این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

آپارتمان میاناستودیو دیزاین رابو

rabo.design.studio

موقعیت : ایران ، تهران ، شهرک چیتگر (منطقه ۲۲).

معماران : امید طاهری ، آرین مارکانیان ، مریم فراهانی.

تیم اجرایی : علی مجدطاهری ، امید طاهری.

عکس: محمدحسین حمزه‌لویی.

مساحت : ۱۱۰ مترمربع.

سال: ۱۴۰۰

استودیو دیزاین رابو

مبانی نظری پروژه

بازی میان (آپارتمان میان)

ساده زیباست…

آپارتمان میان در مجموعه مسکونی ۳۸۰ واحدی برج‌های ارکیده در منطقه ۲۲  ( شهرک چیتگر ) غرب تهران واقع شده است. این شهرک شامل دو برج ۲۷ طبقه که با مساحت تقریبی ۶۰۰۰ مترمربع ساخته شده‌اند. حد فاصل میان برج ها یک بنای ۳ طبقه در زیرزمین به پارکینگ اختصاص دارد و ارتباط میان برج ها را در تراز زیرین فراهم می‌کند. در هر برج ۱۹۰ واحد مسکونی و در هر طبقه ۷ واحد به صورت واحدهای مستقل که نیمی شمالی و نمی جنوبی هستند استقرار یافته‌اند.

واحد مورد نظر یکی از واحد های تیپ آپارتمانی با متراژ ۱۱۰ مترمربع، در طبقه ۲۴ برج جنوبی واقع شده است. این مجموعه که توسط ارتش در یک دوره نسبتا طولانی ساخته شده است متاسفانه از ضعف شدید در نازک کاری ، کیفیت پایین فضاهای عمومی، نگاه غیر کیفی به پروژه، ضعف در بهره‌برداری و مواردی از این دست رنج می‌برد. پس برآن شدیم تا به فکر تغییر آرام و روان فضایی نه چندان مطلوب به فضایی برای زیستن باشیم.

هنگامی که آپارتمان میان برای طراحی به دفتر ما پیشنهاد شد، در دورانی بودیم که بیش از همیشه در حال بازی کردن بودیم و دوست داشتیم روی موضوع خانه فکرکنیم. کارفرما زوجی جوان که آپارتمانی در غرب تهران ( محله ای که دیگر احساس همدلی و گرمی در آن نیست ) خریده بودند و با کلی امید و آرزویی زندگیشان را شروع کرده بودند.

آنچه در این طراحی دغدغه اصلی ما بود تعریف میزان حضور افراد خانه در فضاهای تعریف شده بود. پس بازی برای ما شروع شد.

در شروع، دو رنگ اصلی برای بازی در نظر گرفتیم و این رنگ‌ها نشاندهنده نوع رفتار افراد درون فضاها هستند. رنگ سفید نشاندهنده سکون و رنگ سیاه نشاندهنده حرکت در این بازی هستند. با همین تعریف ساده شروع به طراحی کردیم. فضاهایی همچون فیلتر ورودی آپارتمان که خود ورودی سرویس را در دل خود جای داده است ، ورودی اتاق خواب و اتاق کار و حمام و ورودی تراس خانه را با باکسی سیاه فضاهای دیگر جدا کردیم ، فضاهایی که با تعریف ابتدایی ما فضایی برای حرکت است نه فضایی برای ایستادن و این تعریف ساده آغازی بود برای این بازی.

آنچه برای ما در این بازی جذاب بود، رنگ (سیاه) دادن به یکی از فضاهای اصلی خانه یعنی آشپزخانه بود. از آنجایی که کارفرما زوجی جوان و به تازگی زندگی زیبای خود را شروع کرده بودند ما را بر آن داشت تا فضای آشپزخانه را در باکسی سیاه ببینیم تا حضور افراد در این فضا دائمی نباشد و بیشتر در کنار هم باشند تا زمانی زیادی را برای تولید غذا صرف کنند. آنچه میان این باکسهای سیاه می ماند فضایی با رنگ سفید است. فضایی که در تعریف ابتدایی ما، فضایی برای سکون و باهم بودن و به دور از سختی ها است. ما سعی داشتیم با تعریفی ساده یکی از دغدغه های ذهنی خود را نسبت به تعریف خانه کم کنیم.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید