اختصاصی پایگاه خبری فضای نو : رسانه تخصصی طراحی داخلی

نویسنده: الهام نظری (برند طلا و جواهرات شانلی)


خدای بلند مرتبه سرزمین سلسله هجدهم کیست!؟

مقدمه

بلندپایه‌ترین خدا، در دوران‌های مختلف متغیر بوده‌است و به رع خداوند خورشید، آمون خداوند اسرارآمیز و الهه مادر ایزیس اطلاق می‌شده است. آفریدگاری جهان و اغلب توان زندگی بخش خورشید به بلندپایه‌ترین خدا ارتباط داده می‌شده است.

رَع مهمترین خدای مصر باستان و تجسم شخصت آفتاب یا نیمروزاست. از دید مردم شهر هلیوپلیس او خود را به وسیلهٔ آب باستانی که از) نو ( سرچشمه می‌گرفت یا از نخستین گل نیلوفر آبی آفریده‌است. او سپس هوا شو و رطوبت تِفنوت را آفرید که موجب به‌وجود آمدن خدای زمین جب (Geb) و الهه آسمان نوت شد. وی به شکل مردی با سرشاهین نشان داده می‌شود که عصای سلطنتی را به یک دست، و انخ (نماد زندگی) را به دست دیگرش گرفته است. بر فراز سر او، قرص خورشید دیده می‌شود. رع به مدت هزاران سال، بالاترین خدای مصریان بود. در کتاب مردگان، «فرمانروای آسمان، فرمانروای زمین، سازنده مخلوقات، خدای اولا که در ازل پدید آمد، سازنده جهان، خالق انسان‌ها، سازنده آسمان، خالق نیل، کوه‌ها، مردها و زن‌ها و درندگان و رمه‌ها» دانسته می‌شود. مصریان معتقد بودند که اشک‌های رع به مرد و زن تبدیل شده است.

بر اساس بخشی از نوشته‌های مصر در مورد این خدایان برتر، برخی از محققان استدلال نموده‌اند، که مردم مصر یک قدرت واحد الهی را به رسمیت می‌شناختند که در پشت همه چیز و حاضر در وجود تمام خدایان دیگر بود.

مصریان باستان عقیده داشتند که هر روز، خورشید جدیدی است که طلوع می کند. بعدها گفتند که خورشید در غروب از پس کوههای غربی به زیر زمین می رود و صبحها از کوههای شرقی طلوع می کند. آنها عقیده داشتند که اگر مرده مومیای شده، راههای زیر زمین را بشناسد و راه خروج از آنرا پیدا کند، می تواند مانند خورشید دوباره ظهور کند.

اما به نظر آنان هیچگاه جهان بینی چندخدایی اصلی شان را رها نکردند، به جز احتمالاً در دوران آتنیسم در قرن ۱۴ پیش از میلاد، هنگامی که دین رسمی به‌طور انحصاری در پرستش آتن خدای خورشید غیر شخصی متمرکز شده بود. آمون رع یا را ،  که خدای خورشید در مصر باستان بو،برای مصریان باستان، نماد نور، گرما و رشد بود و این رع را به یکی از مهمترین خدایان مصری تبدیل کرد. رع در طول سلسله پنجم در قرن ۲۵ و ۲۴ ق.م پرستش می شد. و از آن پس فرعون مصر، به عنوان خدای روی زمین به شمار می رفت.که حضوری پررنگ و قابل توجه در عرصه پیکرنگاری این کشور کهن دارد.

مصریان باستان «را» را به عنوان خدایی که همه چیز را خلق کرده می‌پرستیدند.را یک خدای قدرتمند و خدای اصلی پانتئون مصری بود.در اینجا می خواهیم در مورد این الهه تاریخی و قدرت او حقایقی را بگوییم:

«را« خدای اصلی مصریان بوده که ۲۷۰۰ سال قبل از عصر کنونی در سلسله دوم او را عبادت می‌کردند.خورشید در زندگی مردم مصر باستان نقش مهمی داشته است. درواقع خورشید برای مصری ها مظهر زندگی، روشنی و گرمی بوده است که باعث مرتفع شدن نیازهای آنها می شده است. در آن روزگار خورشید نقشی حیاتی در زندگی مردم داشته و همین الزام برای آنها به یک فرهنگ تبدیل شد و مصری ها شروع به پرستیدن خورشید کردند. مصری ها، را، خدای خورشید را پدر همه خدایان می‌دانستند و معمولا همه فراعنه هم آن را به عنوان خدای اصلی مصر عبادت می‌کردند. مورخان معتقدند که اهرام مصر ممکن است پرتوهای نور خورشید را نمایان سازند و بعدا فراعنه را با را، خدای خورشید مرتبط دانستند.

اهمیت خورشید آنچنان بالا بود که به یکی از مظاهر پرستش در دوره های پیش از تاریخ و  باستان تبدیل شده بود. در همه ادیان در مورد خورشید و اهمیتی که در زندگی ما دارد صحبت شده است. البته در ایران باستان پرستش مستقیم خورشید(مانند فرهنگهای همسایه) عمومی نبود، ولی خورشید که با میترا پیوند خورده بود، سبب بلند پایگی میترا بود. اتحاد میترا با خدای آسمان و خورشید ناگسستنی است. نام میترا برای اولین بار در پیمانی میان میتانی ها و هیتی ها در حدود قرن 14 پیش از میلاد در بغازکوی، شمال غربی آسیای صغیر به ثبت رسیده است.

افسانه های رع                        

در افسانه های باستان رع به شکل یک مرد با سر عقاب و تاجی از خورشید به تصویر کشیده شده است ،که بالاترین قدرت دنیا بودو حاکم تمام خدایان مصر به شمار می رفت .در این افسانه ها ، انسان از اشک رع به وجود آمد.یک ویژگی مشترک در افسانه های آفرینش مصر، این بود که جهان از آبهای اطرافش به وجود آمده است. افسانه های زیادی در این مورد وجود دارد که در یکی از این افسانه ها، رع، خدای خالق است که از پس اولین تپه ها و اقیانوس های بی نظم بیرون آمده است. بر اساس این افسانه او ۸ خدای دیگر هم خلق کرد. بر اساس افسانه ای دیگر، وقتی رع در حال قدم زدن در اطراف دنیا بوده، از زیبایی دنیا، اشک شوق می ریزد، اشک او روی زمین می افتد و به انسان تبدیل می شود!

او هر چه میخواست میتوانست به وجود آورد و به  قدری قدرتمند بود که انسان را پدید آورد. همچنین او خدای آسمان، حیوانات، فصل ها و گیاهان بود. قدرت رع فوق العاده بود. بر اساس افسانه ها، رع در طول روز سوار بر قایقی می شد و در آسمان ها سفر می کرد. به این قایق صبحگاهی او مادجت (به معنای قدرتمند شدن) گفته می شد ، در حالی که این قایق در شب به سمکتت (ضعیف شدن) معروف بود. تصور می شد که او در انتهای روز توسط نوت، الهه آسمان بلعیده می شد، بعد از مرگش، رع در دنیای پس از مرگ می چرخید و وظیفه بخشیدن نور به ماه به او محول شد. در دنیای پس از مرگ، آدپ، یک مار غول پیکر، به او حمله کرد. ست، خدای هرج و مرج به رع کمک کرد و آدپ را شکست داد. هر بار که روز دیگر شروع می شد، سفر رع به پایان می رسید و بار دیگر متولد می شد و همه چیز از نو آغاز می شد.  همچنین چشم رع  نیزنمادی ست که مورد توجه مصریان باستان بوده است. افسانه های زیادی درباره چشم رع وجود دارد. بر اساس یکی از این افسانه ها، بچه های رع، شو و تفنوت، راه خود را گم کردند و پیدا نمی شدند. رع چشمش را بیرون آورد و به دنبال فرزندانش فرستاد. چشم دو فرزند را پیدا کرد و نزد پدرشان آورد. رع که یک چشم دیگر برای خود جایگزین کرده بود، چشم قبلی احساس کرد به او خیانت شده و عصبی شد. رع برای آرام کردن او، یک جای ویژه در پیشانی اش به او داد، به شکل اورائوس که در مجسمه ها و هنر مصری به وفور دیده می شود. چشم رع باعث افزایش قدرت او شد و دشمنان او را شکست می داد. مصریان گاهی «را» خدای خورشید را به صورت یک دیسک خورشیدی بزرگ بین دو بال بزرگ فالکون نقاشی میکردند. این الهه در بسیاری از جنبه های هنر مصری ادغام شده است و می توان آن را در نقاشی ها، مجسمه ها، و حتی نقش‌های جواهرات مشاهده کرد.

منابع

  • خدایان عهد ودایی از دکتر امیر حسین ذکرگو
  • آفتاب پرستی، یا آیین پرستش خورشید از ویکی‌پدیا،
  • “سوریا” از ویکی‌پدیای انگلیسی
  • اساطیر مصر از ژ.ویو. به ترجمه دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور
  • نماد در اساطیر از رقیه بهزادی

الهام‌ نظری ، معمار و عضو سازمان نظام مهندسی استان‌ تهران
دارای پروانه پایه دو طراحی ، نظارت ،اجرا از سازمان نظام مهندسی
 کارشناس سنگهای رنگی و جواهر از دانشگاه اتحادیه طلا و جواهر
صاحب امتیاز برند شانلی

تلفن: 26720329 ،09126016022

shaneli.gallery@

بیوگرافی به نقل از هنرمند:
” می‌شود گفت که عمق فکری یک آرشیتکت، روانشناسی راجع به موضوعی است که قرار است خلق نماید. در واقع نقطه متمایز او با دیگران نوع نگرش وی به محیط پیرامونش است که میباست چه در زندگی شخصی و چه در حرفه کاری او نمایان باشد. در کنار حرفه معماری؛ علاقه ام به  سنگها و کشف رموز عجایب آنها مرا بر آن داشت تا دوره کارشناسی سنگهای رنگی و گوهرهای قیمتی را طی کنم و بعد از طی این  دوره به وجوه مشترک زیادی بین سنگها و خلقشان در معماری رسیدم. سپس به طراحی در جواهرات و خلق آنها پرداختم. از آنجاییکه آثار برجسته معماری نیز در تاریخ ما به وفور دیده میشود ، کششم را دوچندان کرد بطوریکه تحقیقاتم را در رابطه با معماری جهان گسترده تر کردم و با تفکیک گوهرها روز به روز به هدفم نزدیکتر شدم. اولین مقاله خودم را تحت عنوان اعجاز سنگهای قیمتی، فرم ‌و نهادینه کردن آنها در نقشینه های ایرانی بعنوان جم تراپی و اثرات ماورایی آن در اولین و تنهاترین نشریه تخصصی طلا و جواهر ارایه دادم. بعد از آن مقالات متعدد و خلق آثار جدیدتری تحت عنوان برند شانلی داشته ام. امیدوارم‌ بتوانم با خلق چنین آثاری سهم بزرگی به شناساندن آثار باستانی بخصوص ایرانی به عموم مردم داشته باشم. “