اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

نویسنده: فاطمه میری


نام اثر: Skigard Hytte Cabin

معماران: Mork-Ulnes Architects

موقعیت اثر: NORWAY

سال ساخت: 2019

معماران درباره کار خود چنین می‌گویند: ” سایت واقع در ضلع غربی Kvitfjell، 45 دقیقه شمال Lillehammer و در ارتفاع 943 متر از سطح دریا، تقریبا بالای کوه است. ارتفاع بالای آن به این معنی است که کابین در معرض هوای سرد زمستانی قرار دارد و گاهی اوقات کابین در بالای ابرها و گاهی در پایین ابرها شناور است.

از نوامبر تا آوریل، فرد می‌تواند چوب اسکی خود را بر تن کند و به بازار محلی برورد تا به خرید مواد غذایی بپردازد و با استفاده از بالابر به خانه بازگردد. در تابستان این امکان وجود دارد که در حدود 20 دقیقه از کابین به بالای کوه Kvitfjell ( که به معنی کوه سفید در نروژ است ) بروید و یا به یکی از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها برای شنا و ماهیگیری برسید.

این پروژه واکنشی خاص به بافت و منظر فرهنگی است. این مثالی از این است که چگونه معماری می‌تواند دانش گذشته را به حال انتقال دهد و پیوندی موثر با چشم‌انداز ساخته‌شده ایجاد کند. پوشش بیرونی کابین به طور سنتی (توسط کشاورزان نروژی) از چوب skigard ساخته شده‌است به صورتی که قطعه‌هایی به طول سه متر به شکل مورب کابین را محصور کرده‌است و می‌توان مشاهده کرد با ارجاع به معماری روستایی، نمای خشن کابین با پوشش گیاهی جنگلی متناسب است. در زمستان که شکاف‌های جانبی کابین از برف پر می‌شود به خانه حالت جدید و لطیف‌تری داده می‌شود. چمنزار بالای کابین نیز سقف‌های سنتی چوبی‌ای را به یاد می‌آورد که که در اواخر قرن نوزدهم در خانه‌های روستایی در اسکاندیناوی متداول بود.

یکی از ویژگی‌های قابل توجه کابین، این است که هر سطحی از چوب پوشیده شده است و ناهمواری غیر متعارف نمای بیرونی با فضای داخلی جایی که قاب‌های ساخته‌شده از چوب کاج احساس صمیمیت و دنجی را ایجاد می‌کند و همچنین حواس کمی را برای دور کردن چشم از طبیعت در خارج ایجاد می‌کند، کاملاً سازگار است. کلیه مبلمان از ورق‌های کاج متقاطع سه لایه ساخته شده است. همچنین چون کابین تماما از چوب ساخته شده‌است که جنبه بویایی چوبی بی نظیری در خانه ایجاد کرده‌است.

اولین دسترسی کابین در بالا رفتن از پله‌ها به سمت ایوان است جایی که می‌توانید منظره تماشایی را تجربه کنید و سردری از چوب کاج مشاهده می‌کنید که در سمت چپش ورودی اصلی است و در سمت راست ورودی مهمان است. وقتی وارد ورودی اصلی می‌شویم یک راهرو با دسترسی مستقیم به یک اتاق مخصوص جهت درآوردن لباس‌های خیس وگلی پیدا می‌شود که می‌توان در این اتاق لباس‌های بیرون و کفش را جدا کرد و وارد خانه شد. در اتاق اول، راهرو ورودی نیز به دو اتاق‌خواب و حمام دسترسی پیدا می‌کند. پس از گذشتن از فضای ورودی، فرد اتاقی را که از دو دیوار بلند شیشه‌ای تشکیل‌شده ،با مناظر دره و دامنه‌های اسکی در یک طرف و جنگل و چمن از طرف دیگر، پیدا می‌کند. اتاق بزرگی به عنوان فضای مشترک عمومی شامل آشپزخانه ، سالن استراحت و غذاخوری است که در انتهای این اتاق یک فضا با حمام و سونا  پیدا می‌شود. ورودی مهمان هم شامل یک اتاق خواب، حمام، اتاق استراحت جادار و یک اتاق خواب داخلی است.”

سایت معمار: http://morkulnes.com/