این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

نام پروژه: پاتوق مردانه[1]

عملکرد : سالن آرایش  و پیرایش آقایان[2]

 دفتر طراحی: ABMT.OFFICE(محمدتقی باقری و همکاران)

معمار اصلی:  محمد تقی باقری

همکاران پروژه: ساره پورقربان -حسین علیزاده – محسن مولایی- محسن اکبرزاده -زهرا شمس آبادی- سمانه علیپور – محمد پزشکیان -محمدجواد موحد

طراحی و معماری  داخلی: محمد تقی باقری[3]

مجری: ABMT.BUILD(گروه نظارت و ساخت ABMT)

کارفرمایان: محمود عبدالهی- آرین محسنی

آدرس پروژه: مشهد – بلوار سجاد – بزرگمهر جنوبی 23- مجتمع تجاری نیک فرجام طبقه چهارم

زیربنا طراحی و ساخت : 400 متر مربع

تاریخ شروع و پایان ساخت  : 20- مرداد -1401 الی 10- مهر -1401

عکاس پروژه: استودیو نیمکت[4](فرزاد باقرزاده)

مبلمان: ژوگلان[5]

شماره تماس: 09153587101- 83_37645973 _051

آدرس دفتر: مشهد _بلوارسجاد_ نبش مینا 6 _پلاک 37

وبسایت:  www.ArchBMT.com

ایمیل:  Eak.bagheri@gmail.com

اینستاگرام: mohammadtaghi_bagheri

[1] Gentleman Club

[2] Male Beauty Salon

[3] ABMT.OFFICE

[4] Nimkat Studio

[5] juglanwood

محمد تقی باقری

درباره دفتر:

   محمدتقی باقری کارشناس‌ارشد معماری فعالیت معماری خود را از سال 1386 در دفاتر گوناگون معماری و شهرسازی آغاز نمود و دفتر معماری و,شهرسازی باقری (ABMT[1].Office)[2] را در مهر سال  1389در شهر مشهد با تمرکز بر پروژه های میان مقیاس‌ معماری و شهرسازی تاسیس نمود.

   رویکرد “حس مکان” محوریت تمامی پروژه هایی ست که در این دفتر طراحی می‌گردد. مبانی نظری پروژه ها با در نظر گرفتن مقیاس آن در کنار خواسته های اولیه کارفرما، به بررسی روانشناسی محیطی فضا و توجه به اصل بنیادین اقتصاد و ارزش افزوده آن شکل می‌گیرد، در طراحی به دنبال یافتن نوعی از پیوند بین کاربر و محیط بوده، که حس خوب را در استفاده کننده (بهره‌بردار) ایجاد نماید.

   از دیدگاه ما سه‌گانه دانش(طراحی، فنی، اجرایی) بخش‌های اصلی و عمده در تدوین طرح‌های معماری و معماری‌داخلی بوده است. پروژه‌هایی که به دفتر پیشنهاد‌می‌گردد بصورت گروهی با تشکیل اتاق فکر از گرایش‌ها و تخصص‌های مختلف بررسی و تحلیل‌ می‌شود و  ساختار کلی پروژه‌ها با محوریت “اقتصاد و حس‌مکان” شکل‌می‌گیرد. در این مسیر به دنبال یافتن کیفیت‌هایی معمارانه و زیبایی شناسانه از فهم عمیق مسئله طراحی بوده و این کیفیات با ایجاد فضاهایی چندلایه، انعطاف پذیر، خوانا و خاطره‌انگیز در طراحی‌ها ایجاد ‌می‌گردد. برای رسیدن به این پاسخ، جداول برنامه‌دهی تهیه‌ و در یک فرآیند رفت و برگشتی لایه‌های مختلف پروژه شکل‌ گرفته و فصل مشترک این لایه‌ها، شبکه مسائل و یافته‌ها، به پاسخ‌هایی معمارانه منجر‌می‌گردد. اولویت بندی متغیر هر پروژه در بخش‌های زیبایی، کارایی، اقتصادی، بهره‌برداری، اجرایی مورد نظر بوده و با توجه به پاسخ های بدست آمده از تحلیل آن اولویت بندی برای پیش‌برد پروژه در نظر گرفته می‌شود.

https://www.instagram.com/mohammadtaghi_bagheri

https://www.linkedin.com/in/mohammadtaghibagheri

https://www.archbmt.com

https://twitter.com/Arch_BMT

https://www.facebook.com/BMT.Arch

تلفن:

989125208273+

 (83-89) 985137645973+

Email: info@archbmt.com

[1] Architecture -Beautiful -Mind -Technology

[2] -تکنیک های کشف نشده در ذهن برای خلق زیبایی‌های معماری دارای چهار کلمه کلیدی( معماری، زیبایی، ذهن، تکنیک ) است که این چهار حوزه مبانی اصلی فکری دفتر کاری را تشکیل می‌دهد و با رویکرد حس تعلق خاطر به فضای‌های معمارانه فعالیت می‌کند.

مبانی نظری پروژه

پاتوق مردانه (مجموعه آرایشگاهی یونیک)

اینجا آقایان خُودِ خُود هستند!

   سفارش دهنده سال 1377 وارد حرفه آرایشگری شده از ابتدا تا کنون 8 سالن را تجربه کرده و کوله باری از تجربه برای دهه سوم فعالیت خود جمع نموده، با توجه به محدودیت‌ها و تحلیل نیاز‌های کارفرما و مشتریان تیم معماری پاسخی فراتر از یک سالن آرایشگاهی را پیشنهاد نمود. نیاز به وجود فضایی اختصاصی برای آقایان جهت ریلکس و ریکاوری خستگی ناشی از کار روزانه پیشنهاد مطلوب ما برای ایجاد یک فضا با تمامی خدمات منحصر مردانه شد. طراحی یک کلوپ مختص آقایان نیاز به فضایی یکپارچه در نقطه‌ای از باکیفیت‌ترین محلات شهری بود از این رو با هم‌فکری کارفرما یک سالن به مساحت 400 مترمربع، در منطقه تجاری لوکس مشهد درطبقه چهارم از یک مجتمع نوساز تجاری اجاره گردید.

   در ابتدا یک بررسی دقیق از نیاز‌های مشتریان جمع کردیم و برخی از نکات دیگر را مستقیماً از پرسنل مجموعه دریافت کردیم این بررسی‌ها نشان داد که در کنار راحتی مشتریان راحتی نیروهای کاری مجموعه نیز به همان اندازه مهم است. سپس با تهیه جداول برنامه‌دهی از نیازها و تحلیل و بررسی آن منجر به رسیدن پاسخ های معمارانه در بخش های اقتصادی -عملکردی- خدماتی- بهره‌برداری و زیبایی شد. محدودیت مالی و نبود امنیت خاطر مبنی بر حضور بلند مدت در ساختمان جدید و عدم موافقت مالک مجتمع بر ایجاد تغییرات اساسی در فضا پاسخ طراحی را به سمت تغییر حداقلی در ساختار فضا و طراحی دکورهای انعطاف‌پذیر با سیاست استفاده مجدد در فضاهای آینده جهت داد که طراحی و اجرا باید قابلت جابجایی راحت و آسیب حداقلی در زمان اسمبل کردن آینده را دارا باشد از این رو با ترکیب چوب و فلز و شیشه ساختار کلی المان‌ها شکل گرفت.  پیشنهاد برای حوزه هایی که هزینه قابل توجهی جهت تجهیز و بهره برداری را شامل می گردید، به سمت استفاده امانی و فروش درصدی مبلمان در فضا پیش برد و بر این مبنا سنارویوی طراحی تحت تاثیر مستقیم عناصر دردسترس اینجایی، قرار گرفت، بازیافت لوازم سالن های گذشته و استفاده مجدد در فضای جدید مثل: آیینه های آرایشگاهی، سرشورها و ترالی های آرایشگران فضای طراحی را تحت تاثیرقرار داد.

   برنامه فیزیکی و سناریوی طراحی با توجه به محدودیت های عملکردی_خدماتی و تاکید بهره بردار به یکپارچه دیده شدن فضا، طراحی  را به سمت ایجاد یک مفصل ارتباطی بین حوزه‌های عملکردی و خدماتی‌ جهت داد. که این پاسخ منجر به ایجاد یک کیفیت فضایی ویژه و منحصر بفرد تحت عنوان مسیر نمایش لباس آقایان بصورت ایونت محورگردید و نیاز کارفرما مبنی بر دید مستقیم در بدو ورود به منظر شهری، دسترسی راحت و سلسله مراتبی مراجعه کننده به خدمات های موجود در مجموعه را برطرف کرد.

 مشتری در زمان انتظار بر روی یک مبلمان راحت جلو یک صفحه نمایش 80 اینچ لش نموده یا با سایر مراجعه کنندگان پلی‌استیشن بازی می‌کند و یا با سفارش نوشیدنی مورد علاقه به تماشای برنامه‌های تلویزیون یا گفتگو می‌پردازد. همچین می‌تواند با گرفتن سفارش از بار کافی شاپ در اتاق سیگار از منظر بیرونی شهر لذت ‌ببرد. فضای انتظار در نقطه عطف پروژه طراحی شده که قابلیت آن را دارد که دید و تسلط به تمامی نقاط مجموعه را از درون آیینه های اطراف خود داشته باشد. این روند تلاشی بوده برای ایجاد حس تعلق به مکان با هدف مراجعه مجدد و به اشتراک گذاشتن این حس با دیگران.

یکی از اهداف اصلی منطقه بندی هوشمند فضا بود. به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شد که هم مشتریان و هم کارمندان در یک فضا احساس راحتی و در عین حال خدمات با بهترین کیفیت و سهولت صورت پذیرد از رو پلان در شش بخش‌عملکردی-خدماتی طراحی و اجرا گردید.

اول: پذیرش در دو حوزه اختصاصی داماد در بدو ورود و فضای انتظار در نزدیکترین محل به مفصل ارتباطی فضا قرار گرفت.

دوم: فروش اختصاصی لباس آقایان در مجاورت فضای انتظار و مشاوره و فروش محصولات بهداشتی آقایان در مجاورت فضای انتظار و سالن اصلی آرایشگاه قرارگرفت.

سوم: سالن عمومی و اصلی آرایشگاه درمجاورت فضای فروش و در مقابل فضای خدماتی شستشو و خدمات مانیکور و پدیکور قرار گرفت.

چهارم: گریم و پیرایش داماد در شاه نشین فضا و مجاورت منظر شهری با ورودی اختصاصی سالن قرارگرفت.

پنجم: ماساژ و پاک سازی در بخش مجزا در ضلع جنوبی سالن به دلیل نیاز به آرامش و آسایش در این محل قرار گرفت.

ششم: فضای اداری و مدیریت در بدو ورود و مجاور فضای پذیرش قرار گرفت.

    انتخاب فرم آشنا در ذهن مخاطب، گسترش و تکرار طاق بود که در ابعاد و ساختار مختلف انسجام فرمی و ترکیب بندی فضا را شکل داده است. فرم‌های شاخص و المان‌های تاثیر‌گذار در فضا با تمرکز بر تناسبات طلایی در ترکیب بندی آن، زوایای دید مخاطب را در تمامی نقاط بدون مزاحمت شکل داده است. آیینه کاری در فضا جهت ارتباط بصری بین عناصر مختلف و ایجاد ارتباط محیط با یکدیگر، استفاده آگاهانه از اعداد پایه معماری سنتی ایران 3-5-7 در فضا، رنگ طوسی برای از بین بردن سایه_ طبیعی نشان دادن چهره و پوشش و دیده نشدن مو ریزه های فضا، ارائه خدمات آرایش و پیرایش همزمان به 21 نفر در سالن، طراحی نورهای فضا به نحوی بوده که سایه بر روی مشتری در حال اصلاح سر نیفتد تا خطای کار آرایشگر به حداقل ممکن برسد، تفکیک فضا با تغییر مصالح در کف و تغییر رنگ در سقف ایجاد گردید، فضای سبز در بخش‌های مختلف سالن تعبیه گردیده.

اِلمان‌های شاخص فضا:

اول: 24 قاب در ورودی به نشانه 24 سال فعالیت و 8 اییه با الهام از 8 فضای قبلی کار و یک تک قاب بزرگ در فضای انتظار به نشانه ورود به دور جدید از حرفه کاری خود تعبیه گردید.

دوم: استفاده از پرده دست بافت از مفتول گالوانیزه فلزی نرم استعاره از زره جنگی مردان شرقی و تور لباس عروس و همچنین موهای بلند آقایان در گذشته.

سوم: المان شاخص ساباط در ورودی بخش ویژه مجموعه با آیینه کار خشت چین در  ابعاد 3 سانتی متر و طول 210 سانتی متربا استعاره از دالان‌های قدیم معماری گذشته.

چهارم: 7طاق قوسی ماز گونه جداکننده فضای سالن آرایشگاه از فضای شاخص و شاه نشین با استعاره از پنج دری های شاه نشین معماری گذشته. و ایجاد فضاهای نیمه شفاف در معماری ایرانی.

پنجم: تاج طاق معلق در مسیر ارتباطی فضاهای خدماتی با استعاره از گذار معماری گذشته و پیشرو و آینده.

ششم:شیشه های جداره انتظار برای انعکاس فضای تجاری در نشیمن استعاره از انعکاس و گسترش دید مخاطب.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید