اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

فاطمه میری


نام اثر: Variable

معماران: مرضیه میرجعفری

سال: 2020

مرضیه میرجعفری، برنده مسابقه Architizer در قسمت Multi Unit Housing درباره کار خود چنین توضیح می‌دهند: در دنیای کنونی با چالش‌های جدیدی مواجه هستیم و با رشد علوم می‌توانیم در ساخت مسکن‌های آینده پاسخ‌های متفاوتی را ارائه دهیم.

در ساخت مسکن می‌توان با نگرشی متفاوت و استفاده از تکنولوژی در ساخت، آن را به فضایی انعطاف پذیر تبدیل کرد که مطابق میل ساکنان تغییر ابعاد دهد  و قابلیت جابجایی نیز داشته باشد.

از ویژگی‌های این نوع از مسکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متحرک
  • مدولار
  • پیش ساخته
  • تغییر مساحت
  • تغییر کاربری

ما به واسطه فرم‌های مختلف می‌توانیم الگوهای متفاوتی را در این راستا داشته باشیم؛ در این پروژه دو فرم داریم:

  1. کروی شکل: کرو می‌تواند با شعاع ۸ متر، متراژ مدول ثابت ۶۰ متر و تا ۱۸۰ متر در طول گسترش داشته باشد.
  2. مکعبی شکل: در مدل طراحی شده یک مکعب ( با ابعاد پیش فرض ۸* ۸ متر ) را به صورت مدول اولیه در نظر گرفته که این مکعب همه‌ی فضاهای مورد نیاز مسکن را در خود جای داده و بنا به در خواست ساکنین می‌تواند در ارتفاع (به صورت دوبلکس) یا در طول و عرض گسترش پیدا کند و دوباره به قالب اولیه خود باز گردد.

در هردو مدل فضاهای آشپزخانه، حمام و سرویس ثابت هستند و فضاهای باقی مانده می‌تواند تبدیل به اتاق‌های خواب یا پذیرایی و نشمین شود. با تغییر کاربری به دلیل خلوص فضایی می‌تواند تبدیل به استودیو، کتابخانه، فضای ورزشی، رستوران، کافه و.. شود و در نهایت با سازه‌های متحرک تبدیل به آپارتمان و برج شوند.

در تیپ A با این طرح ساماندهی می‌شود که فضایی برای قرار گرفتن 1 مکعب و یک فضای خالی در سمت چپ آن به اندازه‌ی خود مدول (8متر) برای گسترش و در سمت راست مدول فضایی برای پله و آسانسور (پیش ساخته )  تعبیه و بعد تکرار این طرح  به میزان تقاضا در ارتفاع یا در طول با حالت ارتجاعی سازه صورت می‌گیرد.

در ترکیب B با نگاه به مسکن سنتی در مناطق گرم و خشک است، کانسپت با توجه به بحث زمستان‌نشین و تابستان‌نشین که برای کنترل تابش خورشید شکل گرفته، ابتدا طرح به صورت یک باکس است که مکعب‌های طراحی شده روی هم چیده شده‌اند و با تغییر فصل (تابستان)  یکی در میا ن واحدها جهت سایه اندازی بر روی واحدهای زیرین به جلو حرکت می‌کنند و خودشان برای داشتن سایه از سایه اندازی  که داخل سقف هر واحد  تعبیه شده استفاده می‌کنند؛ همچنین با تغییر شکل  می‌توانند از حداکثر تابش در زمستان بهره‌مند شوند و فضاهای خالی ایجاد شده نیز می‌تواند به عنوان حیاط در طول آن فصل مورد استفاده قرار گیرد.

در ترکیب C با توجه به اینکه مکعب‌ها ممکن است به میل ساکنین در عرض رشد کنند و در این شکل حداکثر  7.5 متر کنسول خواهیم داشت و مجبور به گسترش سازه در عرض نیزهستیم تا بتوان بار را به آن انتقال دهیم.