اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


• محل : اراک

• سال : 1387

• وضعیت کنونی : پابرجا

• کاربری : اداری


کارفرما: شرکت سرمایه گذاری مسکن

مدیر پروژه: بهروز احمدی

گروه معماری: بهروز احمدی – مهدی نیک طبع – فرهاد فریدنیا

سازه: احمد کرباسی – بهروز حکیم

تأسیسات مکانیکی: محمود زری باف

تأسیسات الکتریکی: بهزاد محمودیان

اجرا: معاونت اجرایی شرکت سرمایه گذاری مسکن


بانك مسكن استان مركزی احداث بنایی جهت ساختمان سرپرستی این بانک در شهر اراك با امكانات و تجهیزاتی نوین را در دستور کار خود قرار داده بود. بدین سبب ارئه خدمات مهندسی از سوی شرکت سرمایه گذاری مسکن به مهندسین مشاور شارستان واگذار گردید.

ساختمان اداره سرپرستی بانك مسكن استان مركزی در زمینی به ابعاد 37×48 متر با مساحت 1800 مترمربع در مركز شهر اراك احداث شده و دسترسی به این زمین تنها از ضلع شمالی و از طریق بلوار امام خمینی امكان پذیر است.

ساختمان از دو بخش شعبه و ساختمان اداری سرپرستی تشکیل شده است که به لحاظ کاربری متفاوت بوده و هر یک دارای ورودی مجزا و مشخص می باشند.

در طراحی ساختمان، فضای باز ورودی در شمال زمین به عنوان فضای عمومی شهری مورد توجه قرار گرفت؛ که این بخش از ساختمان به لحاظ طراحی نما و بدنه شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار گردید. بدین منظور حجم ساختمان خود را نسبت به گذر اصلی کمی عقب کشیده و در نتیجه آن، فضای خالی در پیش روی بنا ایجاد شده است. با این تمهید، فضایی اضافه به مسیر پیاده رو اضافه شده است و همچنین بحث دعوت کنندگی حجم در فضای ورودی نیز تاکید شده است. همچنین رواقی با پوشش شیشه ای در محوطه ی ورودی قرار داده شده است که علاوه بر تامین سایه در محل ورودی، پوششی مناسب برای فضای توقف و استفاده از دستگاه های خودپرداز ایجاد کرده است.

ایده حجمی طراحی از دو توده در هم تنیده مکعب تشکیل شده است. مکعب مستطیل با پوشش سنگ به عنوان بدنه اصلی و مکعب شیشه ای که خود را در میان آن حجم جای داده است. در ایده ی اولیه طرح، فضای شیشه ای تهی و به عنوان وید (Void) در میان حجم ساختمان نقش بازی کرده و تنها سیستم پله و آسانسور به صورتی شاخص از میان آن گذر کرده است.

در ادامه گفتگوهای انجام شده با کارفرما، به علت نیاز بیشتر فضای زیربنا، در کانسپت طراحی کمی تغییر ایجاد گردید. فضای ارتباطی از میان حجم شیشه ای بیرون آمده و تنها حفره ی میانی با مقیاسی محدودتر باقی ماند تا تنها ارتباط بصری میان طبقات را تامین نماید. حجم شیشه ای با چرخشی نسبت به پوسته ی اصلی ساختمان، شخصیتی ویژه در کالبد کلی ایجاد کرده است. در نمای جنوبی بنا (نمای پشت) در دو طبقه انتهایی، هرم شیشه ای به صورت کامل از حجم مستطیل کدر خلاص شده است. این عمل دو هدف را دنبال می کند. علاوه برتامین نور بیشتر به داخل ساختمان، به امتداد حرکت حجم شیشه ای هرم در داخل بدنه مکعب تاکید شده است.

طبقه همکف و اول که به صورت نیم طبقه اجرا شده است، به عنوان شعبه بانک فعالیت می کنند و طبقات فوقانی تماماً به بخش های اداری بانک اختصاص یافته است.

معماری داخلی هم زمان با طراحی معماری ساختمان، در بخش معماری مهندسین مشاور شارستان انجام گردید. در اجرای ساختمان و اجزاء داخلی، مهندسین و همکاران اجرایی شرکت سرمایه گذاری مسکن با همکاری بسیار صمیمانه و با ارزشی که با این مهندسین مشاور داشته اند، کیفیت حاصل را به میزان قابل توجهی ارتقاء داده اند.

نهایتاً با توجه به مقیاس و عملکرد این ساختمان در مرکز شهر اراک، این بنا نقش یک نشانه شهری را ایفا می کند. در کلیت طراحی و اجرای ساختمان، این مهم مورد توجه طراحان نیز بوده است و تلاش گردید تا علاوه بر تامین احتیاجات عملکردی ساختمان، شاخص بودن آن و ایجاد ارتباط با فضای پیرامونی نیز تامین گردد.