اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


محمدرضا فخرائی، نام هنرمندی شیرازی است که به خلاقیت و کارآفرینی  تولید ایده‌های نو در صنعت ساختمان با تمرکز بر عنصر فلز مشغول است.

فخرائی در آثار خود از تکنیک اسید کاری و پتینه کاری فلزات بهره می برد

در یادداشتی که از او به مناسبت حضور در نمایشگاه «در میان کوچه باغهای شیراز: مجموعه آثار معماری و طراحی داخلی معماران استان فارس» منتشر شده چنین درج شده است:

ایشان در سال ۱۳۴۰ برابر با ۱۹۶۱ میلادی در شیراز متولد شد و علاقه و استعداد وی در نقاشی و کارهای دستی موجب گردید تا در سن ۱۴ و ۱۶ سالگی موفق به دریافت مقام برتر و حضور در اردوهای فرهنگی و هنری رامسر گردد. او در سال ۱۳۵۷ اولین نمایشگاه انفرادی با موضوع طرح و کاریکاتور در گالری دریسی شیراز برگزار کرد و مشغول به تدریس نقاشی در کارگاه هنری دریسی شد. در سال­های ۱۳۶۰ الی ۱۳۸۰ کارگاه هنری چاپ سیلک اسکرین را افتتاح و مشاور و طراح و مجری در امور چاپ و تبلیغات بودند و عضو انجمن گرافیک ایران و عضو انجمن نقاشان و مجسمه­ سازان ایرانی در آمریکا نیز هستند. دارنده مقام برتر در حجم و حکاکی فلزات در مسابقات سازمان جهانی یونسکو و دارنده مهر اصالت از سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۴ و دارنده نشان و عضو بنیاد ملی نخبگان ایران و حضور در نمایشگاه­های داخلی و نمایشگاه صنایع دستی آلمان-هانوفر در سال ۲۰۰۴ داشته ­اند. مصاحبه و رپورتاژ در نشریه بین­ المللی کوه نور و همچنین نشریه بین ­المللی Live in magazine کشور ایتالیا با ایشان داشته ­اند. محمدرضا فخرائی هم اکنون مشغول به طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان با تکنیک­های خاص و خلاقانه و همچنین حکاکی و پتینه ­کاری اسیدی روی فلزات می ­باشد. وی در سال­های ۹۷ و ۹۸ طراح و مجری پلاک­های یادبود سومین و چهارمین جشنواره سرو بلورین فجر تهران به سفارش سازمان میراث فرهنگی و مرکز تجارت جهانی صنایع دستی بوده ­است.

فخرائی همواره اشاعه هنر فلزکاری و انتقال این میراث پرارزش هنری که شامل قلم­ زنی و اکسیدکاری فلزات می­باشد به نسل­های آینده را هدف والای خود می­داند.