اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


کافه آوانگارد، تهران

گروه معماری و طراحی داخلی سپیده قبادی

محل اجرا: مرزداران،برج الوند،طبقه سوم

طراح و معمار: سپیده قبادی

تاریخ شروع و اتمام طراحی: خرداد ماه 1402

وضعیت پروژه: در حال اجرا

مساحت/زیربنا: 120 متر مربع

عملکرد: تجاری،کافه بار

کارفرما: آقای امیری

نام دفتر: استودیو معماری fave

رویکرد طراحی معمار: روانشناسی محیطی

ایمیل: sepideh7227@gmail.com

اینستاگرام: @sepidehh_ghobadi

موبایل: 09015140697

مبانی نظری پروژه:

1- این پروژه یک کافه 100 متری بود که از واحدی تجاری 1000 متری در طبقه سوم و اخر یک قسمت از برج به این منظور با یک دیوار مابین جداسازی شده بود.کانسپت مورد نظر کارفرما به دلیل قرار گیری باشگاههای ورزشی متعدد در برج، ورزشی بود و سبک نئوکلاسیک فرانسوی. اسم کافه هم از قبل آوانگارد انتخاب شده بود.پس از جلسات متعدد و مشاوره کارفرما با تیم ما که یکی از کارهای اصلی ان برندینگ فضایی تجاری می باشد، تم ورزشی از طراحی حذف و کانسپت زندگی                 و سلامتی جایگزین ان گردید. که حس بهتری بصورت غیر مستقیم به تمامی افراد از جمله افرادی که تنها برای تناسب اندام در برج مذکور حضور میافتند و علاقه خاص ورزشی نداشتند نیز القا بشه.

2- در این پروژه 3 سکانس اصلی داریم؛لابی(فضایی قبل از ورود به سالن اصلی و فضای خدماتی و مشاع با واحد اداری کنار کافه)، فضای خدماتی(آشپزخانه و…) فضای سالن اصلی کافه. در قسمت لابی ما از رنگهای سفید و مشکی به منظور ایجاد حس نیستی استفاده کردیم چرا که برای نشان دادن زندگی ابتدا تجربه ای از نیستی لازم بود که کمک شایانی هم به پررنگ شدن حس زندگی در سالن اصلی انجام داد. تنها رنگی که در لابی استفاده شد بر روی درب اصلی کافه و سبز مینت و رنگ سازمانی کافه بود که یک درب با طراحی فرانسوی و رازآلود و کاملا دعوت کننده می باشد که از کف نیز با یک گشودگی خطی شطرنجی از درب پله ها تا ورودی اصلی درب کافه از کف جداسازی شده است.

3- در بدو ورود به سالن اصلی کافه، با یک المان تکرار شونده سفید و زرد رنگ معلق با نورهای لیزری به سمت پایین مواجه می شویم که کاربر را به داخل هدایت         و استعاره ای از درگاه ورود به زندگی می باشد. پس از آن ابتدا یک درخت بزرگ با تنه آبی و کُپه های برگ سرخابی و گلبهی(متریال خزه تثبیت شده رنگی و تنه گچی) که درخت زندگی و ایده ای مربوط به کانسپت اصلی ست قرار گرفته و دورتادور آن فضایی برای نشسستن افردایست که از بودن در جمع و مرکزیت لذت میبرند. یک بار مجهز به رنگ سبز مینت در سمت راست ورودی قرار دارد که با سبک فرانسوی طراحی شده و کاملا پاسخگوی نیاز تک تک اعضای بار می باشد.

4- در طراحی قبلی کافه جهت حذف okb پنجره ها و ایجاد گشودگی از کف تا سقف کارفرما به میزان 50 سانت با فاصله از دیوار و موازی پنجره اصلی که 1 متر حدودن از کف فاصله داشت یک دیوار شیشه ای با درب هایی کشویی قرارداده بود که هم ارتفاع با سقف 5 تا 7 متری شیب دار مجموعه که باز میشد نبوده و حدود 2 متر و 20 سانتی متر ارتفاع داشت و نیمه رها شده بود. جهت ایجاد شکوه و احساس بزرگنمایی و ایجاد سبک نئوکلاسیک فرانسوی و طبق رویکرد روانشناسه ای که داشتیم با فریم های طاقی بزرگ در بالای دربها ارتفاع را افزایش و سبک را تکمیل کردیم.به منظور حل شدن طاقها از ورقهای استیل اینه ای داخل انها در ارتفاع استفاده شد که دیوار زمینه را حذف کنیم، سپس درختهای کاج همیشه سبز که جزو سبک فرانسوی نیز می باشند مابین این دیوار شیشه ای و پنجره های قبلی قرار گرفت که نمایانگر یک محوطه سرسبز در ارتفاع باشد..در دیوار مقابل و موازی این پنجره ها نیز یک طاق بزرگ فرانسوی با ستونهای گچی و معلق که نمایانگر آوانگاردی پروژه ست و برروی دیوارپنجره ها نیز با تلفیق نور تکرار کرده بودیم قرار گرفت که داخل ان نیز اینه شد و فضا بعد خوبی پیدا کرده و گشوده تر شد. کف سالن شطرنجی بصورت اوتلو سفید و مشکی طراحی شد که با خطوط مشکی دیوارها و نقاشی مرد فرانسوی دیوار tv کار میکرد.

5- جهت برندینگ فضایی یک سناریو برای صدا و رایحه و نور فضا همزمان طراحی گردید که نورپردازی بصورت داینامیک بود و فصل به فصل رنگ نورهای سالن و درخت متناسب با ان فصل تغییر میکرد و در ساعات مختلف شبانه روز رایحه های مختلفی با دستگاه اسانس گیری تیم قوی بار در فضا پخش و ذائقه دوستان را در ساعات مختلف به سمت مناسب تغییر میداد و همزمان از بلندگوهایی که در 4 کنج سالن قرار داشتند صداهایی جهت ایجاد فضای مورد نظر جهت تغییر حس و حال کافه و مرتبط با سناریوی رایحه و نور پخش می شد.

6- در این کافه ی صد متری علاوه بر یک تابو شکنی در رابطه با رنگها و علی رقم فضای محدود، فضاهای با کاربردی متنوع بسیاری نیز برای جلسات قرارهای دوستانه و کاری و جشنها و.. درنظر گرفته شده که تعداد زیادی از افراد را با جانمایی صحیح پذیرا می باشد چرا که با استفاده از درختچه های ظریف مابین میزها دید را نیز در برخی محدوده ها محدود نموده ایم. سعی کردیم از سبک زمانی آوانگارد به بهترین شکل در انتخاب رنگها و فرم مبلمان و اکسسوری ها بهره مند شویم که در طرح انها را مشاهده خواهید نمود.