فاطمه کاتب


1_مزایای حضور حرفه مندان در جایزه ملی خانه از دیدگاه شما چیست؟

یقینا اگر بخواهیم بدرستی به این سوال پاسخ بدهم باید گفت، به طور صد درصد هیچ کاری را نمیتوان بطور یقین عنوان کرد که موفقیت آمیز انجام خواهد شد مگر آنکه از تجربیات گذشتگان و بزرگان و کسانی که در این حرفه صاحب سبک هستند و فعالیت مستمر داشته اند استفاده کرد.. پس تردیدی نیست که این جایزه بسیار ارزشمند است.

2_جایگاه این جایزه در فضای معماری ایران از نظر شما کجاست؟

به نظر میرسد موضوع معماری خانه، خیلی مورد توجه قرار نگرفته است، و سالها ی زیادی است که توجه به این حرفه بطور خاص و حرفه ایی چه در بین دانشجویان این رشته و چه در بین افراد صاحب سبک مورد توجه قرار نگرفته است،
این را می دانم که تمامی هویت انسان ، اعم از شخصیت ، رفتار اجتماعی و فردی ،خوبیها و نادرستی های رفتاری انسان از محیط خانه شکل میگیرد. ولی متاسفانه از معماری فضای خانه جایی به این مهمی و رکن اصلی زندگی بشر غافل شده ایم، جایی که در واقع موردبی مهری و بی توجهی قرار گرفته است.
این را میدانم که گرچه معماری ما (ایران) در گذشته بسیار معماری جذاب با تکنیکهای خاص خود بوده است و دقت در جزییات معماری خانه مورد توجه قرار گرفته بوده، در حال حاضر مورد بی توجهی و کم لطفی و حتی به دست فراموشی سپرده شده است. که امروزه متاسفانه در معماری امروزه شاید محیط خانه مورد بی مهری قرار گرفته است. و کپسول های طراحی شده روح و روان انسان را در بر نمیگیرد و بجز خستگی احساس دیگری به انسان منتقل نمیکند.

3_شما منتظر چه آثاری از جانب شرکت کنندگان جایزه ملی خانه هستید؟

در انتظار دیدن طرح های جوانان علاقه مندان به این حرفه هستم و این که چند درصد از شرکت کنندگان به گذشته گمشده معماری خانه ارزش میدهند .. و چقدر به معماری جهان توجه میکنند،بحث من فقط معماری ایران نیست، یک هنرمند خوب هنرمندی است که هنر همه دنیا (شرق دور، هنر غرب و غیره…‌) را ببیند، و تمام فضاهای مختلف را با دید ی باز جستجو کند و به آن اهمیت بدهد و موردبررسی قرار دهد. معماری ما نسبت به پیشرفتهای جامعه معماری جهان دور افتاده شده است.
وچه خوب است که ما بیشتر معماری جهان را بررسی کنیم و نه کپی برداری.، زیرا هر جای دنیا که زندگی میکنیم باید مسایل فرهنگی ، قومی، اقلیمی،اجتماعی ،فضا را که از اهمیت زیادی برخوردار است در نظر بگیریم، و امیدوارم که شاهد اتفاقات خوب و آثار قدرتمند در حوزه معماری خانه باشیم.

روشنک طهرانی


1-مزایای حضور حرفه مندان در جایزه ملی خانه از دیدگاه شما چیست؟

از جمله مزایای اصلی می توان به ایجاد فضای مناسب رقابت سالم،آشنایی گروه ها با یکدیگر،بررسی توانمندی و خواستگاه یکدیگر و ایجاد خلاقیت علاوه بر توجه به کاربرد طراحی ها اشاره کرد.
از سوی دیگر بستری برای آشنایی کارفرمایان با تیم های جوان و ایجاد دیدگاه حرفه ای برای انتخاب طراح داخلی پروژه های آن ها می گردد.

2-جایگاه این جایزه در فضای معماری ایران از نظر شما کجاست؟
با توجه به اینکه کمتر مسابقه ای در ایران به طور اختصاصی در رشته ی معماری داخلی برگزار می گردد،این مهم باعث منحصر به فرد شدن این رویداد می گردد.

3-شما منتظر چه آثاری از جانب شرکت کنندگان جایزه ملی خانه هستید؟

آثاری که علاوه بر کاربردی بودن،خلاقیت و فرهنگ ایران در آن در نظر گرفته شده باشد.

مه تیام شهبازی


1- مزایای حضور حرفه مندان در جایزه ملی خانه از دیدگاه شما چیست ؟

مسابقات معماری عموماً باعث بهتر دیده شدن آثاری میشوند که در کوچه پس کوچه های شهرهایمان قرار گرفته اند و امکان و فرصت دیده شدن آنها برای همه قطعاً میسر نیست علی الخصوص در بخش معماری داخلی و خانه، لذا حضور حرفه مندان منجر به معرفی هر چه بهتر آثار ساخته شده خواهد شد. از طرفی حضور ایشان باعث ایجاد سطح جدیدی از استاندارد در مسابقات میشود که ضامن رضایت بیشتر داوران و شرکت کنندگان است.

2- جایگاه این جایزه در فضای معماری ایران از نظر شما کجاست؟

خانه و فضای داخلی آن مکانی است که انسان بیشترین تجربه زیستن و ادراک فضا را در آنجا دارد و تحلیل و ارزیابی آن بصورت خاص در مسابقات ملی ما کمرنگ است، برگزاری مسابقاتی از این دست موجب به تدوین استانداردهایی در زمینه قضاوت خواهد شد که سمت و سویی جدی تر و تکنیکی تر دارد.

3- شما منتظر چه آثاری از جانب شرکت کنندگان جایزه ملی خانه هستید؟

در این مورد نمی توان نظر قطعی داد اما آثاری که بیشترین پاسخگویی به نیاز های کاربر ، اعم از نیازهای بیولوژیکی، زیبایی شناسی و … را داشته باشند و قطعاً از خلاقیت بالایی در راستای پاسخگویی به نیازها و مسئله طراحی برخوردار باشند زیرا معمولاً هدف مسابقات ارتقا کیفیت معماریست و نکته ای که حائز اهمیت است توجه به خلاقیت نه تنها در محصول نهایی بلکه در فرآیند طراحیِ طراح است.

ایمان امین لاری


1_مزایای حضور حرفه مندان در جایزه ملی خانه از دیدگاه شما چیست؟

حضور متخصصین این رشته در این مسابقه علاوه بر این که فرصتی برای شناخت معمارانی که شرایط معرفی خود به عرصه بازار راندارند،ایجاد می کند، امکان ایجاد سنجش کیفی کارها را نیزفراهم می سازد که این مورد هم برای خود حرفه مندان و هم برای عموم مردم مفید است.

2_جایگاه این جایزه در فضای معماری ایران از نظر شما کجاست؟
با توجه به جایگاه خانه در معماری به عنوان مهم ترین و وسیع ترین بخش ساخت و ساز، و از آنجایی که دغدغه هر فرد زندگی در خانه ای است که آرامش را در آن تجربه کند، برگزاری چنین مسابقاتی که شرایط بررسی تخصصی این مقوله را فراهم می سازد اهمیت ویژه ای می یابد.

3_شما منتظر چه آثاری از جانب شرکت کنندگان جایزه ملی خانه هستید؟
من در ابتدا به دنبال ایده های جدیدی هستم که originality داشته باشد و در ادامه کیفیت بالای ساخت از نگاه من اهمیت زیادی دارد. مهم نیست طرح کم هزینه یا با هزینه زیاد ساخته شده باشد

یکتا آفرین


1- مزایای حضور حرفه مندان در جایزه ملی خانه از دیدگاه شما چیست ؟

حرفه ای یا غیر حرفه ای، همواره وجود نوعی خط‌کش برای تعیین کیفیت فعالیت معماران، حیاتی است. جوایز و مسابقات این چنینی حداقل مزیتی که دارند این است که به سنجش آنچه که ذهن طراحان امروز را به خود مشغول کرده، می پردازد. علاوه بر این، شایان ذکر است که این جایزه فضایی مشترک از نوعی رقابت ایجاد کرده که دانشجویان و حرفه ای ها در یک میدان قرار گیرند و ایجاد چنین چالشی برای دانشجویان تجربه فوق العاده ای است.

2- جایگاه این جایزه در فضای معماری ایران از نظر شما کجاست؟

حتی بزرگ ترین اتفاقات جریان ساز در معماری ایران نیز از نقطه صفری آغاز کرده اند. تلاش های دست اندرکاران این جایزه در ایجاد فضایی شفاف و حرفه ای را می توان به خشت اولی مستحکم تشبیه کرد. به امید بقا و افزایش کیفیت روز افزون این راه بلند

3- شما منتظر چه آثاری از جانب شرکت کنندگان جایزه ملی خانه هستید؟

توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی فعلی کشور، محدودیت های متعددی را در مقابل طراحان قرار می دهد و همواره خلاقیت آنان را به چالش می کشد. با توجه به این که خواسته های جایزه ملی خانه نیز بیشتر روی این محدودیت های طراحی تمرکز دارد، قطعا آثار خلاقانه ای را می توان متصور شد.

محمد کانی سواران


1- مزایای حضور حرفه مندان در جایزه ملی خانه از دیدگاه شما چیست ؟
به نظر من یکی از روشهای به نمایش گذاشتن آثار معماری و معماری داخلی شرکت در مسابقات است که با فراهم کردن فرصتی برابر این امکان را ایجاد می کند تا افراد مستعد و کمتر دیده شده فرصتی برای معرفی خود داشته باشند. همچنین افراد با شرکت در مسابقات تخصصی می توانند یک ارزیابی نسبی از خودشان و تیمشان بدست آورند و مسابقه را انگیزه یا پله ای ببینند برای اصلاح نقاط ضعف و زیرساختهایشان

2- جایگاه این جایزه در فضای معماری ایران از نظر شما کجاست؟
همانطور که مطلع هستید طی یکی، دو دهه اخیر مسابقه های مجله معمار، معماری و ساختمان و هنرومعماری از مهمترین مسابقات معماری ایران بوده و هستند و قطعا جای یک مسابقه که به صورت تخصصی بر روی مبحث طراحی داخلی و بویژه خانه تمرکز کند خالی بود. البته لازم به ذکر است این مسابقه هنوز در ابتدای راه است و برای بدست آوردن مخاطبان خود در میان اهل فن و تاثیر گذاری در جامعه معماری داخلی قطعا راه درازی در پیش دارد که نیازمند کمک همگی ماست

3- شما منتظر چه آثاری از جانب شرکت کنندگان جایزه ملی خانه هستید؟
با توجه به گسترش پروژه های طراحی داخلی و افزایش مخاطبان این حوزه شاهد تغییرات گسترده ای در نگرش معماری داخلی و نیازهای مخاطبان بوده ایم. از نظر من طرحی می تواند از لحاظ ارزش و معیار های طراحی داخلی مهر تایید را بگیرد که طراح توانسته باشد یک طرح پاسخگو ارائه کرده باشد و نیاز های مصرف کننده را با حفظ ارزش های زیبایی شناسی و متناسب با فرهنگ مصرف کننده به درستی پاسخ داده باشد و در عین حال نگاهی هم به آینده داشته باشد.

علی خادم زاده


۱) مزایای حضور حرفه مندان در جایزه ملی خانه از دیدگاه شما چیست ؟
.
چه در سطح بین المللی و چه در سطح ملی ، مسابقات معماری همواره نقش موثری در ارتقاء سطح معماری و معرفی استعدادهای تازه،به عرصه جامعه داشته است.با توجه به محوریت معماری داخلی و حضور غیر متخصصان در این حوزه جایزه ملی خانه به عنوان یک جایزه منحصر به فضای داخلی ، حرکتی موثر جهت ارتقاء این تخصص در ایران است.
.
۲) جایگاه این جایزه در فضای معماری ایران از نظر شما کجاست؟
.
همانگونه که در سوال اول به آن اشاره شد، با توجه به اینکه این مسابقه منحصر به فضای داخلی است،در صورت برگزاری سیسماتیک و قانونمند،به طور یقین می تواند از مسابقات معتبر در سطح ملی باشد.

۳) شما منتظر چه آثاری از جانب شرکت کنندگان جایزه ملی خانه هستید؟
.
مسابقات معماری نیز مانند هر رقابتی نیازمند برتری و قابلیت های متمایز و تفکری شاخص است و موفقیت در یک مسابقه معماری داخلی،نیازمند خلق فضایی با شناخت و دانش کافی از روابط فضا،رفتارهای انسانی و مصالح و همچنین نیازمند سواد بصری پیشرو می باشد.

امیرحسین اشعری


۱) مزایای حضور حرفه مندان در جایزه ملی خانه از دیدگاه شما چیست؟
.
این جایزه می تواند بستر بسیار مناسبی برای تعامل بیشتر بین معماران در جهت رشد و ارتقا آنان باشد و از طرفی نیز برای بهتر و بیشتر دیده شدن معماران جوان فرصت بسیار مناسبی ست.
.
۲) جایگاه این جایزه در فضای معماری ایران از نظر شما کجاست؟
.
باتوجه به اینکه عمده ساخت و سازه های کشور در حوزه مسکونی ست این جایزه میتواند نقش بسیار موثری بر آینده معماری مسکونی کشور داشته باشد و هرچه تدوام این جایزه بیشتر باشد نفوذ بیشتری خواهد داشت.
.
۳) شما منتظر چه آثاری از جانب شرکت کنندگان جایزه ملی خانه هستید؟
.
منتظر آثاری هستم که جواب به همه عوامل موثر بر معماری مسکونی داده باشد و نگاه خود معمار باشد نه پیرو نگاه دیگران