اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


انتشار کتاب «ساختمان‌های سالم»؛ نسل پسین ساختمان‌های سبز، همراه با معرفی گواهینامه ساختمان سالم

نویسندگان: مهندس فهیمه دربان و مهندس پرهون پرگاری
ناشر: انتشارات پرگار
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۴۰۱
تعداد صفحات: 440 صفحه
قیمت:  360.000 تومان

معرفی کتاب:

کتاب ساختمان‌های سالم (نسل پسین ساختمان‌های سبز) اولین و کامل‌ترین منبع مورد مطالعه در خصوص ساختمان‌های سالم است که توسط انتشارات پرگار منتشر شده است. کتاب در پنج فصل و پیوست‌های کاربردی به همراه واژه‌نامه فارسی-انگلیسی ارائه شده است. فصل اول کتاب سرآغازی است بر ساختمان‌های سالم و اصول اولیه در طراحی ساختمان‌های سالم. فصل دوم به عوامل پایه و تاثیرگذار در طراحی ساختمان‌های سالم می‌پردازد، در فصل سوم کتاب سیستم ارزیابی ساختمان‌های سالم و گواهینامه‎ی WELL به همراه شاخصه‌های امتیاز دهی آن معرفی شده است. در فصل چهارم راه‌کارها و رهنمودهایی با استفاده از دیاگرام‌های کاربردی ارائه شده و فصل پنجم شامل نمونه‌های موردی و مصادیق است که با تصاویر پروژه‌های موفق بین‌المللی بسط و شرح داده شده است. پیوست انتهای کتاب نیز شامل جداولی است که شاخص‌ها، استراتژی‌ها و الزامات استاندارد ساختمان سالم را به صورت گروه‌بندی شده ارائه می‌دهد. چالش امروز دنیا طراحی ساختمان‌های سالم در مواجهه با پاندمی و اپیدمی‌های گسترده، همچنین سندرم ساختمان بیمار است، از این جهت جنبش ساختمان سبز به سرعت در حال تبدیل شدن به جنبش ساختمان سالم است و مورد توجه محققان و معماران برتر دنیا قرار گرفته است.

بخشی از پیش­گفتار کتاب:

تأمین سلامت انسان‌ها در محیط‌های مصنوع، چالشی است که طی قرن‌ها مورد توجه سازندگان بنا بوده است؛ پیشینیان ما دریافته بودند که ارتباط عمیق و گسترده با ساختار طبیعت و سازگاری انسان با محیط پیرامون، علاوه‌بر امکان ایجاد فضاهایی امن، می‌تواند تضمینی بر سلامت آن‌ها نیز باشد. با پیشرفت تکنولوژی و دستیابی بشر به فن‌آوری‌های نوین، ارتباط انسان با طبیعتِ بکر به آرامی کاهش یافت و پیامدهای ناشی از آن، همراه با استفاده‌ی گسترده از مواد مصنوعی تهدیدی نوین بر جان انسان‌ها و نابودی تدریجی محیط زیست گردید. با شروع انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم میلادی، شاهد اقدامات تک‌بُعدی برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف و صنعتی شدن جوامع هستیم. اتخاذ تصمیم‌ها و سیاست‌های توسعه‌محور، خواسته یا ناخواسته، محیط زیست و سلامت انسان را تا همین امروز در اولویت بعدی قرار داده است. این نگاه تک‌بُعدی و وابستگی به تجهیزات مکانیکی و الکتریکی نتوانسته به تنهایی سلامت انسان‌ها در محیط‌های داخلی را تأمین نماید؛ سندروم ساختمان بیمار و انتشار آلاینده‌های گوناگون در فضاهای داخلی، نمونه‌ای از چالش‌های قرن حاضر است که با شیوع پاندمی و اپیدمی‌های گسترده، الزام دسترسی به فضاهای سالم را دوچندان کرده است. محیط‌های انسان ساخت، نقش مهمی در تأمین شرایط آسایش و رفاه افراد ایفا می­‌کنند؛ نادیده انگاشتن این نقش خطر ابتلا به انواع بیماری‌­ها از سردرد و خستگی روحی گرفته تا ابتلا به آسم و انواع سرطان را (که در اثر ضعف بهداشت عمومی و طراحی ناکارآمد ساختمان‌­ها امکان بروز دارند)، افزایش داده است.

کمبود تدوین استانداردهایی که در محیط‌های داخلی و از جنبه‌های مختلف بر سلامت انسان‌ها نظارت داشته باشند، فقدانی بود که طی هشت سال گذشته، با ظهور «استاندارد ساختمان سالم» مورد توجه عموم قرار گرفت و همچنان روبه گسترش است. به‌­کارگیری استراتژی‌­های ساختمان سبز در طراحی پایدار، مقدمات دستیابی به «ساختمانی سالم» را فراهم می‌آورد، اما جنبش ساختمان سبز تنها بخش کوچکی از پتانسیل ساختمان­‌ها همچون انرژی، آب و بازیافت را دنبال می­‌کند، لذا فرصت­‌های آینده‌­ی بازار این صنعت، در تمرکز بر عملکرد انسان درون ساختمان‌­ها، نهفته است. از این جهت افرادی که ساختمان­‌ها را طراحی و نگه‌­داری می­‌کنند، تأثیر بیشتری بر سلامت کاربران نسبت به پزشکان آن­‌ها دارند؛ به همین دلیل است که جنبش ساختمان سبز به سرعت در حال تبدیل شدن به جنبش ساختمان سالم است.

فهرست مطالب کتاب:

  • پیشگفتار
  • فصل اول، سرآغازی بر ساختمان های سالم
  • فصل دوم، عوامل پایه و تاثیرگذار در طراحی ساختمان های سالم
  • فصل سوم، سیستم ارزیابی ساختمان های سالم well
  • فصل چهارم، راه کارها و رهنمودها
  • فصل پنجم، نمونه های موردی و مصادیق
  • سخن پایانی
  • پیوست‌ها
  • منابع
  • واژه نامه

تلفن سفارش و دفتر انتشارات: ۰۲۱۸۸۲۸۰۳۵۰ (ساعت تماس: ۹:۰۰ الی ۱3:۰۰)

ایمیل انتشارات: info@pargar-pub.ir

سایت مرتبط:

http://pargar-pub.ir/book.php?book-id=1672923993