اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

مترجم:فاطمه میری


نام اثر: Thunder Top Cabin

نام معمار: Gartnerfuglen Arkitekter

موقعیت اثر: NORWAY

سال ساخت: 2018

 

معماران درباره کار خود چنین می‌گویند:” Cabin Thunder Top ، در حاشیه تفرجگاه های بایر بی‌درخت پارک ملی Hardangervidda که در حدود 1000 متر بالاتر از سطح دریا توسط درختان کوتاهِ آفتاب‌زده غان و سپیدار احاطه شده، ساخته شده است. به محض این که هرچیزی  از بیرون در این مکان بگذاری، طبیعت آن را جزوی از خود می‌کند. کابین یک فانوس‌دریایی قابل سکونت است، قله ای انسان ساخت در غرش امواج آبشار Hardangervidda  است.

سی پله از زمین تا بالای سازه شما را به یک نمای وسیع از دریاچه در یک جهت و دشت‌های Hardangervidda در طرف دیگر روبرو می‌کند. نمای خارجی با سنگ کاج فرآوری نشده پوشیده شده‌است که معمولا ً در کلیساهای قرون‌وسطی به کار می‌رود. ارتفاع این سایت همچنین به قاب‌های پنجره اجازه داده تا از مغز چوب عمل‌آوری نشده تولید شوند و عملا ً عاری از وابستگی به حفظ یا نگهداری باشند. از آنجا که کابین در طول فصل زمستان پوشیده از برف است، سقف آن مکان مناسبی برای پرش با اسکی است؛ به یاد روح Sondre Norheim معروف به پدر اسکی و پرش با اسکی از پشت‌بام خودش.

جهت این کابین به صورتی است که از منطقه نشیمن در فضای باز در برابر سوز گزنده شمال و بارش برف محافظت می‌کند. شکل آن باعث جلوگیری از کپه شدن برف روی تراس رو به جنوب می‌شود و با بالا رفتن دمای هوا، این مکان برای مجامع سنتی خانواده و عید پاک آماده می‌شود و مردم نروژ سرانجام می‌توانند گرمای خورشید را بعد از زمستان طولانی احساس کنند.

این کابین به عنوان تعمیمی از یک کابین چوبی سنتی نروژی با ارتفاع کم و پنجره‌های کوچک ساخته شده‌است. طول کابین 17 متر، 3.5 متر عرض و 6 متر ارتفاع دارد که دسترسی مستقیم کابین از طریق یک راهرو شیشه ای حاوی قفسه و سینک ظرفشویی است.

این کابین اساسا ً یک اتاق بزرگ با ارتفاعی دو برابر است که بخاری چوبی کوچکی همه چیز را به سرعت گرم می‌کند. این آتلیه خانوادگی، کارگاه یا دفتر آخر هفته است. مکانی برای نقاشی ، نوشتن ، خواندن یا صرفاً الهام گرفتن از منظره است. بچه ها عاشق دکه هات‌داگ در دیوار تراس، نردبان ها و البته صعود هیجان‌انگیز به بالای پشت بام هستند. همچنین پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای، کابین را بسیار روشن و کاملا ً متناسب با کلبه‌های قدیمی می‌سازند.”

سایت معمار: http://gartnerfuglen.com/