اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


هزاره خلاق

پروژه : طراحی ، نظارت ، اجرا

مساحت پروژه: 1100 مترمربع

مکان پروژه: تهران ، پارک آب و آتش

زمان پروژه: 1401

کارفرما : پارادایس هاب

ایده طراحی :

استفاده از فرم دایره و مربع

داستان پروژه:

در مجموع فرهنگی اراضی عباس آباد پیست اسب دوانی وجود داشت که سال های پیش در پارک آب و آتش قابل استفاده بود و پروژه ما در محل نگهداری اسب ها (اصطبل) واقع شده بود .

تغییر کاربری از اصطبل به فضای کار اشتراکی برای ما بسیار جذاب و شور انگیز بود . ساختمان اصطبل به دلیل این که سال ها متروکه مانده بود نیاز به تعمیرات و نوسازی بسیاری داشت .

با توجه به این که بنا در میان انبوهی از درختان پارک و اتوبان مدرس قرار داشت ، ایجاد بازشوها برای کشاندن حس و حال خوب به داخل فضا اهمیت دو چندانی داشت ‌، پس تصمیم گرفتیم پنجره هایی به شکل دایره در طول سالن همکف ایجاد کنیم تا کاربران از فضای بیرون ساختمان محروم نباشند.

همچنین با گشایش در نورگیر های سقفی سعی کردیم روزنه های نفوذ  نور طبیعی را به داخل مجموعه بیشتر کنیم‌.به دلیل این که طول سالن همکف بسیار زیاد بود با ایجاد دو فضای بیضی در پلان سعی شد تا تفکیک فضایی به شکلی اتفاق بیوفتد که شکل طولی پلان شکسته شود و از نظر بصری کشیدگی سالن احساس نشود‌. این بیضی ها برای ما نقش مهمی را ایفا میکردند که یکی از آنها ورودی و فضای تقسیم مجموعه را میساخت و دیگری فضای استراحت و آتریوم (حیاط داخلی).

به دلیل وجود ارتفاع مناسب سقف در قسمت  غربی بنا تصمیم گرفتیم نیم طبقه ای احداث کنیم تا نیاز های کارفرما را برای اتاق های کار کوچک برآورده کنیم.برای این که کاربران این نیم طبقه که اتاق های کوچکی دارند از محدودیت فضا رنج نبرند پنجره هایی به سمت داخل سالن اصلی و فضای باز بیرون تعبیه کردیم و همچنین با ایجاد بالکنی در راهرو کناری ساختمان دسترسی به فضای باز را ممکن ساختیم .

برای این که حیاط داخلی مجموعه از هر طرف دید مناسبی داشته باشد جداره ی  حیاط را به صورت متخلخل در نظر گرفتیم و با بلوک های بتنی دست ساز این جداره ها را ساختیم . پروسه ی ساخت این بلوک ها در کارگاه قسمت مهمی از اجرای پروژه را در بر میگرفت .

برای ساخت این بلوک ها قالب فلزی طراحی و ساخته شد و بتن پلیمری متریالی بود که انتخاب کردیم.

این جداره به صورت خشک و با استفاده از میلگرد به سقف و کف مجموعه اتصال پیدا کرد تا از استقامت مناسبی برخوردار باشد.

در این جداره حدود ۲۰۰۰ بلوک بتنی در کارگاه و حین انجام عملیات مختلف بنایی  ساخته شد که خود از نقاط قوت پروژه هزاره خلاق است.

عملیات های انجام شده در این پروژه شامل : تراز بندی کف ، زهکشی ، عایق بندی دیوار های جانبی و کف ، احداث سیستم فاضلاب سپتیک ، تقویت سازه ، جا به جایی بادبندها ، احداث نیم طبقه ، ساخت بنای الحاقی ، جابه جایی باکس پله و ورودی اصلی و ..‌


معرفی دفتر:

معیار به دنبال شکستن معیار است

معیار به عنوان یک گروه متخصص در طراحی و اجرای معماری، فضای کاری سرزنده طراحی می‌کند آن هم با تغییر کلیشه‌ها‌ی رایج در طراحی فضا‌ها‌ی کاری.
معیار اعتقاد دارد که کار را هم باید زندگی کرد و به همین دلیل فضای کاری باید بستری برای سرزندگی، خلاقیت، آرامش و… باشد.

تیم طراحی:محمدکاظم هوشمند،علی مقتدری
@criteria_group
@m.k.hooshmand
کارفرما:پارادایس هاب

#هشت_ساعت_زندگی_بیشتر
#گروه_معماری_معیار