این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

‎معمار/معماران: «محمد مهدی جلال ، محمدرضا چینی فروشان ، مهرشاد خاکبان»

اجرا: محمدرضا چینی فروشان، مهرشاد خاکبان

عکاس: مهرشاد خاکبان

متراژ زمین: ۵۰۰ متر مربع

متراژ زیربنا: حدود ۲۰۰۰ متر مربع

‎جزئیات طبقات و کاربری آنها:

۲طبقه تجاری شامل: ۳۵۰ متر شهر کتاب کودک

۳۵۰ متر شهر کتاب بررگسالان

۶۰ متر سالن نمایش فیلم کوتاه و معرفی کتاب

۵ طبقه به مجموع متراژ ۱۲۰۰ متر اداری

مصنوعات‌چوبی: @iwandecor
پنل های بتنی: @soffeco
کاشی و‌آجرهای لعابی : @maahforooz_arch
نورپردازی و نورهای خطی: @modularprolighting

‎کانسپت:
با توجه به ماهیت مجموعه یعنی نشر، کانسپت اقتباسی از صفحات کتاب در نظر گرفته شد.

‎موقعیت: تهران، زیر پل کریمخان

وضعیت: اتمام بازسازی

سال: ۱۳۹۸-۱۳۹۹

مبانی نظری پروژه

این پروژه در مرکز شهر تهران، در همجواری پل کریمخان در بافتی فرهنگی واقع شده است. بنایی با قدمتی از معماری دوره پهلوی دوم، در هیاهوی راسته فرهنگی کریمخان امروزی.

در کانسپت های اولیه ساختمان زیتون، چالش هایی جهت طراحی نمای این مجموعه پیش رو داشتیم. با توجه به مجاورت ساختمان زیتون در کنار نشر ثالث، برای ما وحدت با همسایگی‌ در عین حال کثرت این مجموعه هائز اهمیت قرار گرفت.
در بیان‌طرح‌مسئله، تصمیم گرفتیم‌اقتباسی از صفحات ورق خورده کتاب را با توجه به ماهیت مجموعه یعنی نشر، در جداره خارجی ساختمان زیتون داشته باشیم.
در روند طراحی متوجه طرح های مشابه و‌متقدم از تفکر پیش رو همچون ساختمان مرکزی انتشارات سرمشق شدیم، تصمیم گرفتیم تغییراتی را در ساختار کلی نما ایجاد نماییم.
در وحله اول، استفاده از آجر های لعابی در بین ورق های اقتباسی از کتاب که برگرفته از معماری فاخر ایرانی بود، دوم استفاده از سوره توحید که با خط بنایی ایجاد شده باشد تا ضمن یاداوری معماری فاخر بناهای اسلامی ، شخصیتی خاص در بنای مدرن ما داشته باشد.

هر آنچه از جان برون آید، لاجرم بر دل نشیند…

در طراحی فضای داخلی طبقات اداری، با توجه به بیت زیبا از شاعر بزرگ ایرانی یعنی سعدی، تصمیم گرفتیم ورق های اقتباسی از کتاب را ابتدا در فضای داخلی این مجموعه ببینیم و‌سپس همین ورق ها با استفاده از تیغه های آجری به سمت خیابان و بسمت شرقی پل کریمخان هدایت شوند.
در بحث اجرایی ساختمان زیتون، با توجه به قدمت این بنا یعنی بنایی باقیمانده از دوره پهلوی دوم و البته بعد از آن مجاورت آن با پل کریمخان موجب شد تا با توجه به محدودیت فضایی اقدامی برای نوسازی این ساختمان‌صورت نگیرد، اما در نهایت کارفرما تصمیم گرفت تا بصورت زیر ساختی این ساختمان را بازسازی کند.
این‌تصمیم‌‌ موجب‌شد تا در ابتدای بازسازی این‌مجموعه، با توجه به لرزش های ایجاد شده از جانب پل کریمخان، تمامی ستون های این ساختمان‌ تا طبقات بالا با استفاده از ورق های تقویتی، تقویت گردید.

در طراحی فضای پشتی ساختمان، با ایجاد حوض و آبنما سعی در تداعی معماری ایرانی و ایجاد فضای آسایش برای استراحت کاربران این مجموعه در نظر گرفته شد و در آخر با توجه به جلوه نامناسب دیوار همسایه در این فضا، با کمک رونوشتی از پروژه ساختمان ازگل معمار گرامی هومن بالازاده، با ایجاد پوسته ای آجری بر روی این دیوار، فضایی دلنشین را برای کاربران ساختمان زیتون فراهم‌ساختیم.

با توجه به اهمیت فضای کودک‌‌برای‌‌کارفرما، تمامی قفسه های این فضای ۳۵۰ متری بصورت اختصاصی و با تنوع رنگی‌ مختلف ساخته شد تا ضمن ایجاد جذابیت برای کودکان ، فضایی متفاوت نسبت به تمامی مجموعه های مشابه ایجاد گردد.

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید