این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

نام پروژه: بازسازی مطب تخصصی زیبایی دندان

  • عملکرد: دندانپزشکی
  • معمار اصلی: محمد تقی باقری
  • طراحی و دکوراسیون داخلی: محمد تقی باقری
  • کارفرما: دکتر فهیمه شاهرخی
  • مجری: دفتر معماری Office
  • مبلمان: علیرضا امتیاز، ساغر خاکدان(سا دیزاین)
  • عکاس: استودیو نیمکت (فرزاد باقرزاده)
  • مشاور عالی پروژه: محسن اکبرزاده
  • آدرس پروژه: مشهد، بلوار کوثر شمالی 26 پلاک 15 طبقه اول
  • مساحت کل- زیربنا: 140 متر مربع
  • تاریخ شروع و پایان ساخت: 1399-1400
  • تلفن تماس و ایمیل شخصی:: 09153587101 _ bagheri@gmail.com
  • آدرس دفتر: مشهد_ بلوار سجاد_ نبش مینا 6 پلاک 37
  • وبسایت : ArchBMT.com

دفتر باقری و همکاران

محمد تقی باقری

محمد تقی باقری فعالیت معماری خود را از سال 1386 در دفاتر گوناگون معماری و شهرسازی آغاز نمود و دفتر معماری_شهرسازی باقری و همکاران(ABMT.Office) را در سال 1389 با تمرکز بر پروژه های میان افزا و کوچک مقیاس تاسیس نمود.

      رویکرد”حس مکان” محوریت تمامی پروژه هایی ست که در این دفتر تولید می شود.پروژه ها با در نظر گرفتن مقیاس آن در کنار خواسته های اولیه کارفرما، با استفاده از شیوه روانشناسی کاربر_ محیط در جستجوی الگوهای رفتاری فضا_زمان و توجه به اصل بنیادین “اقتصاد فضا” و “ارزش افزوده” آن به زیست بوم انسانی می باشد و به دنبال یافتن نوعی از پیوند بین کاربر و محیط است که ” حس خوب” را در کاربران ایجاد نماید.

   در کنار پروژه های ملی که در یک فرآیند اجتماع مدارانه و در راستای اصول توسعه پایدار از طریق تشکیل اتاق فکر با گرایش ها و تخصص های مختلف به نتیجه می رسند ساختار کلی پروژه ها شکل می گیرد. هر پروژه از قبل تولد، از مرحله ابتدایی خود یعنی مکان یابی، مطالعات تا طراحی و اجرا یا نظارت بر اجرای آن، با محوریت “اقتصاد و حس مکان” متناسب با کارفرما و کاربری فضا ساختار بیان مساله پروژه ها تبیین می گردد. با این مسیر ما به دنبال یافتن “کیفیت هایی معمارانه و زیبایی شناسانه” (استحکام، زیبایی و کارایی) از طریق فهم عمیق مسئله طراحی هستیم.  این کیفیات از طریق ایجاد فضاهایی چندلایه، انعطاف پذیر، خوانا، خواندنی و کاربرد کهن الگوها، مقیاس هایی انسانی و خاطر انگیز را می آفریند. در این مسیر، جداول خلاقانه تولید سوالات طراحانه در یک فرآیند رفت و برگشتی لایه های مختلف پروژه را شکل داده و فصل مشترک این لایه های شبکه مسائل و یافته ها، به پاسخ هایی معمارانه منتج می­شود.

مبانی نظری پروژه

   درد و ساعات بالای انتظار که در پدیده کلاستوفوبیا(ترس از محصوریت) تشدید می شود، یکی از مسائل اصلی طراحی ست.  ازاین رو هدف اصلی طراحی معماری این مطب دوری جستن از محیطی کلیشه ای، سرد و عموما استرس­زای معمول محیط های درمانی و ابداع فضایی آرام­بخش، ساکن و زیبا  قرارگرفت .این چالش، اساس تغییر روایتی از یک مطب دندان پزشکی معمول، در جستجوی یک تجربه جدید فضایی است.

    برای ایجاد این اتمسفر نوین، نیاز به تصویری جدید و روبه جلو وجود داشت. همچنین میل به ایجاد فضایی برجسته در شهر، فضای تامل، منجر به کشف اهمیت سکوت و فضاهایی می شود که ظاهرا خالی اما پر از زندگی هستند. این اتمسفر  با الهام از لبخند انسان و آناتومی و فرم دندان ها، به سمت تولید پوسته هایی با فرم هایی آزاد، سیال و منحنی حرکت نموده است. برای مقابله با پدیده کلاستوفوبیا، فضای یونیت ها، آزاد نگاه داشته شده و خطوط منحنی به تداوم فضایی و بزرگی آن کمک می کند. همچنین هر یونیت به عنوان فضایی شفاف از نور طبیعی بهره می گیرد.

    رنگ سفید که خلوص را تداعی می نماید و رنگ ایده آل دندان هاست، به عنوان رنگ پایه انتخاب شده و دیوار از  کف به رنگ خاکستری جدا شده که به امتداد فضایی کمک می کند. رنگ های روشن، اشکال منحنی و نور غیر مستقیم به همراه مبلمان های منحصر به فرد این فضا، با سیالیت خود، حس آرامش و تعادل را برای بیماران و کادر درمانی به وجود می آورند.   چرایی استفاده از فرم های انتزاعی از آناتومی دندان و منحنی های لبخند، ایجاد رابطه بین ناخودآگاه مراجعه کننده با هدف غایی این فضا است. برای تقویت این کیفیت سناریویی تعاملی(اینتراکتیو) از فرم ها و خطوط نور مخفی در روند مراجعه بیماران در جریان درمان به کارگرفته شد.

در ابتدای ورود که با حس غریبگی همراه است، نور زرد رنگ و فرم هایی با منحنی لبخند خود را نشان می­دهد. در زمان ورود به فضای درمان که انتظار فضایی پاکیزه به ذهن متبادر شده، خط نوری ال ای دی ها به رنگ سفید تغییر پیدا می­کند. پس از اتمام درمان و در زمان خروج از فضا، خط نوری ال ای دی ها به رنگ طبیعی در می آیند. گویی هیچ اتفاقی نیافتده است.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید