اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


باور آن سخت است ولی در ایران باید چراغ به دست به دنبال معمارانی بگردیم که بصورت تخصصی در حوزه طراحی داخلی فعالیت می کنند. فعالیتی که منجر به الگوبرداری دیگران و جریان سازی در کشور شده باشد. محمد کانی سواران در دفتر خود کوشیده این معیار حرفه ای را همیشه دنبال کند. اثار او در دهه اخیر بارها مفتخر به دریافت جایزه در رویدادهای مختلف گشته است. او یکی از نخستین دفاتر تخصصی طراحی داخلی در ایران است همزمان با کار حرفه ای به حوزه برندینگ معماری نیز پا نهاد.

محمد کانی سواران در تهران به دنیا آمد.وی بعد از گذراندن دوران هنرستان خود ، مدرک لیسانس را از دانشگاه فنی انقلاب اسلامی تهران دریافت و بعد از آن در دانشگاه هنر اصفهان موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس در سال 1391 گردید. او در دوران تحصیل خود و در سال 1386 آتلیه خود را پایه گذاری و از سال 1391 فعالیت حرفه ای خود را در غالب گروه معماری کانی سواران آغاز نمود.

دفتر محمد کانی سواران از نخستین دفاتری بود که برندینگ و طراحی داخلی را از ده سال پیش بصورت همزمان آغاز نمود

ما در فضای نو مفتخریم که نخستین مصاحبه اختصاصی خود را با این معمار برجسته انجام داده‌ایم:

۱) تحلیل شما بعنوان معمار حرفه‌ای از وضعیت طراحی داخلی معاصر ایران چیست؟ چه چالشها و فرصتهایی پیش روی ماست؟
خوشبختانه طی یک دهه فعالیت حرفه ایی که داشته ام؛ شاهد افزایش درک و پذیرش معماری و معماری داخلی از سمت جامعه بوده ام. شاید بتوان گفت مساله پذیرش معماری داخلی توسط عموم مردم چالش اولیه بوده است و این موضوع امروزه در بخش اعظمی از مخاطبان این حرفه بهبود یافته است البته رشد تقاضا در این حوزه تاثیرات منفی را هم در بر داشته است از جمله افزایش ورود افراد بی تخصص که در بسیاری موارد عدم توجه به معیارهای عملکردی طراحی داخلی و مجذوب کردن کارفرما با استفاده از تصاویر بی پایه و اساس و بدون داشتن ایدئولوژی معماری.
همیشه مبحث زیبایی شناسی و درک معماری داخلی از سوی مخاطب و حتی برخی فعالان این حوزه مورد بحث بوده است، نکته ای که نیازمند آموزش است. وقتی سرمایه گذاران به کیفیت طراحی توجه نمی کنند، دیدگاه معمار نسبت به واقعیتها به چالش کشیده می شود. معمار با ترکیب اجزا معمولی مانند زندگی، اوقات فراغت، کار و خرید، معماری ایجاد می کند و این فرصت را دارد که تغییر ایجاد کند و شکل مناسب تری برای زندگی معاصر پیشنهاد دهد. او باید راه هایی پیدا کند تا مشتریان ارزش طراحی خوب را بفهمند و برای جنبه های مختلف مانند عملکرد و زیبایی ساختمان، کیفیت زندگی و حتی منابع مالی ارزش افزوده ایجاد کنند.
جریان های اقتصادی جاری، روشهای نوین ارتباطات نیازهای جدیدی را در حوزه معماری و توسعه شهری ایجاد کرده است که من اعتقاد دارم که برای مقابله با چالش های امروز معماری داخلی می توان به قسمتهایی که کاملا دست نخورده است راه یافت و این موضوع فرصت های زیادی را در حوزه معماری داخلی افزایش می دهد. البته زمانی ما می توانیم از فرصت های پیش رو خوب بهره مند شویم که زیرساخت مناسب آن را فراهم کرده باشیم و با یک برنامه مناسب و آینده نگری هدفمند وارد این حوزه شده باشیم.

رستوران لُمِنز اثر محمد کانی سواران

۲) مسئله طراحی داخلی در دفتر شما چیست و نقطه آغاز طراحی‌های شما چیست؟
معماری برای من تلاش برای حل مسئله واقعی پروژه و اهدای یک فرصت جدید برای مخاطب است. در واقع هر پروژه با یک سؤال آغاز می شود؛ مشکل اصلی چیست؟ هر پروژه وضعیت منحصر به فرد و ماجرای خود را دارد و نیازمند یک روند تحقیقاتی مثل بررسی نمونه های موردی و نقاط قوت و ضعف آنهاست. از نظر من معماری فراهم آوردن راهکار برای مشکل امروز است و یافتن روش برخورد درست با مشکلات به عنوان چالش و منبع الهام واقعی تلقی می گردد.
پروژه ها در دفتر ما بعد از مشخص شدن داستان پروژه آغاز می شود، همزمان مطالعات اولیه و تهیه نمونه های موردی صورت می گیرد و بعد از مشخص شدن کانسپت اولیه طرح آن را در بعدهای مختلف در پروژه تست می کنیم، اگر نتیجه تست ها مثبت بود فرآیند طراحی به روند خودش ادامه می دهد ولی اگر نتیجه تست های اولیه منفی بود به مرحله کانسپت برمیگردیم تا اصلاحاتی در ساختار ایده اولیه صورت دهیم. یکی از نکاتی که در طراحی توجه میکنیم این است که هیچ گاه با یک پیش فرض و تصورات مشخص طراحی نکنیم و تا انتهای پروسه طراحی منتظر نتیجه بمانیم.در تمام پروژه ها تلاش کردیم معماری و معماری داخلی را از یکدیگر تفکیک نکنیم و به صورت یک کل و یک واحد منسجم با کل ساختمان در نظر بگیریم که البته چالش بزرگی است و مسئله راحتی نیست چون رفتار ما انسانها از لحاظ بیولوژیکی با هم متفاوت است و در یک معماری ایده آل داخل و بیرون خانه با کمترین متریال ممکن از هم جدا می شوند.

معمار با ترکیب اجزا معمولی مانند زندگی، اوقات فراغت، کار و خرید، معماری ایجاد می کند و این فرصت را دارد که تغییر ایجاد کند و شکل مناسب تری برای زندگی معاصر پیشنهاد دهد.

همیشه به این مساله اعتقاد داریم که معماری و معماری داخلی همیشه در ارتباط با بستر خودش است و به جای درک یک ساختمان باید محله، اتمسفر و اکوسیستمی را که در آن وجود دارد را درک کنیم چرا که یک پروژه بی نظیر باید متناسب با سایت باشد. معماری داخلی هنر کامل کردن زندگی انسان در بستر محیط است و تماماً در جهت این است که بتوانیم زندگی را که قرار است در آنجا اتفاق بیافتد را فعال کنیم.

همچنین نگرش و تفکر طراحی از طریق یک فرم خاص بیان می شود؛ البته در بسیاری از موارد مرزها تبدیل به فرم می شود و تیم طراحی ما هرگز به دنبال ایجاد فرم نبوده است. من معتقدم که برخی خصوصیات به دست آمده اند و باید ادامه یابد. برای من ، سوال جدید همیشه این است – پس چه؟ بعدی چه می تواند باشد؟ محدودیت های ما چیست؟ ما چه آورده ایی برای ساختمان داریم؟ چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم تا خود را در معماری آزاد کنیم؟ با پرسیدن سؤال ، ما به آینده تبدیل می شویم.

۳) در حوزه آموزش طراحی بعنوان یک حرفه‌ای چه پیشنهاداتی دارید؟
پروسه آموزش همیشه در کشورهای توسعه یافته و برخی کشورهای درحال توسعه بدون توقف در حال به روز شدن است و تلاش برای افزایش کیفیت محتوی و نحوه آموزش همیشه تمرکز اصلی مراکز آموزشی بوده است. فکر می کنم مشکل اینجاست، که آموزش های ما هنوز برای زمان حال مناسب نیستند؛ در حالی که پروسه طراحی برای خلق فضایی در آینده است. متاسفانه ما هنوز به اشتباه از شیوه های آموزشی گذشته درس می گیریم و سعی می کنیم مسائل را برطرف کنیم در صورتی که برای آماده بودن در آینده باید یک قدم جلوتر از زمان حال بود.
به طور مثال طراحی باید متناسب با روش زندگی ما می باشد. با تحول زندگی- ساختمانها و شهرهای ما نیز باید تکامل یابند ، بنابراین ما باید یک چارچوب متناسب با شیوه زندگی ایده آل خود داشته باشیم و نباید مجبور باشیم به شیوه هایی که توسط ساختارهای قدیمی گذشته به ما تحمیل شده اند زندگی کنیم. بنابراین معماران ما هر روز باید به گونه ای آموزش ببینند که این روشها را کشف و با بهترین راه حل ها معماری به هدف واقعی که به حداکثر رساندن پتانسیل برای آشکار کردن زندگی انسان و کمال است برساند.
من فکر می کنم یک مجموعه مهارتی برای معماران و طراحان مورد نیاز است که به آنها درک اساسی و استفاده بهینه از فن آوری های نوین را آموزش دهد و البته به نظر من برای معماری کردن نیاز به فلسفه پیچیده ای نیست آموزش برای افزایش بهینگی در طرح شاید موضوعی باشد که امروز کمتر مورد توجه بوده است، ترکیبی مناسب از مواد اجرایی و روزمره، بهینگی جهت گیری نور روز و نماها می تواند به ترکیبی فوق العاده ای تبدیل شود و ارزش افزوده و شکل جدیدی از معماری را برای کارفرما ایجاد کند.

شعبه نیاوران رستوران زنجیره ای شیلا  اثر محمد کانی سواران

۴) مبلمان و مصالح در طراحی داخلی نقشی حیاتی دارند. وضعیت این حوزه چگونه است؟
با توجه به اینکه مبلمان و متریال در حوزه معماری و معماری داخلی جزء اصلی این حوزه به حساب می آیند ولی متاسفانه در ایران با توجه به پتانسیل های بالقوه و نیازهای اساسی که در این حوزه وجود دارد با سرعت بسیار کمی در حال به روز شدن می باشد. البته شرایط سیاسی و اقتصادی مزید برعلت شده است، لازم به ذکر است که با مقداری هوشمندی توسط تولید کنندگان این تهدید و کسری متریال و مبلمان می تواند فرصتی ایده آل برای تولیدکنندگان این حوزه باشد.

همیشه به این مساله اعتقاد داریم که معماری و معماری داخلی همیشه در ارتباط با بستر خودش است و به جای درک یک ساختمان باید محله، اتمسفر و اکوسیستمی را که در آن وجود دارد را درک کنیم چرا که یک پروژه بی نظیر باید متناسب با سایت باشد.

۵) از نظر حضرتعالی جایگاه رسانه‌ها در این بین کجاست؟ و وظیفه پایگاه خبری فضای نو چیست؟
مسلما تعریف رسانه امروز با گذشته نه چندان دور کاملا متفاوت است، امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان رسانه های دیجیتال بسیار قابل دسترس تر نسبت به گذشته هستند و از نظر من یک فرصت برابر و عادلانه ای را ایجاد می کند که هر کسی بتواند یک رسانه باشد و تمام افراد جامعه به سادگی و رایگان به آن دسترسی خواهند داشت.
در خصوص فعالیت های تخصصی مثل معماری و معماری داخلی قطعا رسانه ها در این بین با دامنه بسیار وسیع تری نسبت به گذشته فعال هستند و حتی این امکان برای معماران ایرانی فراهم شده تا ایده ها و تجربیات و آثار خود را فراتر از مرزها گسترش دهند. پایگاه خبری فضای نو با توجه به اینکه با ماموریت و دیدگاه مشخص و به صورت تخصصی در زمینه معماری داخلی پا به این عرصه گذاشته است، هدفی که هیچ رسانه ایی قبلا به صورت کاملا تخصصی روی مبحث طراحی داخلی متمرکز نشده است ما را امیدوار می کند که این رسانه که امروز در ابتدای کار است بتواند فضای خالی یک رسانه تخصصی در خصوص معماری داخلی را کاملا پر کند و کمک به ایجاد بستر مناسبی برای افزایش آگاهی و دانش جامعه در خصوص معنی، مفهوم و جایگاه واقعی این حرفه نماید.


این مصاحبه در 13 خرداد 1399 تهیه و در 16 خرداد 1399 در پایگاه خبری فضای نو منتشر شده است.

برای ارجاع دهی به این مصاحبه در تولیدات علمی خود می‌توانید از پیشنهاد زیر که براساس استاندارد APA است بهره ببرید:

کانی سواران، محمد.  «معمار فرصت تغییر برای زندگی معاصر را پیشنهاد می‌دهد: مصاحبه اختصاصی فضای نو با محمد کانی سواران»، 16 خرداد 1399، پایگاه خبری فضای نو. دسترسی در تاریخ ……………(تاریخ مشاهده مطلب را بنویسید!). از طریق آدرس <https://www.fazayeno.ir>.