اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


فروشگاه جواهر باروک، در بوتیک ملل تهران واقع شده است.
وقتی این پروژه به استودیوی ما پیشنهاد شد، اولین نکته‌ای که در فضا توجه‌مان را جلب کرد ابعاد و تناسبات این پروژه بود: فضایی کوچک با ارتفاع زیاد و عمق کم.
در ابتدا، خواسته‌های کارفرما را شنیدیم و چالش‌مان این شد که چطور تمامی موارد را در این فضای کوچک جا دهیم و در ضمن زیبایی‌شناسی و عناصر معماری داخلی را نیز به‌درستی در نظر بگیریم. مواردی مانند: داشتن فضای زیاد برای نمایش محصول در قسمت‌های مختلف فروشگاه، دپو محصولات خارج از ویترین، کانتر فروش و نمایش، محل قرارگیری بسته‌بندی‌ها، فضایی برای وسایل پذیرایی و انتظار و… .
اتودهای زیادی با توجه به شرایط و خواسته‌های کارفرما در روند طراحی زده شد و به این نتیجه رسیدیم که تاکیدمان بر روی ارتفاع فروشگاه باشد و از این قابلیت به‌درستی(هم به جهت کاربرد و هم به‌جهت فرم و زیبایی) استفاده کنیم.
باتوجه به شرایط پروژه، تصمیم به متقارن‌سازی فضا -به‌ویژه در ویترین‌های فروشگاه- گرفتیم. با این رویکرد، آلودگی بصری کم شده و تنوع بصری نیز به حداقل کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب تمرکز بر نقاط موردنظر را افزایش می‌دهد.
علاوه‌ بر این، این رویکرد باعث از دست دادن دید به داخل فروشگاه نمی‌شد و ویترین‌ها همچنان کاربردشان را حفظ می‌کردند. بعد از متقارن‌سازی، فرم‌های اصلی فضا شکل گرفتند و زمان آن شد که به‌سراغ رنگ و متریال برویم. هماهنگی در رنگ‌ها و هارمونیک بودن فضا نتیجه‌ای بود که به آن رسیدیم. این فضای کوچک نیازمند این بود که عناصر زائد و اضافی نداشته باشد ولی چیزی کم داشت که تاکیدی در فضا شود و آیکونیک باشد. معمولاً در این مواقع، وجود یک عنصر هنرمندانه می‌تواند به پروژه‌هایی این چنین کمک کند و در عین‌حال می‌خواستیم که آن عنصر در عین متمایز بودن، تاثیرش آن‌قدر زیاد نباشد که کالاها و فروش تحت تاثیر قرار گیرند. در نهایت، به راه حل «شفافیت» رسیدیم. عنصری می‌خواستیم که شفاف باشد و متمایز. بنابراین، از هنرمندی که متخصص در زمینه‌ی حجم‌های شیشه‌ای است کمک گرفتیم و حجمی برای آن فضا طراحی شد. بعد از ساخت ماکت حجم اصلی با ابعاد واقعی ساخته و نصب شد و آن روز ما تولد باروک را جشن گرفتیم.