اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


فراجهانِ سرشار از فرصت های ناب برای ایده پردازی، به ما بسیار نزدیک است! البته می توان گفت از بعضی جهات، ما در حال حاضر نیز به تجربه ی برخی متاورس ها (البته در سطوح بسیاری ابتدایی) می پردازیم… اگرچه رشد گرافیک در فراجهان هنوز راه زیادی در پیش دارد و بسیاری از فعالیت ها هنوز امکان اجرایی شدن در فضایِ تعاملیِ دیجیتال را دارا نمی باشند، اما پیشرفت در این حوزه با شناب غیرقابل باوری در حال ادامه است… نبایستی فراموش کرد که همه گیری کووید-19 تاثیری شگرف در پذیرش هر چه راحت تر این موضوع در میان مردم داشت! چرا که در طول دوره ی همه گیری گسترده، زندگی روزمره ی مردم با چالش های متعددی روبرو شد؛ چالش هایی که آن ها را بیش از پیش به حضور در دنیای مجازی سوق داد.

در این مطلب تصمیم بر این نیست که درباره تاریخچه ی اصطلاح متاورس سخن بگویم! چرا که در این موضوع، بسیار مطلب و مقاله نوشته شده است. تنها کافی است بدانید اصطلاح متاورس به دیروز و امروز محدود نمی شود! در حال حاضر ما با متاورس هایی با ابعاد و قابلیت های بسیار کم تر در ارتباط هستیم! برای نمونه می توان به بازی ماینکرفت به عنوان پرفروش‌ترین بازی ویدیویی تاریخ اشاره کرد (فروش تقریبا ۲۵۰ میلیون نسخه‌)؛ شما در بازی ماینکرفت، در جهانی تقریبا بی‌ انتها، تمام ابزار لازم برای ساخت دنیای رویایی‌ خود را در اختیار دارید… اتفاقی که بی شباهت به فراجهان نیست! یا حتی می توان به بازی زندگی دوم اشاره کرد! یک دنیای مجازی که در آن کاربران می‌ توانند یک شخصیت مجازی بسازند و زندگی مجازی را تجربه نمایند…

ماینکرفت، زندگی دوم و و و… همه فضاهای مجازی مشترکی می باشند که در آنها کاربران به طرق مختلف با یکدیگر در تعامل هستند. اما بهتر است در این بخش به توضیح کوتاهی درباره متاورس از زبان مارک زاکربرگ اشاره ای داشته باشم؛ او می گوید:

“(شما) می توانید متاورس را به عنوان یک اینترنت تجسم یافته دریابید! دنیایی که علاوه بر مشاهده ی محتوا، در آن حضور نیز دارید!”

فراجهان، یک فضای دیجیتال برخلاف فضاهای مجازیِ تاکنون شناخته شده است! چرا که افراد در آن نه تنها با یکدیگر بازی می کنند، بلکه کار می کنند، به خرید و فروش دارایی های دیجیتال می پردازند، یاد می گیرند و بسیاری از کارهای دیگری را که در دنیای فیزیکی انجام می دهند، در این فراجهان نیز انجام خواهند داد!

اما بهتر است به موضوع بسیار مهمی پیرامون متاورس اشاره کنم: کلید واقعی ساخت یک فراجهان، ایجاد حس حضور در آن است (به عنوان مطلوب ترین برآیند ارتباطات انسان با محیط). بهتر است یک بار دیگر نقل قول کوتاه یادداشت شده در بالا از زبان مارک زاکربرگ را با یکدیگر بخوانیم:

“(شما) می توانید متاورس را به عنوان یک اینترنت تجسم یافته دریابید! دنیایی که علاوه بر مشاهده ی محتوا، در آن حضور نیز دارید!”

می توان گفت متاورس، یک دنیای دیجیتال مجسم شده است (مجسم شده در لغت نامه دهخدا: جسمیت یافته . به صورت جسم درآمده)! پیشرفت های اخیر در موضوعات فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نهایت به کاربران این امکان را می‌ دهد که به یک فضای دیجیتالِ مشترک وارد شوند. به یاد داشته باشید همانطور که روز به روز فناوری رشد می کند، حس حضور نیز بهتر و قوی تر می شود.

به یک تماس تصویری در اپلیکیشن زوم فکر کنید؛ البته کمی متفاوت تر! تماسی که در آن به یک صفحه خیره نمی‌شوید بلکه در یک محیط مجازی و در کنار چند آواتار دیگر حضور دارید…!

اما در این بین سوال بسیار مهمی مطرح می شود! چگونه طراحان داخلی می توانند در این فراجهان حضور موثری داشته باشند؟

به این نکته توجه داشته باشید که بازی های ویدیویی همچون ماینکرفت و زندگی دوم تنها شبیه به متاورس می باشند! شباهتی کلی؛ نه در جزئیات! چرا که مفهوم فراجهان، مفهومی متفاوت است… فراجهان ترکیبی است از دنیای فیزیکی و مجازی! جهانی مجازی که کاربران بخش رو به افزایشی از زندگی خود را در آن و براساس هوش مصنوعی و فناوری واقعیت مجازی سپری خواهند کرد. لازم به بیان است طراحی بازی های ویدیویی همچون ماینکرفت و زندگی دوم برعهده ی بازی سازان و تصویرگران بازی بوده است؛ اما این موضوع پیرامون متاورس، به صورت تمام و کمال متفاوت است! فراجهان را بایستی معماران و طراحان این حوزه، طراحی نمایند، چرا که ما به فضاهایی نیاز خواهیم داشت که تعاملات مجازی ما را در خود جای دهد…

متاورس، دنیایی است که در آن طراحی فضا اهمیت زیادی پیدا می کند! چرا که کاربران به تعامل با فضاهای سه بعدی خواهند پرداخت. ما در فراجهان، با یک محصول یا خدمات مواجه نخواهیم بود! بلکه جامعه ی انسانی را در مکانی جدید (یک مکانِ مجازیِ سه بعدی) گردهم خواهیم آورد.

متاورس فرصتی هیجان انگیز برای کاوش طراحان داخلی است! ساختن در دنیای فیزیکی با مجموعه ای از محدودیت ها و چالش های متعدد همراه است؛ اما این اتفاق در دنیای مجازی وجود ندارد! هزینه‌ های تامین مصالح و متریال، دیگر مسئله‌ ی قابل توجهی نخواهد بود؛ یا دیگر نیازی به بررسی این موضوع نیست که آیا یک دهانه ی خاص می‌ تواند وزن ساختمان بالای خود را تحمل نماید یا خیر! هم شکل و هم عملکرد محیط های ساخته شده در دنیای مجازی متفاوت خواهد بود؛ و این به معنای واقعی کلمه، یک دنیای کاملا جدید برای کشف است…

صنعت AEC (معماری، مهندسی و ساخت و ساز) با دنیای واقعیت مجازی غریبه نیست! این صنعت در حال حاضر نیز به صورت گسترده در برنامه هایی همچون بازدید مجازیِ سه بعدی در خانه و… استفاده می شود. البته بایستی توجه داشت که این فناوری، اکنون بر محیط ساخته شده در دنیای فیزیکی متمرکز می باشد! طراحان داخلی که تصمیم دارند خود را برای بهره مندی از فرصت های ارائه شده توسط متاورس آماده نمایند، بایستی توجه خود را به طراحی فضاهای مجازی متکی به خود معطوف نمایند.

متاورس روز به روز در حال نزدیک شدن به ما و دنیای فیزیکی است! و اشتهای سیری ناپذیری برای خلق فضاهای مجازی دارد… چنانچه شما یک معمار و طراح داخلی هستید، هیچ زمانی بهتر از اکنون برای ایجاد برند و مهارت خود در این حوزه برای یک رشد انفجاری قابل تصور نیست!

در انتها، تنها به این جمله تاکید میکنم که:

“در متاورس تنها محدودیت شما، خلاقیت شماست و بس!”

محمد سیمری (در اینستاگرام)

معمار محتوا|کاشف متاورس