به دفاتر مرکزی انجمن ارسال شود.
- موارد شکایت به قسمت مشاور حقوقی انجمن ارسال میشود برای تشخیص، بررسی و تعیین اینکه آیا این رفتار نقض احتمالی قوانین انجمن است یا ممکن است رفتاری مضر برای انجمن یا حرفه به ارمغان بیاورد یا خیر.
- اگر مشاور حقوقی تصمیم بگیرد موارد شکایت شده نقض احتمالی را در پی نداشته، به شاکی اطلاع داده میشود و موضوع بسته میشود. اگر مشاور حقوقی تصمیم بگیرد موارد شکایت ممکن است نقض احتمالی را در پی داشته باشد، مطالب شکایت توسط انجمن با درخواست پاسخ کتبی از عضو ظرف 21 روز از طرف انجمن ارسال میشود؛ پاسخ باید به صورت کتبی باشد که توسط عضو امضا شده باشد و همراه با کلیه مطالبی که عضو میخواهد در پاسخ به موارد شکایت به توجه انجمن برساند، باشد.
- موارد شکایت و پاسخ متهم توسط کمیته انضباظی انجمن بررسی میشود تا مشخص شود که آیا شواهد کافی برای ضمانت یک روند انضباطی وجود دارد یا خیر. در تعیین آنها، کمیته انضباطی میتواند از شاکی یا عضو درخواست اطلاعات اضافی کند؛ نسخهای از هرگونه اطلاعات اضافی ارائه شده توسط طرفین، در صورت ادامه ی رسیدگی به انضباطی توسط انجمن قبل از تاریخ رسیدگی به طرف مقابل ارائه میشود.
- سپس موارد شکایت و پاسخ توسط کمیته انضباطی انجمن بررسی میشوند تا مشخص شود که آیا شواهد کافی برای صدور حکم وجود دارد یا خیر. کمیته انضباطی در تصمیمگیری خود ممکن است اطلاعات دیگری از شاکی و عضو درخواست کند. نسخهای از هر گونه اطلاعات اضافی ارائهشده توسط هر طرف به طرف دیگر، در صورتی که موضوع به یک رسیدگی انضباظی برسد توسط انجمن قبل از تاریخ رسیدگی در دسترس قرارمیگیرد.
- اگر کمیته انضباطی نتیجه گیری کند که یک جلسه انضباطی الزامی نیست، هر دو طرف به صورت کتبی از این تصمیم مطلع میشوند و موضوع بسته است.
- اگر کمیته انضباطی تشخیص دهد که یک جلسه انضباطی ضروری است پس انجمن باید اعلامیهای را برای رسیدگی انضباطی به طرفین از طریق پست تایید، دریافت پاسخ، ( با کپی از طریق نامه عادی ) و کمتر از ۴۵ روز قبل از تاریخ دادرسی انضباطی ارسال کند؛ اخطار کمیته انضباطی باید تاریخ، زمان و مکان جلسه دادرسی را مشخص کند.
- هر یک از طرفین میتوانند مطالب مکتوب دیگری را به کمیته انضباطی ارائه دهند، مشروط بر اینکه مطالب اضافی حداکثر 20 روز قبل از تاریخ رسیدگی در دفتر مرکزی انجمن دریافت شود. یک نسخه از مطالب اضافی ارسال شده باید توسط ارسال کننده به طرف دیگر از طریق نامه معتبر ارسال شود و رسید برگشتی درخواست شده به طوری که همان موارد حداکثر 20 روز قبل از تاریخ رسیدگی توسط طرف مقابل دریافت شود. شاکی موظف است به روشی که در زیر شرح داده شده در جلسه دادرسی شرکت کند. اگر شاکی به هر دلیلی نتواند در جلسه رسیدگی شرکت کند، شکایت علیه وی با پیشداوری نسبت به حق شاکی صورت میگیرد و این پرونده ثبت میشود در شکایت دیگری درباره عضو متهم برعلیهش استفاده میشود. شاکی و متهم ممکن است شخصا و با وکیل ظاهر شوند و شاهدانی که مشخص کردهند را ارائه دهند. از طرف دیگر، شاکی و متهم میتوانند از طریق ارتباط تلفنی تصویری یا تماس تلفنی با کنفرانس تلفنی در جلسه دادرسی شرکت کنند، مشروط بر اینکه چنین فناوری در دسترس باشد و کلیه هزینههای تعیین شده توسط انجمن از قبل توسط طرف پرداخت شود. در این راستا، شاکی و عضو باید هر یک انجمن را با اعلان کتبی که شامل اطلاعات مربوط به نحوه مشارکت در جلسه دادرسی، شماره تلفنی که در تاریخ دادرسی به وی دسترسی پیدا کرد و فهرستی از شاهدان در صورت لزوم فراهم کند. طرفین باید باید یک نسخه از اعلامیه مکتوب را به طرف دیگر با پست تایید شده ارسال و رسید بازگشت را درخواست کند به طوری که اطلاعات مشابه به دست طرف دیگر تا ۲۰ روز قبل از تاریخ جلسه برسد.
- هیچ رونوشتی از استماع دادرسی انجام نمیشود مگر اینکه به طور خاص درخواست شود و از قبل هزینهاش توسط طرف درخواستکننده داده شود.
سایت انجمن معماران داخلی آمریکا: https://www.asid.org/