اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی


#یادداشت_سردبیر
به قلم #علیرضا_عظیمی

اگر مخاطب حرفه‌ای #پایگاه_خبری_فضای_نو بوده باشید در اطلاع رسانی‌های این رسانه پیرامون نتایج مسابقه سردر باشگاه انقلاب متن زیر را بارها خوانده‌اید:
«از کلیه بزرگان ، استادان ، منتقدان معماری ، حرفه مندان ، شرکت کنندگان و دانشجویان گرامی دعوت می گردد که در صورت مشاهده هرگونه تخلف و عدول از قوانین عمومی مسابقات معماری ایران و حدود فراخوان منتشر شده در این مسابقه ، محبت فرموده و ما را بلافاصله از طریق ارسال ایمیل مطلع فرمایند. همچنین فضای نو بعنوان دبیرخانه مسابقه آماده دریافت یادداشتها ، نقد آثار ، پژوهش در مسابقه با قید انتشار فوری می باشد.»

این یک نوآوری بود. پیش از این هرگز در مسابقات معماری چنین رویکردی وجود نداشت. ما آنرا قدمی رو به جلو و ضروری میدانیم و امیدواریم تبدیل به فرهنگ شود.

در این وانفسا ذکر یک نکته ضروری است:
اغلب افراد در این جریان بدنبال کپی بودن آثار هستند. شاید بخاطر خاطره جمعی منفی همه‌ی ماست. اما پژوهش در مسابقه و اثرات اجتماعی آن مهمتر است. ضمن اینکه هر کپی‌ای تخلف نیست. باید آثار به شکلی دقیق بررسی شوند. صرفا با شباهت دو عکس از زوایای خاص شباهت و کپی مسجل نمی‌شود. ضمن اینکه در جهان تخت نه میلیاردی معاصر ، شباهت‌های فرمی با یک سرچ ساده گوگل برای هر پروژه‌‌ای قابل ردیابی است. این موضوع بدیهی است و دیگر ارزشی ندارد. از سویی دیگر در مسابقات معماری مهم اتصال صحیح ریشه و عمق کانسپت به پرسش مسابقه است حتی اگر این ایده ، تکمیل ایده‌های آثار پیشین باشد. در معماری همچون دیگر هنرها تکامل ایده‌ها یک مهارت است. باور دارم در بیشتر موارد مطرح شده در این سالها طراحان حتی اسم بنایی که بعدها بعنوان منبع کپی معرفی شده را هم نشنیده‌اند.