این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

عنوان پروژه: بیم آفیس
معمار: مهرداد عزیزی
موقعیت: تهران، ایران
سرپرست اجرا: علی فراهانی
تاریخ: 1401
مساحت: 50 مترمربع
عکس: محمد حسن اتفاق

بیم آفیس

مهرداد عزیزی
معمار و متخصص رویکرد بیم
دکتری معماری
مدیر استودیو بیم آفیس
آیدی اینستاگرام:  mehrdadazizi.architect

مبانی نظری پروژه

پروژه بیم آفیس در طبقه سوم یک ساختمان اداری در خیابان پیروزی واقع شده است. ایده اصلی پروژه بر اساس پروژه هایی بر پایه تکنولوژی بیم ساخته و پرداخته شده است. از همین رو پروژه به دو بخش پارامتریک با جزئیات بالا و غیر پارامتریک با جزئیات کمتر تقسیم شده است. مبتنی بر فرآیند بیم که تمامی پروژه متشکل از پارامترهای متفاوت میباشد.

با توجه به اینکه طرح پیشین پروژه بسیار ناخوشایند و مساحت فضاهای کم کارکرد پروژه بیش از اندازه معمول بود، تصمیم گرفتیم تمامی فضاهای پروژه حتی سقف آن را تخریب و از ابتدا طراحی را انجام دهیم. آشپزخانه پروژه به دلیل نامناسب‌بودن نحوه حضور و استفاده کاربر از آن، و همچنین مساحت بیش از اندازه و عدم ارتباط مناسب با سایر فضاها، از کیفیت لازم برخوردار نبود. از این‌رو، با ایجاد تغییراتی کلی، آشپزخانه را جا به جا و مساحت آن را کوچک کردیم. با توجه به این جا به جایی فضای کافی به منظور طراحی اتاق جلسات فراهم شد. سقف این اتاق که در امتداد لابی پروژه میباشد، به صورت کاملا پارامتریک طراحی شده است. رنگ کف این اتاق و برش انتهایی سقف لوورهای پارامتریک این فضا به رنگ آبی ایرانی است. (Persian Blue) این رنگ علاوه بر این که رنگی پرکاربرد در معماری ایرانی است، رنگ سازمانی پروژه و همچنین رنگ برگرفته از تکنولوژی بیم نیز میباشد. باید خاطر نشان کرد که سقف پارامتریک پروژه به خصوص در بخش گوشه سازی ها برگرفته شده از مقرنس سازی و گوشه سازی در معماری ایرانی است. به طوری که فضای اتاق جلسات نقطه عطف این پروژه میباشد.

لابی پروژه که پیش از طراحی فضای زیادی را اشغال کرده بود به متراژ قابل قبولی رسید و ارتباط بهتری با آشپرخانه برقرار کرد. در کنار اتاق جلسات و آشپزخانه، از لابی پروژه یک دسترسی اصلی برای اتاق مدیریت فراهم شد. این اتاق به منظور جلسات خصوصی با تعداد کمتری از افراد برای مدیریت دفتر میباشد و در انتهای این اتاق فضایی به منظور طراحی و کار با رایانه در نظر گرفته شد. که این فضا علاوه بر کارکرد اتاق کار (طراحی و ضبط ویدیو)، فضایی برای استراحت و گفتگو نیز میباشد. سعی بر آن بود که در این فضا از متریال های طبیعی مثل چوب استفاده شود که احساس گرمای بیشتری در فضا ایجاد کند.

نقشه‌ها و دیاگرام‌های پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید