این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

محل اجرا : تهران، مرکز تجاری اداری شمیران ، طبقه چهارم

معمار اصلی : امیرحسین اشعری

کارفرما : سید مجتبی نعمتی

بهره بردار: محسن خباز

همکاران طراحی : زهرا جعفری، الناز امینی خانیمنی ، احسان شبانی،زهرا رحیمی

کاربری قبلی بنا: تجاری

کاربری فعلی بنا: سینما

اجرای پروژه : پژمان زمانی فر

اجرای سازه : شرکت طرح و تجهیز سامان مهر (شهراد فریفته)

طراحی تاسیسات : شرکت طرح و تجهیز سامان مهر (شهراد فریفته)

نظارت پروژه : امیرحسین اشعری

گرافیک : زهرا جعفری، سارا ناظمی

سه بعدی : مصطفی یکترزاده ، احسان شبانی

مطالعات : الناز امینی خانیمنی

هماهنگ کننده: اسما سیرجانی اصل

عکاسی پروژه : حمید یزدان پناه

مشاورکار بتن: موسی کلهر

تاریخ طراحی : خرداد 1398

تاریخ پایان ساخت : اسفند 1398

مساحت/زیربنا : 1800متر مربع

امیرحسین اشعری

دفتر امیرحسین اشعری

مبانی نظری پروژه

در سال های اخیر سالن های بزرگ سینما جای خود را به مجموعه هایی از چند سالن کوچک داده اند. در بسیاری از موارد کاربری عمومی دیگری از قبیل مراکز تفریحی و تجاری درکنار این مجموعه ها ساخته می شود. این فرصتی مناسب است که سینما ها به عنوان فضای فرهنگی بتوانند نقش بستری مناسب برای تعاملات شهروندان دراین مجموعه ها بازی کنند.

مرکز تجاری اداری شمیران در منطقه شمیرانات تهران احداث شده است. یکی از قابلیت ها در این بخش وجود باغات شمیرانات است که طبقات مختلف در این مجتمع از دید و منظر آن بهرمند هستند. مجموعه سینمایی در طبقه چهارم این مجتمع واقع شده است. این پردیس سینمایی شامل 4 سالن نمایش عمومی، یک سالن وی آی پی و بخش لانژ، بخش اداری، بخش تنقلات و بلیط فروشی، سرویس های بهداشتی و نمازخانه است.

هدف اساسی درطراحی مجموعه فرهنگی و سینمایی شمیران خلق یک نقطه عطف به عنوان حلقه واسط سایر طبقات با ایجاد فضایی متفاوت با آن ها بود. به صورتی که شهروندان که در طبقات دیگر در حال رفت و آمد و حرکت هستند هنگامی به این طبقه می رسند با فضای مکثی مواجه شوند تا قدری درنگ کنند ، سعی شد تا حد ممکن عناصر طبیعی موجود در طبیعت اطراف به محیط داخلی وارد شود. بدین جهت متریال های طبیعی همچون پوشش گیاهی و چوب جایگزین مصالح سخت گردید همچنین در این طرح، می خواستیم یک پاتوق فرهنگی را به صورت یک چشم انداز طبیعی در مقیاس خرد تر، در فضای داخلی ایجاد کنیم. در واقع تلاش بر این بود که افراد پس از حرکت در سایر طبقات، یک باره، در طبقه چهارم تجربه محیط طبیعی خارجی را به گونه ای داشته باشند که بتواند موجب افزایش نوعی از هیجان در فضا شود و باعث گفتمان بیشتر شهروندان گردد که ماحصل آن رشد و ارتقای سطح فرهنگی خواهد بود.

عنصر اتصال دهنده ی سالن ها یک لابی سبز (پلتفرم فرهنگی) است، که به عنوان نقطه کانونی مجموعه عمل می کند.

سیتینگ به عنوان نقطه ی عطف این فضا، یک مونومان با فرم خطوط توپوگرافی با باغچه هایی از گیاهان طبیعی است که، امکانی را برای اقامت طولانی تر افراد و انجام تعاملات اجتماعی و فرهنگی درمواقع انتظار و هنگام برگزاری رویداد های مختلف فراهم می آورد. همچنین در زیر این نشیمن، بخشی از فضای سرویس بهداشتی جانمایی شده است.

فرم خطوط توپوگرافی در طراحی ابژه های عملکردی همچون، کانترهای بلیط فروشی و تنقلات و گلدان هایی که در قسمت های مختلف لابی طراحی شده نیز استفاده شده است. شبیه سازی محیط طبیعی و خلق یک لنداسکیپ داخلی با طراحی دیوارهای سبز، جداره های منحنی سالن های سینما از جنس نوارهای چوبی، تقویت شده است.

به منظور ایجاد یک هویت متمایز برای هریک از سالن های نمایش یک رنگ مشخص در نظر گرفته شده است. این رنگ در درب های ورودی و طرح داخلی هر سالن دیده می شود.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید