این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

 محل: مزارشریف افغانستان

سال اتمام ساخت: 1394

تیم طراحی :

Architecture: Robert Hull, FAIA in collaboration with the University of Washington, Department of Architecture, Project Architect: Elizabeth Golden

 Project Team: Yasaman Esmaili, Christopher Garland, David Miller

جوایز:

سال 1397 American Institute of Architects (AIA) National Award of Honor جایزه افتخار ملی موسسه معماری آمریکا

سال 1394 فاینالیست بهترین مدرسه سال در مجله Architectural Review

یاسمن اسماعیلی

مبانی نظری پروژه

 مدرسه گوهرخاتون در مرکز شهر مزارشریف، چهارمین شهر بزرگ افغانستان، با همکاری وزارت آموزش و پرورش افغانستان و بنیاد خیریه سحر در آمریکا و دانشگاه واشنگتن طراحی و ساخته شده است. مدرسه جدید جایگزین مدرسه قدیمی در حال تخریبی شده است و با فراهم کردن فضای تحصیلی به مساحت 2000 متر مربع برای بیش از 3000 دانش آموز دختر در رده های سنی 7 تا 18 سال، ظرفیت تحصیلی مدرسه قدیمی را گسترش داده است. با وجود چندین دانشگاه در شهر مزارشریف، مدرسه گوهرخاتون به عنوان فضایی آموزشی، فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان دختر را برای حضور در دانشگاه آماده می کند.

مدارس بزرگ در کابل و مزارشریف به علت گسترش بی رویه شهری در سالهای اخیر شاهد از دست دادن فضاهای سبز و طبیعی بوده اند. با پدیدآوردن فضای سبزی گسترده و باغ های آموزشی، دانش آموزان علاوه بر استفاده از فضای سبز با نحوه کاشت و رسیدگی به درختان میوه و سبزیجات آشنا می شوند. جهت گیری سه بنای اصلی مدرسه و فضای گلخانه ای تعبیه شده در میانه هر حجم امکان تهویه طبیعی گرمایش و سرمایش خورشیدی را فراهم کرده است.

در پروسه طراحی مدرسه گوهرخاتون، با دعوت از اهالی محل و برگزاری چندین کارگاه طراحی، ایده های دانش آموزان و معلمان و دیگر افراد محلی نقش به سزایی در شکل گیری طرح ایفا کرد. به علاوه پس از برگزاری یک مسابقه نقاشی کشوری برای بانوان طرح های منتخب بر روی دیوارهای مدرسه توسط برندگان کشیده شدند.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

فرایند ساخت پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید