اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

مترجم: فاطمه میری


نام اثر: Family Box Qingdao

معماران: Crossboundaries

موقعیت اثر: QINGDAO SHI, CHINA

سال ساخت: 2015

معمار درباره کار خود چنین می گوید: از آنجایی که آموزش اولیه کودکی به سرعت در چین پیشرفت کرده، کادر Family Box اخیرا ً شعبه ششم خود را در Qingdao چین افتتاح کرد. طراحی گروه Crossboundaries برای این مرکز دو سطحی با مساحت4400مترمربع، عملکردهای معمول Family Box مانند استخر کودکان، کلاس‌های درس، مناطق بازی باز و یک کافه را ارائه می‌دهد. Family Box که در گوشه یک مرکز خرید واقع شده‌است با یک منطقه عبور برای عموم باز می‌شود و توابعی از قبیل کتابخانه، فروشگاه و کلاس‌های آزمایش درجه استعداد برای مشتریان با استعداد را برگزار می‌کند و اعضای خود را به سمت استخر و مناطق مخصوص اعضا هدایت می‌کند.

راه حلهای خلاقانه فضایی برای یک برنامه فشرده

هنگامی که کودکان و سرپرستان آن‌ها وارد می‌شوند با استفاده از یک پالت محدود، محرک‌های اجتناب‌ناپذیر را از مرکز خرید فیلتر می‌کند. سه رنگ اصلی – زرد ، آبی و سبز – نشان‌دهنده شهر Qingdao هستند و هر کدام یک ویژگی طراحی خاص را نشان می‌دهند که آن را برای کودکان قابل‌تشخیص می‌سازد. گروه طراحی زمین و پله‌ها را به رنگ زرد کرده، در حالی که فضاهای هوشمند چند منظوره را رنگ آبی کرده و دیوارهایی متحرک را برای بخش‌های هوشمند سبز کرده تا به درخواست کادر Family Box برای فضای بیشتردر دستورکار نسبت به فضای موجود پاسخ دهد.

اتاق‌های بازی مستقل برای کلاس‌ها یا فعالیت‌های گروهی به طور مستقل عمل می‌کنند اما می‌توانند با دیوارهای متحرک رو به فضاهای دیگر باز شوند؛ برای مثال، ادغام با کتابخانه برای داستان‌سرایی در گروه‌های بزرگ یا تبدیل فضا به صورتی که در آن مخاطب می‌تواند یک نمایش کوچک را از صندلی‌های پله‌ای تماشا کند. پله‌های مرکزی را می‌توان‌ به یک تئاتر (بدون به خطر انداختن عملکرد) با چرخه‌ای عمودی تبدیل کرد؛ بخشی از تابع پله به عنوان صندلی و صفحه افکنش تصویر می‌تواند در سراسر تالار تبدیل شود.

مقیاس متناسب برای کودکان، به یاد داشتن والدین

به دور از طرح سنتی آموزشی که بازی و یادگیری را به ترتیب به مناطق بازی مشخص و کلاس بسته محدود می‌کند، گسترش گسترده بخش‌های هوشمند در این عملکرد، پر از عناصر گوناگون برای درگیر کردن کودکان با بازی و یادگیری است. برخی از این بخش‌ها: مناطق صعود، صندلی‌های راحتی روکش‌شده، قفسه‌های کتاب و دیگر عناصر کارکردی هستند که به کودکان و سرپرستان اجازه می‌دهد با یک کتاب وقت بگذرانند یا هر جا که دوست دارند بازی کنند.

بخش‌های هوشمندِ صعود، خزیدن و راه رفتن برای کودکان دسته‌بندی می‌شوند؛ برخی آن‌ها اجازه می‌دهند با بزرگسالان کاوش کنند، در برخی دیگر کودکان می‌توانند به تنهایی بروند و گه‌گاه از طریق دهانه‌های کوچک پنجره مربع با سرپرستان خود ارتباط برقرار کنند. این امر ناشی از مفهوم طراحی است که نه تنها به نیاز کودکان بلکه به سرپرستان چینی خود نیز توجه دارد: نزدیک شدن به یک فرزند خانواده. این طرح به جای یک منطقه انتظار جدا شده، با ارائه پله‌هایی  به صورت صندلی اضافی در اطراف اتاق و در بخش‌های هوشمند سبز است و در حالی که بزرگسالان در فعالیت ها شرکت نمی کنند ولی به داخل فضا دعوت می‌شودند و همچنین از طریق دیواره‌ای شیشه‌ای، سرپرستان نیز در ارتباط چشمی با آنچه در حال رخ دادن با فرزندانشان در داخل اتاق هستند، ارتباط برقرار می‌کنند.

سایت معمار: http://crossboundaries.com/