اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


زیرزمین خانه شماره صد، تهران
دفتر معماری زند حریرچی
@harirchi_architects
معماران: زند حریرچی، محمدرضا نورمحمدی
@mohammadreza.noormohammadi

محل اجرا: میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام فراهانی،
کارفرما: محسن میرزائی

تیم طراحي : بهار یوسف شاهی، مهران کربلایی، زیبا گل‌مولا، آمنه ارشد، کسری خدائی
@baahaar_y
@mehran_krb
@zibagolemola
@delaraarshad
@kasra.khodaei

اجرا: دفتر معماری زند حریرچی (سعید سلیمی)
@Saeid.salimi
نظارت: دفتر معماری زند حریرچی
سازه: سهیل مهراد
تأسیسات برقی: مجتبی دائمی
تأسیسات مکانیکی: مجتبی دائمی
گرافیک: مریم انارکی
@maryam.anaraki

عکس: استودیو دید
@deedstudio
زیربنا: 178 مترمربع
مساحت: 354 مترمربع

Enter
  • ایده طراحی:

بافت اصیل (قدیمی) تهران، مهم‌ترین سند هویتی این شهر است و احیای آن اصلی ترین راه برای حفظ این هویت. هرخانه‌ی بافت اصیل تهران در خود داستان ها و خاطراتی از گذشته را دارد و باز‌زنده‌سازی‌اش به منزله بازگویی این داستان ها و خاطرات برای مردمان امروز و فرداست. خانه های این بافت به مثابه کالبدهایی هستند که علاوه بر ساکنین، هر یک بخشی از تاریخ و فرهنگ شهر را هم در خود جای داده‌اند و زیرزمین این خانه ها نیز  به عنوان بخشی از این کالبد، واجد ارزش و نیازمند توجه‌اند. ما می‌توانیم در باز‌زنده‌سازی این خانه ها، ضمن احترام به میراث گذشتگان، با نوآوری، انعطاف و بهره‌گیری از امکانات و فن‌آوری های نو، این طبقات فرورفته در زمین را  به فضاهای زنده‌ای تبدیل کنیم که با جاری شدن دوباره ی زندگی در آنها، محرکی در جهت احیای هویت تاریخی شهرمان باشند.

در این پروژه، مساله اصلی ما نه تنها بازسازی و احیای یک فضا و حتی نه تنها ایجاد یک اثر معماری واجد ارزش، بلکه رسیدن به یک الگوی ساختاری منعطف، چند وجهی و قابل گسترش و به روز شدن برای ترمیم سکونت در سطح زیرین شهر(زیر زمین ها) است. این الگو به ما این امکان را می­دهد که در آینده نیز با تغییر نیازها و شرایط، ساختار را به روز کرده و ضمن حفظ هویت فرهنگی و تاریخی با اعمال تغییرات لازم به نیازهای جدید فضایی پاسخ دهیم و بنا و به تبع آن جداره شهری را زنده نگه داریم.

به‌تعبیر دیگر: در این پروژه، ما به دنبال ایجاد الگویی منعطف و قابل گسترش برای باز‌زنده‌سازی زندگی در سطح زیرین خانه های بافت اصیل مرکز تهران هستیم. ساختاری به‌روز و توسعه پذیر با قابلیت پاسخگویی به نیازهای امروز و آینده ساکنین.