اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


نام پروژه:  پنجره دوران

عملکرد اصلی: دفتر اداری

مشخصات پروژه :

آدرس : نیاوران ، خیابان جماران

سطوح زیربنا و زمین پروژه : 250 متر مربع

مشخصات گروه طراحی و اجرا:

طراح : آزاده عزیزی

تیم طراحی : شاهین ارجمند ، کاوه همتیان محمد نژاد

تیم اجرایی : آزاده عزیزی ، سعید شیرازی

عکاس پروژه : محمد حسن اتفاق

زمان اجرا : مهر 1400  الی  خرداد  1401

ایده ی پروژه:

از آنجایی که این پروژه، بازسازی یک ساختمان مسکونی با قدمت 110 ساله است، تلاش شده است تا ارزش های ساختمان قدیمی حفظ شود و گفت و گوی مسالمت آمیز بین گذشته و حال ایجاد شود.

شرح پروژه :

فضاها از دو قسمت با فضاهای متفاوت تشکیل شده است، بخش اول: فضاهایی که قابل لمس توسط کاربران است و در آنها فعالیت های انسانی انجام می شود به سبک مدرن طراحی شده و از مصالح مدرن استفاده شده است (تشبیه ای از اکنون). بخش دوم: سقف چوبی پروژه که نمایان است اما قابل لمس نیست  (مانند گذشته که دیگر نمی توان آنها را لمس کرد و فقط  قابل درک است).

اگرچه مردم در زمان حال زندگی می کنند، اما گذشته همیشه ارزشمند است و باید مورد توجه قرار گیرد.

فرایند ساخت :

سازه اولیه ساختمان چوب است که در فرآیند بازسازی برای استحکام بخشی ساختمان، علاوه بر اجرای فونداسیون بتن آرمه، از تیرها، ستون ها و مهاربندی های فلزی استفاده شده است.

همچنین برای نمایان شدن سازه های خرپایی، سقف کاذب زیر آن برداشته شد و روی قاب چوبی پوشش محافظ اجرا شد.

ارزش های دیگر بنا:

حفظ و بهسازی حیاط مرکزی علاوه بر ارتقای کیفی فضاهای اداری، مکانی دلنشین را برای برگزاری برخی جلسات کاری و گردهمایی های دوستانه ایجاد کرده است.

چالش تحقیقی:

این پروژه دارای دو پنجره رو به خیابان است که گویای بخشی از تاریخ معماری منطقه آن است چرا که قبل از ساخت این بنا همه خانه ها درون گرا بوده و تمام اتاق ها فقط پنجره هایی رو به حیاط مرکزی داشته اند. این ساختمان اولین ساختمان منطقه است که علاوه بر درون گرایی، برون گرا نیز بوده و دارای دو پنجره رو به خیابان است. در واقع بعدها این تغییر مقدمه ای برای برون گرایی خانه و حذف حیاط مرکزی از معماری منطقه شده است.