این پروژه بصورت اختصاصی در پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی منتشر می‌گردد

شناسنامه پروژه

دفتر/شرکت معماری

عینک فروشی فامیلی اپتیک
معماران مسئول: دکتر سیاوش تیموری – علیرضا کریمی کلور
همکاران طراحی: مرتضی نگین تاجی – سید مصطفی واعظ علایی – معصومه حاجی آقایی
همکاران مدلسازی و رندر: شاهین نامدار – محمد قربانی
مساحت پروژه: 96 متر مربع
موقعیت: تهران – میدان چیذر
تاریخ طراحی: زمستان 1400 و بهار 1401

سیاوش تیموری

علیرضا کریمی کلور

مبانی نظری پروژه

در طراحی هر گونه فضای کاربردی، بررسی فضا و توجیه (تحلیل) استدلال (دلیل) و مفهوم ورای آن برای معمار یا خالق طرح الزامی است. عدم توجه به چنین عوامل (محکم) استوار و مستدل منجر به طراحی یک فضای غیر عملکرد شده و نهایتاً طولی نخواهد کشید تا عدم کارایی آن فضا و عمر کوتاهش برای استفاده کنندگان برملا شود. ناکارآمدی چنین طرح‌هایی از پیش، بر کار آزمودگان ثابت شده‌است. لذا چنانچه گروهی که در این امر دارای سابقه و پیشینه بوده و به درک درستی از کارآمدی یا ناکارآمدی، همچنین گویایی و یا عدم گویایی طرح تسلط داشته‌باشند، روایت و برداشتشان نسبت به درک دریافت تأثیرات مثبت و منفی این خلقت مأنوس یا نامانوس بسیار قابل توجه تأمل می‌باشد. به فضایی اشاره دارم که به اختلالات چشمی و بیماری‌های ژنتیکی آن در نسل‌های گذشته حال و آینده تکیه نموده و در تلاش برای ارائه‌ی طرح‌هایی است به‌کمک آن منجر به تسلط افراد بر درک منظر محیط شده و نارسایی‌های ما ورای دید انسان را نمایان سازد. این امر فقط با دیدن (نگریستن) محقق می‌شود، و اما دید باطن چگونه به کشف حقایق باز می‌شود؟

پیش چشمت داشتی شیشه‌ی کبود         از آن سبب عالم کبودت می‌نمود

مولانا جلال الدین رومی

سعی ما بر آن بود تا محیطی خلق کنیم که بر هر دو مورد تأکید داشته‌باشد. کلان فضاها چگونه دیده می‌شوند؟ ریز فضاها چطور بخشی از منظر و جلوه گاه چشم ما هستند؟ در فضایی محدود و از پیش تعیین شده به خلق و رسانیدن (القاء) این نیت (هدف) پرداختیم تا با برندهای غیر معمول و سپس معمول از پشت این قاب و شیشه به کشف درک حقایق بیان شده در فضا برای تمامی سنین بپردازیم.

چشم دل‌باز کن که جان بینی                       آنچه نادید نیست آن بینی

دل هر ذره را که بشکافی                              آفتابیش در میان بینی

هاتف اصفهانی

چشم‌های سالم بسیاری از مردمان جهان از نگاه کردن به مناظر چه می‌بینند؟ فقط تصویر؟

چشم بگشا که جلوه دلدار                            به تجلیست از در و دیوار

عطار نیشابوری

چشم‌هایی که می‌بینند فقط نمی‌نگرند، چشمانی که همراه تصویر به کشف حقایق مخفی در پس منظر نائل می‌شوند، چشم چه کسانی است؟ نور سفید خورشید از طبیعتی هفت رنگ به وجود آمده است که در این مجموعه‌ی محدود سخت بر آن تأکید نموده‌ایم تا به بیننده یادآور شویم: از پس قاب و شیشه‌ی عینک چگونه باید به درک و دریافت حقیقت، ماهیت و موجودیت عوامل طبیعی نگریست.

“نگریستن ” ویژگی و ماهیت لحظه‌ای چشم است اما تفسیر این تصاویر موضوع دیگری است که در پشت مردمک چشم و در باطن ذهن برای همیشه بایگانی می‌شود. در این فضای کوچک، بخشی از مورفولوژی و بافت فضا را برای دیدنی‌تر کردن نادیدنی‌ها طراحی و پیاده کردیم، تا به اهمیت کشف نادیدنی‌ها اشاره‌ای مختصر داشته‌باشیم.

خوشا احوال آنان که از پس عینک ظاهری و بیرونی با دیدن این چنین فضاها و تصاویر به تسلط احاطه‌ی کامل باطنی و درونی نیز می‌رسند

من از مفصل این نکته مجمل گفتم        تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

عمان سامانی

مسئله دیگر این است که با چه نیت و نگاهی از پشت چه قابی به چه سمت و سویی می‌نگریم، تا به حقیقت ظاهری و باطنی دیدنی‌ها واقف گردیم. خاطر نشان می‌شوم؛ که این فرصتی نسبی است که شامل حال هر کسی نخواهد شد. امید است که طرحی بسیار هدفمند و پاسخگو به این هدف ارائه نموده باشیم.

تصاویر پروژه

برای مشاهده‌ی شکل کامل و دانلود تصاویر بر روی آنها کلیک نمایید