اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


ویلا یوکا

بهار ۱۴۰۲

موقعیت: ایران-فارس، سیاخ دارنگون

متراژ: ۱۷۰ متر مربع

طراح : حسین رحمانی، پوریافرخی

@Hossein.rahmni | @Pouriya.farokhi

استودیو معماری میان مرز

@Mian.marz

کارفرما : جناب خدایاری

عکاس: امیردلشاد

@Divan.photographystudio

ایده پروژه:

در قالب زمینی به مساحت 3000 متر مربع، که به ابعاد 30 متر عرض و 100 متر طول معادل می‌شود، پروژه‌ی “یوکا” پدیدار شد. ابتدا، در دیدار اول با این تناقض زمین، پروژه با یک بسط افقی جاسازی شد که سعی در دستیابی به یک تراکم سازنده و صرفه جویی در منظر داشت.

حجم اولیه این پروژه نمایی مستطیلی ارائه می‌داد که با احترام به سه جزء معماری اصلی، یعنی دیوار، سقف و کف، درون آن یک حفره ترتیب داده شد که در نهایت، از طریق تبدیل ماده، یک جسم چندمنظوره و مبتکر خلق کرد.

در این پروژه، به جزییات متافرمی نیز توجه شده که در آن نرده‌هایی با طراحی حرکتی از جنس ریل و بلبرینگ شکل گرفته‌اند. این نرده‌ها نه تنها برای حفاظ پنجره‌ها، بلکه به عنوان یک نقطه تأکیدی در زیبایی و زندگی ناحیه نما و فضا شناخته می‌شوند.

همچنین، “یوکا”، که نامی با سنجش ویژه و مفهوم آگاهی از خود است، با ظهور درختی به عنوان نماد همراه در پیش‌خوان ورودی ویلا، همچون یک نماد بینا و مهم، محور و گویایی را بین فضاهای داخلی و بیرونی محیط خلق می‌کند.

توضیحات پلان ویلا:

قسمت ورودی:

محوطه ورودی به عنوان یک فضای انتقالی بین بیرون و داخل عمل می کند که توسط درخت نمادین Yucca برجسته شده است

لحن تجربه معماری را تنظیم می کند و فضایی دلپذیر را ایجاد می کند .

فضاهای زندگی  :

فضاهای زندگی ویلا به گونه ای استراتژیک طراحی شده اند که نور طبیعی و چشم اندازهای اطراف را به حداکثر برسانند و ارتباط با طبیعت را تقویت کنند.

چیدمان جریان یکپارچه بین مناطق مختلف عملکردی را در حالی که حس وحدت را حفظ می کند، ترویج می دهد