اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


عنوان پروژه : طرح پیشنهادی مسابقه محدود طراحی “هتل پنج ستاره کریمه اهل بیت مشهد”

کسب رتبه دوم

طراحی معماری: گروه دیزو

@dizogroup

تیم طراحی:

علی مرزبان/ @_ali_marzban

محمد مهدی پوربساط/ @mahdipourbasat

ملیکا سراج/ @melika.s.r.j

معصومه حاجی آقایی/ @masoumeh_hajiaghaei

المیرا گلستانه/ @__elmiragolestaneh__

کارفرما و برگزار کننده مسابقه: شرکت مهندسین مشاور سازه پایدار صبا

مساحت زمین: 3553 متر مربع

موقعیت: مشهد، میدان امیر المومنین، خیابان شارستان

وضعیت: کانسپت

تاریخ طراحی: پاییز 1402


در طراحی این پروژه، ارائه راهکارهایی عملکردی برای پاسخگویی همزمان به خواسته‌های مبتنی بر سود حداکثری کارفرما (صد در صد سطح اشغال، ظرفیت۸۰۰ تخت مهمان و…)، در عین رعایت مقررات حاکم بر حریم حرم مطهر از قبیل محدودیت ارتفاع و… در دستور کارمان قرار گرفت.
در ابتدا با ایجاد حفره‌ای در مرکز توده و گشایشی در ضلع مشرف به گنبد منوره، ضمن تامین حداکثر جداره نورگیر، در تلاش برای  پیوستگی درون و بیرون و همچنین ایجاد حس دعوت کنندگی بودیم.
عقب نشستن حجم در طبقات پایین تر، منجر به ایجاد گودال باغچه هایی در ضلع اصلی پروژه گردید تا علاوه بر تامین نور طبیعی کافه رستوران موجود در زیرزمین اول، با کاستن از ماده و افزودن به فضا در تراز خیابان، به آمیختگی هرچه بیشتر پروژه و شهر دست یابیم.
افزوده شدن شبکه آجرهای لعاب دار معلق به جداره تمام شیشه‌ای محاط در خطوط ممتد افقی، با ایجاد نمایی دو پوسته، موجب تنوع بصری برای عابرین گردیده (تغییر رنگ غالب جداره در زوایای مختلف) و در عین تلاش برای تعدیل تابش خورشید به درون و کاهش بازتاب‌های مزاحم شیشه در گذر شهری، روایتگر نگاهی نو به متریالی اصیل و غالب در اقلیم خراسان بوده است.
در نهایت ویژگی های مذکور موجب گردید تا پروژه جدا از نقش و عملکرد منفرد خود، به عنوان یک پروژه شاخص در حریم مرکزی شهر ایفای نقش کند و سبب ارتقای کیفیت پیرامون خود گردد.

تصاویر

نقشه