اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

مترجم: مونا لطفی


موقعیت: Granon- Spain

طراح: Francesc Rifé Studio

منبع: dezeen website

دیوار ها با سنگ خاکستری و  دکورهای چوبی مشکی یک طراحی فضای داخلی سایه روشن تک رنگ (مونوکروم) را برای هتل بوتیک Casa Grande ایجاد کرده است. این هتل در دهکده ای کوچک در منطقه La Rioja در اسپانیا با جمعیت چند صد نفری واقع شده است. استدیو طراحی Francesc Rifé مسئولیت طراحی و تغییر کاربری یک خانه بزرگ قرن 18 را به یک هتل با 11 اتاق مهمان و فضاهای عموی بر عهده داشت. رنگ ها و متریال های بکار رفته در این بنا همراستا و همسو با شخصیت ساختمان در نظر گرفته شد تا اجزای تاریخی آن بیشتر به نمایش گذاشته شوند.

طراح در مصاحبه ای با Dezeen عنوان می کند: تن های تیره ههواره همرا با سکوت و آرامش خاطر بیشتری نسبت به رنگ های روشن هست و در این پروژه هدف اندکی مکث و نفسی تازه کردن است. هیچ چیزی زیباتر و دلپذیر از نوسازی یک ساختمان فراموش شده با هدف برگردانندن و به نمایش گذاشتن تاریخچه پشت آن نیست. یکی از ویژگی های کلیدی این ساختمان دیوارهای اشلر (سبک سنگ تراشی که در آن از سنگ های بزرگ و مربعی شکل استفاده می شود.) آن است که طراح با استفاده از یک روکش با رنگ آمیزی خاکستری روشن، نمایی درخشنده و شاداب تر از آن ها را به نمایش گذاشته است.

در بخش رستوران، منو با الهام از غذاهای محلی آن منطقه طراحی شده و طراحی دیوارهای آجری با کف پوشی از جنس چوب بلوط، میز و صندلی های ناهار خوری چوبی، همگی در کنار هم هماهنگی خیره کننده ای را به نمایش گذاشته اند. در 5 اتاق خواب قرار گرفته در طبقه همکف دیوارهای سنگی در کنار دیوار بتنی که در مرحله مرمت بنا اضافه شده به چشم میخورد. همچنین از چوب صنوبر سیاه برای کمد ها ومیز دیواری استفاده شده است. بعضی از اتاق ها داری پنچره ای با میزی متصل به آن و مشرف به سقف کاشی کاری شده کلیسای San Juan Bautista  هستند و شش اتاق دیگر هتل در طبقه دوم به سبک سوئیت و مجهز به یک اتاق کوچک استراحت و سقف های بلند طراحی شده اند.

استدیو طراحی، به روز رسانی نمای بیرون هتل را نیز مدنظر قرار داده که عنوان میکند شاید مهمترین بخش پروژه همین نوسازی نمای بیرونی بوده است. پنچره های نامتوازن که در سرتاسر دیوار خارجی قرار گرفته بودند دست نخورده باقی مانده اما با قاب های فلزی سیاه رنگ نو و به روز شده اند. قسمت ورودی فضای باز هتل با یک حصار و درب فلزی متحرک از فضای بیرونی جدا شده است. استدیو مدعی است که این المان ها در بخش وردی منتقل کننده دو لایه معنای است. روایت زیبایی شناسی از فلزی که در طراحی پنجره و بالکن ها استفاده شده درکنار قالبی که اجزا مکانیکی و سیم کشی های برق را در خود پنهان کرده است.