این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

محل اجرا: تهران ، فرمانیه ، آبکوه چهارم ، پ 12

کاربری: مسکونی

کارفرما: امیر والا توسلی

معمار: نیما میرزامحمدی [ فضـــای فَـــــــرا تُـــــهی ][super void space]

همکار طراحی: ملیکا میرمیران

مدیر پروژه و اجرا: نیما میرزامحمدی

سرپرست کارگاه: آناهیتا امیدوار

مدلسازی و رندرینگ : ملیکا میرمیران

ترسیمات: رضا کاظمی ، امیرمحمد بروجردیها

دیاگرام و گرافیک: نگین اصانلو

عکس: نیما میرزامحمدی

زیربنا:  170 مترمربع

تاریخ شروع و اتمام: مرداد – آبان 96

اعتبار : فینالسیت جایزه بزرگ معمار ، 1398

تماس: ابتدای قیطریه، نبش تواضعی، پ1/2 ، و62  – 22245880  – 09121348619

 

دفتر فضای فراتهی

نیما میرزا محمدی

مبانی نظری پروژه

همیشه اولین خانه مهم است به خصوص که اولین خانه یک زوج باشد.

این زوج زمانی سراغ ما آمدند که خرید خانه انجام شده بود، آپارتمانی در طبقه ششم با ٣ اتاق خواب که ٢ اتاق و بخشی از سالن آن از سمت جنوب،  نور و دید مستقیم داشت اما سایر بخشها از نورگیر ، نور درجه ٢ می گرفتند.

اولین مسئله از دیدگاه ما انرژی فضایی نسبتا کم این خانه بود،  آن هم برای شروع زندگی یک زوج جوان. آشپزخانه و فضای تفسیمی که در مرکز واحد بود هم نور کمی داشتند و هم دید و منظری در کار نبود، برای نهار خوری هم که می توانست نقش مهمی در این خانه ایفا کند فضایی در نظر گرفته نشده بود.

کار را از همین جا شروع کردیم ، یکی از اتاقها را به گونه ای حذف کردیم که هم به تراس دسترسی داشته باشد هم در امتداد سالن قرار گیرد و هم مسیر ارتباطی با آشپزخانه مهیا باشد. یکی از سرویسهای بهداشتی درست در میانه این فضاها قرار می گرفت که حذف آن به دلایل تاسیساتی غیر ممکن بود. وقتی کف و سقف و دیواره های نهارخوری را چوبی کردیم تا هم تاکیدی بر آن باشد و هم گرمابخش فضا شود، دیواره بیرونی سرویس مزاحم را هم چوبی دیدیم تا در کل ، یک باکس یکپارچه چوبی در مرکز فضا قرار گیرد. حالا این باکس چوبی هم با تراس کار می کرد ، هم در مجاورت سالن و آشپزخانه قرار داشت و هم سرویس مزاحم را در خود حل کرده بود.

در تراس هم که در مجاورت نهار خوری بود از چوب مناسب فضای بیرون استفاده کردیم تا امتداد فضایی حفظ شود.

کلیات فضای واحد را سفید و بی پیرایه دیدیم تا نقاط رنگی همچون ناهار خوری چوبی و اتاق خواب که در آن تخت خواب آبی را با دیواره و سقف یکپارچه کردیم ، تعادل بصری مناسبی فراهم آورد. برای اینکه تخت خواب  بتواند کارکردی بیش از محل خوابیدن بیاید ، آنرا به شکل یک سکوی سرتاسری دیدیم که در دیوار و سقف هم امتداد می یابد و جای تشک و دو حفره جهت جای کتاب و مجله ، در آن خالی شده است.  سکویمان را با روکشی از فوم  و پارچه پوشاندیم تا جای راحتی شود برای لمیدن و مطالعه پیش از خواب.

همچنین زوج جوان نیازمند کمد های زیاد و متعدد  در اتاق خواب مستر بودند . با توجه به کوچک بودن فضا ، تصمیم بر این شد که در ضلع غربی اتاق خواب به صورت طولی کمد های بزرگ جانمایی شود و از متریال آیینه برای افزودن به وسعت بصری فضا در سرتا سر کمد استفاده کردیم    .

آشپزخانه و ورودی واحد که چسبیده به آن بود ، سفید و مینیمال و از یک جنس طراحی شد و با سقف کشسان نورانی که روی آنها کشیدیم ، هم نور کم را حل کرد و هم یک بخش یکپارچه را تداعی نمود.

از نظر ما این خانه نیاز به یک قلب تپنده داشت ،درست در جایی که فضای تقسیم بی نور مقابل آشپزخانه قرار گرفته بود، باید آنرا زنده می کردیم، پس دست به کار شدیم، دیوار را حذف و بخشی از آشپزخانه را به داخل این فضا کشاندیم و یک میز جزیره در مرکز آن نشاندیم ، حالا دیگر این فضا فقط یک فضای تقسیم نبود، بعد رفتیم سراغ سقف، سقف اینجا را تا می شد بالاتر بردیم ، یک پترن مدولار ١٠ * ١٠ رنگی به صورت یک پوسته بر سقف کشیدیم که ١٢ عدد از این مدولها از این پوسته بیرون میزند و نور به فضا می تاباند. این پوسته رنگی نورانی در تضاد با دیواره های سفید واحد چنان ماهیت آن فضای تقسیم مرده را به قلبی تپنده تغییر داد که به گواه کارفرما، هم خودشان و هم میهمانان بیشتر در این فضا جمع می شوند.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید